/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
MR Scanning
Fra : rwo
Vist : 5693 gange
300 point
Dato : 16-03-09 00:52

Hvor meget eller lidt tøj har man på, når man skal scannes i en MR scanner?

Jeg skal have scannet hjernen, ryggen og bækkenet/hoften

Er det meget klaustrofobisk?

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 16-03-09 01:06

jeg mener man må have tøj på, men ikke noget med metal, så som bukser med nitter og metalknapper. ved indkaldelsen mener jeg man får en vejledning

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 16-03-09 01:11

klaustrofobisk? luk øjnene, så er det ikke slemt. jeg synes det værste var støjen. og du får en alarm i hånden for at give dig tryghed, så du er sikker på de hører dig hvis du har problemer med det

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 16-03-09 01:31

Hejsa

Jeg har lige været til MR-scanning med mine fødder, så jeg skulle heldigvis ikke helt ind i maskinen.

Det er rigtigt, at maskinen larmer rigtig meget. Jeg fik et headset med musik i, så det var ikke så slemt. Du får selvfølgelig også en alarm, hvis det bliver for ubehageligt.

Jeg behøvede ikke at tage tøjet af. Spurgte godt nok med hensyn til knapper og lign. i bukser. Det var ikke noget problem. Ved ikke om det kun skyldes, at jeg kun skulle have fødderne derind.

Hilsner fra Nuserpigen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-03-09 04:00

Kan ikke huske det med tøjet, men jeg faldt i søvn.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 300 point
Dato : 16-03-09 07:48

Jeg har fået tre MR-scan. Du skal blot have overtøjet af, dvs. din alm. påklædning som du går i. Du skal af med alt metal som fx ringe, mobiltlf. tager du dit dankort med ind, kan du ikke bruge det bag efter, så tøm alle lommer.

Du får ørepropper i ørene, da det larmer rigtigt meget under scan. Inde i maskinen er der et spejl, så du kan kikke ud til personalet, endvidere får du en "trykknap" med ind, så du kan tilkalde personalet. Nok er det et tæt "rum", men hvis du lukker øjenene, så er det ikke noget problem.
Tidsmæssigt tager det normalt fra ca. 30 til 60 min.

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 16-03-09 10:57

Jeg har fået 4 MR-scanninger. Den første valgte jeg at bruge hovedtelefoner med musik, men det følte jeg ubehageligt. Senere har jeg valgt ørepropper, og det har fungeret for mig. Sidste gang scannet de hele mig, og jeg blev bedt om at tage sygehusets undertrøje samt deres bukser på.
Tænk på at du har en alarm i hånden, og at de overvåger dig hele tiden. Det er lidt trangt, men du kan også få lidt beroligende på forhånd. Lyd og blink er det meget af, men de informerer dig når lyset tændes. Det er ikke slemt, jeg var dødsens bange første gang fordi jeg har klaustrofobi, men det gik helt fint.
Lykke til

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 16-03-09 13:00

Jeg har også været igennem et par scanninger. På Kollund privatsygehus.
her er scanneren ikke helt lukket. Den er åben i den ene side.

Jeg skulle tage alt tøj med metalknapper/nitter samt smykker af.
Tømme lommer, som der nævnes.

jeg fik headset på, med en cd, jeg selv havde haft med.

Det mest ubehgelige var lyden.
Jeg har svært ved at ligge fladt på ryggen, så jeg fik en pude under knæene.

Har du en sundhedssikring, er der væsentligt kortere ventetid på et privathospital.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 17-03-09 09:02

Sygehuset i Åbenrå, har landets korteste ventetid på ca. en mdr. Her klarede én mand to af mine scan på ca. 50 min. En anden gang var jeg i Randers. Her var fire sygepejesker også ca. 50 min om en scan, så nogle steder er de bare mere effektive end andre steder!

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 17-03-09 11:22

I kollund var der 1 mand, det tog ca 40 min, 20 minutter efter sad jeg hos lægen og fik svaret.

Godkendelse af svar
Fra : rwo

Dato : 17-03-09 12:01

Tak for svaret alka.

Det er vel overstået!

Der var nu ingen ekstra lys, eller spejle i "kabinen". Jeg havde en bluse og strømpebukser på, og lagde ellers tøj og andre genstande i en kabine.

Jeg synes den var ganske trang, men det var nok også værre, da jeg fik spændt hovedet fast med en slags maske. Lydene var meget høje, men jeg havde ørepropper i, og mit hoved lå i en støbt pudeting, så det tog noget af støjen.

Min scanning tog over en time, men det var vist også en større omgang.

Så krydser jeg bare fingre for svarene.

Og tak for alle jeres svar! Dejligt at man lige kan blive lidt forberedt på denne måde!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 17-03-09 13:27

Selv tak rwo