/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
forruden dugger
Fra : bublebee
Vist : 4824 gange
50 point
Dato : 27-03-09 09:44

min forrude dugger helt vildt når jeg kører. Nogen der har et godt fif ?
Jeg har prøvet med blæser på alle indstillinger - og lettere åbent vindue osv.

Hjælp

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 27-03-09 10:05

lyder ikke godt,kunne være en toppakning

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-03-09 10:07

Det go'e gamle trik med en klud med sulfo på

Eller lav et par huller i bunden af bilen så vandet kan løbe ud, du må jo ha' et fugt/vand problem

mvh klaudi

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 27-03-09 10:17

ja for det er lige meget hvad jeg gør så kan min blæser bare ikke tage den dug der kommer - tværtimod. Og det er selvom den kører med fuld fart og vinduet er lidt åbent....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-03-09 10:40

Hvis du har Air Condition, så start den og sæt spjældet på resirkulation.

Hvis bilen også taber vand - så er dit varmeapparat utæt.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 27-03-09 10:41

Nu er det vel ikke sådan at bilen bruger vand???

Jeg tror nemlig at dit varmeapparat er utæt og skal skiftes

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 27-03-09 10:42

ahhhh, to sjæle en tanke

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-03-09 10:43

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 27-03-09 10:47

Hehe nej tror ikke det mister vand - det eneste der mistede vand var min køler men den har jeg skiftet.
Har ikke aircon bare alm varme-kølig luft ting. det er en gammel punto fra 94.
Men det er super irriterende ikke at kunne se ud af ruderne, især når det bliver mørkt og der kommer modkørende som rammer duggen gg....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-03-09 10:58

Du har fugt i bilen.

Har du haft måtterne ude .... er der fugtigt i bunden ?

Med den våde vinter, som vi har haft bliver, bliver "fugten" slæbt med ind i bilen.

Ud med måtterne, så bunden kan tørre.

PS

Husk lige at lukke dine spørgsmål, når du har fået svar. Du er jo ret god til, at dine spørgsmål bliver annulleret

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 27-03-09 11:54

så ans - hehe så har jeg lukket dem jeg havde glemt at lukke ;)

Bør vi prøve at sætte bilen ind i værkstedet og tage alle måtter ud og rulle vinduerne ned og lade den stå derinde en nat eller hvordan ?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 27-03-09 12:52

Det bliver nok nødvendigt med flere nætters overnatning i træk i det lune og tørre værksted.
Du kan fremme processen ved at lade en varmeblæser stå i bilen og sætte den til 25grd.
Samtidigt sætter du alle vinduer til lige præcis at have en lille sprække åben for oven, ca. 0,5cm.

Den varme fugtige luft vil af sig selv sive ud af vindues sprækkerne og den kolde luft suges ind fra de lavere liggende luftindtag.

Hvis problemet kommer igen trods intensiv udluftning, må du på jagt efter et utæt varmeapparat.

Det KAN også være en træt køletermostat, som ikke vil holde cirkulationen lukket mens motoren er kold.
Så er motoren meget længe om at varme op, og dermed går der også meget lang tid inden du får varme på forruden. Der skal nemlig varm luft til for at afdugge effektivt.
Prøv søndag (når bilen er gennem kold) at starte motoren og holde en hånd på den store topslange fra motor til køler.
Slangen skal forblive helt kold de første 4-10 minutter, og så PLUDSELIG stige voldsomt i temperatur, så du er NØDT til at give slip.
Så virker termostaten.
Hvis slangen derimod laaaangsooomt bliver mere og mere lunken, og aldrig nogensinde bliver RIGTIG varm, så er termostaten med garanti defekt.
Og så har du forklaringen på dine duggede ruder.

Koster omkring en hund.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-03-09 14:41

Det er tobakken,der gjør`et!
Helt ærlig,min bedre halvdel og undertegnede,ryger (desværre) meget i bilen.Dermed sættes der et lag nikotin på ruderne.Og ikke mindst forruden.Og nikotin "binder" duggen.Det ved jeg af erfaring.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 27-03-09 17:13

nu er der så bare ingen af os der ryger....hehe

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-03-09 17:28

Citat
nu er der så bare ingen af os der ryger....hehe

Det var nu også humoristisk ment.Men fakta er at jeg kan se på ruden/duggen,når det er påtrængende at få fjernet nikotinen.
Men ellers har jeg aldrig dug problemer.Kører i Opel limousine.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 27-03-09 17:33

hehe det er i hvert tilfælde mega irriterende - kan jo ikke se en hylende hattefis ;)

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 27-03-09 18:15

Det er fuldstændigt korrekt, at nikotin binder dug og fugt til ruden. En grundig afvaskning med salmiakspiritus plejer, at løse det problem. Det kan også skyldes, at ruden har været sprøjtet med noget anti dug (fedtet stads ) der ikke alene nedsætter udsynet, men også er noget djævelsk møg, at få renset af. Vi havde problemet i vores forrige bil, indtil jeg fik taget mig sammen til en indvendig rengøring.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-03-09 18:17

Nu ved jeg ikke hvilken bil du kører i,men har du prøvet at snakke med en tilsvarende bil ejer.
Tør næsten ikke nævne det.(Meget banalt).Og du har sikkert kigget efter: Men der kan samle sig alt ved luftindtaget i motorrummet (lige foran forruden) lige fra,visne blade,kattekillinger,døde solsorter.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 27-03-09 18:54

hehe hyggeligt ;)

Men jo det er ikke fordi der ligger alle mulige uhyggelige ting i dytten ;)

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 27-03-09 21:11

Nu ved jeg ikke om din Punto er udstyret med et Pollenfilter,men er den så kan det være stoppet og derfor kommer der slet ikke luft nok ind fra varmeapparatet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-03-09 22:33

Medmindre der står vand i bunden af bilen...eller i handskerummet, så er der kun den løsning tilbage, at varmeapparatet er utæt......så er ruden ikke nødvendigvis dugget når du starter bilen, men duggen kommer et lille stykke tid efter du har startet bilen, eller hvis duggen på ruden føles lidt "fedtet" er der slet ingen tvivl om det er kølervæske.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-03-09 22:44

Slå dog ruden ud

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 27-03-09 22:45

Fjerne nikotinen ? NIX !
Den Røde Baronesse ser sej ud med tonede ruder.
Gambrinus

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 28-03-09 00:17

Prøv at se, om du har blade (fra trær og buske) i luftindsugningsbrønden under forruden. Sidste gang jeg havde dugproblemer, hjalp det at rense dér.
Bladene virker som en svamp, og det er utroligt meget vand, der kan bindes i den svamp.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-03-09 09:15

Ja dug er et irriterende problem, som kan være besværligt at komme til livs.
For godt et år siden, købte jeg en brugt Opel Astra af en god ven. - Han er IKKE ryger, men havde en af disse stinkeflasker i bilen, som fordamper et eller andet afskyeligt vædske, som kaldes noget med luftrenser.
Det havde dannet et lag på alle vinduer, og især på forruden, da denne stinkbombe sad på instrumentpanelet.
Jeg har efterfølgende renset runderne indvendigt med både det ene og det andet, og nu er det som om, at jeg er ved at få bugt med problemet. I hvertfald er det ikke nær så udpræget som i starten.
En flaske rensemiddel til glaskeramiske komfur, er ret så effektivt, men skal nok have et par gange, og efterfølgende, rengøres med jævne mellemrum.
Men dug er et problem som altid vil opstå i de kolde tider, men vil dog kunne minimeres.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 28-03-09 12:28

Når blæseren kører,hold en hånd op til vinduet,og mærk om den blæser luft derop.Gør den det ikke, kan det være kablet til spjældet som der lukker og åbner til frontruden, der er defekt.
Kommer der varme derop.??
Kan du få varme til fødderne??
vvdriver

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 29-03-09 17:03

der kommer varme til rude, dog sys jeg ikke at den på fuld kraft bliver meget varm men dog varm.
Skal have kigget efter om der er filter og om der er skidt nogle steder, for prøvede at smøre sæbe på vinduerne og det, men det har desværre ikke virket. Øv....

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 30-03-09 01:13

Kom til at tænke på, om du har fået stillet den på recirkulation, det er fint til afisning, men man slipper ikke af med duggen. Det har klovnen her nemlig prøvet.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 30-03-09 01:15

sorry Mosebaek, jeg skal åbenbart have nye briller

Kommentar
Fra : maryFlop

Dato : 15-05-09 21:44

det med det utætte varmeapparat-element, er nok mest sandsynligt..
man kan få noget køler tætner, men inden du køber det kan du jo prøve med et godt gammelt råd,,en spiseskefuld stødt ingefær.
hvis det hjælper er dit køler element utæt..men det vil ikke holde tæt længe.
dette vil måske give mange sjove svar,,men jeg har brugt det tit....stødt ingefær...

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 18-05-09 21:29

hvor skal jeg lige gøre af det stødte ingefær - og helt hvordan skal jeg gøre det ???

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 18-05-09 21:45

Citat
hvor skal jeg lige gøre af det stødte ingefær - og helt hvordan skal jeg gøre det ???
Du skal bruge et brev stødt ingefær - sådan noget meget fint pulver - som har en behagelig stærk duft af kage.

Det hælder du helt simpelt ned i kølesystemet - der hvor du hælder vand på.
Det skal helst direkte ned i køleren hvor der er cirkulation, så det kan blive pumpet med rundt i kølesystemet af vandpumpen.
Det duer altså ikke at hælde det ned i overløbs (ekspansions) tanken.

Og den er god nok med det hér ingefær pulver.
Det er absolut ikke nogen joke.
Alle de færdigblandede dyre køletætnere du kan købe på flaske indeholder OGSÅ ingefær pulver.
Det kan man næsten altid læse på indholds fortegnelsen.
Ellers kan man omgående lugte det.

Det hedder "Ginger" på engelsk.
Og det var englænderne der fandt ud af det for mange år siden, at det her knuste pulver er skidegodt at tætne kølere med ...
Fås bl.a. i mærkerne "Holts" og "Bardahl" på nogle dyre små flasker eller dåser ...

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 18-05-09 21:56

Hvis der IKKE forsvinder vand fra systemet så glem det Ingefær.

Har du fået kontroleret Pollenfiltret,hvis det er tilstoppet kommer der ikke luft nok igennem og så dugger ruden,jeg har prøvet det samme med en Passat før jeg vidste der fandtes noget der hedder Pollenfilter.

muldvarp1

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 19-05-09 08:58

ja alle filtre har været ude og er blevet blæst igennem så det er ikke det der er noget galt med. det er bare super irriterende.
Det er ekstra slemt hvis det regner og man er blevet den mindste smule småfugtig udenfor inden man kører....

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 20-05-09 00:56

Kan ikke se om nogen allerede har spurgt, men har du også kontrolleret luft UDtagene.
Det nemmeste er, at prøve, at køre med bageste sideruder på klem, hvis det hjælper, skal du se om dine udtag er tildækkede eller defekte.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 20-05-09 00:58

jeg så godt, at du havde omtalt åbne ruder, men ikke om det hjalp. Åbne ruder er vel også irriterende i regnvejr.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 20-05-09 09:38

ja og så larmer det jo helt afsindigt på motorvejen....

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 20-05-09 11:09

Jeg kom til at tænke på noget, der har tidligere været nævnt noget om recirkulation.

Hvis din bil er udstyret med dette kan det jo være der fejlen er, prøv dette:

1. luk alle ruder
2. tænd blæseren på fuld kraft
3. lyt til blæseren
4. slå recirkulation til, lyden ændres (lyden bliver mere "anstrængt", svært at forklare men tydeligt at høre)

Hvis lyden ikke ændres er det spjældet til recirkulation der sidder fast i luket positionen og dermed kommer der ikke frisk luft ind i bilen

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 20-05-09 12:29

det er værd at prøve - for det er super træls.