/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Programmering af PIC i C
Fra : Jonn87
Vist : 991 gange
500 point
Dato : 11-03-09 21:42

Hej jeg kunne godt tænke mig at lære at programmere lidt, til det formål at blive lidt mere bekendt med eleltronikkens opbygning samt en dybere forståelse af elektronikken til det formål at ende ud med en dag at blive god til at fejlfinde på elektronik og bedre forstå hvordan en motorstyreenhed f.eks arbejder.. (Mig: Automekaniker, Euro-,verdensmesterskabsdeltager til Euro-,Worldskills)

Jeg har læst lidt på Pic microchip controller som gav mig en smugle forståelse af hvad chippen er for en satan.
Så Har jeg læst list C/C++ Grundbog i programmering af Henrik Kressner (kun C delen) for at forstå sprogets skelet og hvor man starter med at skrive..

Nu er jeg så lidt i tvivl om hvor jeg skal fortsætte men forstiller mig at det ville være noget med at købe en pakke med chip, kompiler, program, og hvad der skulle følge med og så begynde at prøve at skrive, brænde, stille på og afprøve programopbygningen ... lyder det ikk som vejen??

Hvis ja: :) nogen der kender til noget lækkert jeg kan købe billigt og brugervenligt??

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-03-09 21:54

Har du prøvet Michael Karbos bog her på nettet? Han har i årevis skrevet om computere og alt der er i dem.

http://www.karbosguide.dk/pctutor/

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 11-03-09 21:57

PIC er klart en kandidat, du kan også overveje Atmel:
http://www.atmel.com/dyn/products/tools_card.asp?tool_id=2725

Men start med at sætte dig grundigt ind i C først, lav en del kode på PC'en først.

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 12-03-09 16:19

granner01 >>
Hvad skal jeg dog bruge det til?

BertelBrander >>
Hvad er Atmel? Programmeringssprog?
Jeg vil egentlig gerne fortsætte på C sproget da min far og min kammerat programmere i samme sprog og så er det lidt lettere og sjovere at arbejde med..

Jeg har sat mig ind i de grundlæggende funktioner i C og så går jeg tilbage når jeg hænger i det med programmeringen ellers sys jeg man kører lidt død ved at læse et haaav af koder og funktioner uden at se en "mening" med det :)

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 12-03-09 19:44

En Atmel er en processor, lige som PIC, de er dog typisk lidt større end en PIC.
De kan programmeres i C, ligesom PIC.

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 13-03-09 16:51

jeg vil gerne begynde på PIC'en tror jeg , da min omgangskreds også arbejder i den

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 250 point
Dato : 13-03-09 17:45

Køb en Microchip MPLAB ICD2. Så er du i hvert fald på rette spor. Kan programere et stort antal forskellige PIC kredse, samtidig med at den kan debugge. Hvad sprog du så selv vil skrive i, bestemmer du jo sådan set selv. Jeg skriver direkte i Microchips instruktion set. Der er kun 35-37 instruktioner at lære.
Du kan jo købe en mængde forskellige "oversættere" så du feks. kan skrive dit program i BASIC og så få det oversat til en HEX fil, til PIC. Problemet kan så være at den færdige hex fil bliver (for) stor til pladsen i PIC'en.

MVH

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 13-03-09 17:51
Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 13-03-09 19:45

Her kan se lidt mere om ICD2:
http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=4670748
Der er også et par links på siden, hvor du kan se mere. Du skal bruge denne samt et universal programming module (se links på siden)
Dette programgrej kan du opdatere på nettet, direkte fra fabrikanten af PIC når der kommer nye kredse osv.

Du bør aldrig vælge en programmer, eller testprint uden ZIF sokkel, som foreslået herover.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 17-03-09 17:27

Hallo er du "gået død" ???

Eller er du bare gået igang med at programere PIC kredse (så når man ikke så meget andet)

MVH

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 17-03-09 23:22

Nå nu skal i høre, min far har ikke givet mig nogen fødselsdagsgave endnu såå jeg har ønsket mit et starterkit og han har fundet dette frem som han har bestilt fra USA:
PICkit™ 2 Starter Kit
Er det noget lækkert noget?

Starterhttp://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=SS_GET_PAGE&nodeId=1406&dDocName=en023805

Godkendelse af svar
Fra : Jonn87

Dato : 17-03-09 23:25

MPLAB ICD2 mindede nok mest om det jeg har fået bestilt så viskinge, du får de lækre point