/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Lumbalpunktur
Fra : rwo
Vist : 8469 gange
300 point
Dato : 28-03-09 16:35

Jeg har i tirsdags fået foretaget en lumbalpunktur.

Og jeg er virkelig ramt af bivirkningerne. Morgenen efter havde jeg meget hovedpine, og da jeg nåede ca. 24 timer efter blev jeg rigtig dårlig, hvilket jeg nu har været i lidt over 3 døgn. Jeg kan kun holde ud at ligge ned, hvis jeg skal op kan jeg ikke stå oprejst og bare det at hente noget at drikke er en stor opgave.

Da jeg nu ikke synes at se nogen bedring bliver jeg lidt nervøs, bange for at de eller jeg har gjort noget forkert, eller at det ikke stopper igen. Jeg har stort set aldrig været så dårlig, som jeg er i disse dage.

Jeg ringede til min afdeling på sygehuset for to døgn siden, som sagde at det var normalt, men at nogle selvfølgelig rammes værre end andre, og at ligge ned og smertestillende er det eneste rigtige.

Har du fået foretaget denne prøve og fik du bivirkninger, hvornår blev det bedre?

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 28-03-09 17:29

jeg har også prøvet det. Jeg fik at vide at man skulle blive liggende i et antal timer(jeg kan ikke huske hvor mange) ellers kunne man få lidt hovedpine(en sand underdrivelse) så jeg rejste mig og tog hjem. låget lettede og jeg fik kvalme og i det hele taget dårlig. det er vist noget med der dannes luft pga den den udtagede væske, så derfor skal man ikke rejse inden der er dannet ny væske

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 28-03-09 17:31

men ok, det varede kun et døgn for mig, så måske skal du henvende dig igen på hospitalet

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 28-03-09 17:33

de der informerer, har vist ikke selv prøvet det, så de informerer forkert

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 28-03-09 17:38
Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 28-03-09 18:38

Hej rwo

Allerførst vil jeg ønske dig god bedring og ønske, at resultatet af lumbalpunkturen er positivt.

Du efterlyser egne erfaringer vedr. denne undersøgelse - jeg har ikke selv fået den foretaget, men været hosp.ansat på afd. hvor denne undersøgelse var almindelig.

Det er altså almindeligt at have hovedpine i 10 - 20 dage
For at underbygge fandt jeg på google dette:
Citat
Efter rygmarvsundersøgelsen har hun haft hovedpine, hvilket er meget vanligt, dog ikke i så lang tid som du beskriver (vanligt varer det cirka 10 max 21 dage).

Citat
Denne hovedpine er meget karakteristisk da den svinder når man ligger ned, mens den kommer meget hurtigt når man rejser eller sætter sig op.
For denne karakteriske hovedpine kan man i nogle tilfælde tilbyde en såkaldt blood path hvor man tager en blodprøve fra patienen cirka 20 ml som derefter indsprøjtes ved rygsøjlen der hvor man foretog rygmarvsundersøgelsen. Dette lindrer hovedpinen i løbet af få min.
Det kræver dog at det er foretaget cirka 3-4 dage efter rygmarvsundersøgelsen ellers har det ikke nogen effekt
http://www2.netdoktor.dk/Q&A/answers.asp?QID=14737&CID=60&p=1

Du skal bare ringe til afd. igen hvis du har spørgsmål/føler dig utryg - de er der altså for din skyld!

Rigtig god bedring