/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
manglende volt til sprinkler
Fra : funkarm
Vist : 845 gange
50 point
Dato : 25-03-09 10:32

På min Xantia har jeg det problem at der ikke kommer volt nok ud til sprinklermotoren, som ellers virker godt nok, da den er tjekket!
Jeg har frakoblet batteriet, kortsluttet stikket ude ved sprinklermotoren og afmonteret stikket fra sprinklerkontaktarmen ved rattet for at måle mig frem til hvilke ledninger jeg skal kikke efter.
Jeg har været omkring Citronik hjemmesiden, men der var ingen brugbar løsning til mig.
Håber på en brugbar løsning her . Tak

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-03-09 10:34

Har du målt spændingen ved motoren ?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 25-03-09 10:57

Franske biler er vist kendt for drilagtigheder i elnettet
har du kigget efter dårlige stikforbindelser i nærheden af viskermotoren ?
Ledningen til sprinkleren kommer som regel ud under forruden samme sted som ledninger til viskermotoren.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-03-09 11:14

Hvis sprinklermotoren virker, når den får strøm direkte fra akkumulatoren
(Husk at checke stelledningen), må det jo være afbryderen, der
har dårlig kontakt (slidt/lidt brændt) eller en dårlig ledningsforbindelse.

En løsning kan være at smække et relæ på, så sprinklermotoren får direkte forbindelse til akkumulatoren (Gennem en sikring selvfølgelig).
Så skal den aldrende sprinklerafbryder kun trække en lille styrestrøm.
Gamrinus

http://www.thansen.dk/search.asp?inputsearchtext=rel%E6&c=2522123824&n=0

Kommentar
Fra : funkarm

Dato : 25-03-09 11:52

ja ja Gambrinus, det var måske en løsning.

Se iøvrigt mit link her til Citronik.
http://www.citronik.dk/jforum/posts/list/12933.page

Kommentar
Fra : alka

Dato : 25-03-09 12:10

Citroen = dårlige kontakter!

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-03-09 14:41

Som regel er det stel der svigter p.g.a. ir

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 25-03-09 16:29

Hvor gammel er bilen ???

Hvis den er over 10år gammel, kan det sagtens være ledningerne der er begyndt at irre (du kan ikke se det da det er hele ledningen, under isoleringen) dette betyder en meget større modstand i ledningen. Det er også derfor ældre biler (ofte mere end 10år) ikke lyser så kraftigt som da de var nye, ledningerne er irret til og større modstand = mindre "strøm" i enden. Er dette tilfældet er der ikke andet for end at skifte ledningen

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 25-03-09 17:28

Jeg gjorde nøjagtigt som Gambrinus beskriver da hornet på min golf begyndte at drille. Billig løsning, men det er jo ikke altid det er løsningen.

Men ja, det elektriske driller tit på franske biler