/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
12 volt til 3 volt
Fra : mimimig
Vist : 1048 gange
100 point
Dato : 23-03-09 13:45

Hej
Hvordan får man ændret 12 volt jævnstrøm til 3 volt jævnstrøm

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-03-09 14:05

Med en sådan en:
http://www.powerstream.com/dc6.htm

mvh klaudi

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 23-03-09 14:11

Du skal have sat en modstad på, jeg kan ikke lige huske ligningen for udregningen, men den findes på nettet eller i en 9 klasses fysik bog

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-03-09 14:14
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-03-09 14:21

Du bruger ohms lov til at regne modtsanden ud.

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 23-03-09 14:25

Mente jeg nok, men kunne ikke lige huske hvordan den var, med modstand.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-03-09 15:17

Hvor mange Ampere skal 3 Volt udgangen leverer ?
Hvad skal de 3 Volt bruges til.
( Hvor stabil skal den 3 volt være )
De 12 Volt. . . Er det fra en akkumulator eller hyr' ?
Gambrinus

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 100 point
Dato : 23-03-09 17:49

Det er meget svært at rådgive dig med så få oplysninger !!!!
Hvad er det der skal have 3 volt, og hvor meget strøm bruger tingen (måske variabel belastning)

Er det blot en lysdiode, kan du klare dig med en modstand, ud fra formlen: Uind -Uled : A
Feks. du vil have en lysdiode koblet på 12 volt, spændningen over lysdioden skal være 3 volt og du ønsker en strøm på 20 mA
(12 - 3): 0,02 = 450 Ohm (nærmeste standard modstand er 470 Ohm)
Dette bør kun bruges til meget små effekter som feks en lysdiode

Ellers må der noget elektronisk regulering til, enten en serieregulator eller en switchmode

MVH

Godkendelse af svar
Fra : mimimig

Dato : 23-03-09 20:32

Hej allesammen, tak for interessen.
Ved ikke lige hvad vi kan bruge ohm's lov til her,

men viskinge, tak det var lige de oplysninger jeg manglede,
MVH

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-03-09 20:44

Citat
Ved ikke lige hvad vi kan bruge ohm's lov til her

Hvis du så var kommet med nogle fler oplysninger, havde vi jo ikke behøvet at gætte på hvad du havde gang i !

(12 - 3): 0,02 = 450 Ohm sån ser ohms lov ud i brug

mvh klaudi