/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Bytte harddisk
Fra : kanduellerej
Vist : 516 gange
50 point
Dato : 18-02-09 19:23

Hej

Jeg har to bærbare, hvoraf den ene hverken har usb boot eller floppy eller CDROM. Jeg vil gerne skifte styrestystemet win2k ud med et hurtigere, da win2k er lidt tungt på denne lille bærbare. Jeg tænker at skifte til win98 evt. Ubuntu, hvis det kan kører på den. Jeg prøvede så at sætte dens harddisk over i den anden bærbare, som har cdrom-drev. Men ved opstart melder den ndlrv missing. Den booter jo findt i den lille bærbare den sad i, så hvorfor kommer den med denne fejl i den anden bærbare, og hvad er løsningen?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-02-09 19:38

Flytter man en harddisk over i en anden computer skal styresystemet geninstalleres.

Uden at kende en sk** til Ubuntu vil jeg foreslå at installere den istedetfor Windows 98, sidstnævnte bør man holde væk fra internettet.

Jeg mener at W 2k ikke er mere krævende end W 98, og W 2k kan opdateres til og med i år.

Kommentar
Fra : kanduellerej

Dato : 18-02-09 20:01

hvis styresystemet skal instaleres påny såsnart hd sættes i anden computer, så kan jeg ikke sætte den tilbage igen. Det nytter jo ikke noget.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 60 point
Dato : 18-02-09 20:12

Jo - det er der skam en her på Kandu som har prøvet.

Installere på den ene comp. og slukke for strømmen lige før den genstarter efter installationen.
Flytte harddisk over i den anden comp. og tænde for den..................hvis du er heldig så finder den selv de nye standard drivere og installerer færdig. Men nu kommer problemet med at installere drivere til bundkortet.

(ubuntu har som regel selv drivere med)

Men styresystemet win 2000 med alle servicepac er ellers ret frisk til at køre.
Den kan jo nøjes med 130 Mhz og 128 MB ram

ubuntu skal bruge 500 Mhz og 3-400 MB ram

Kommentar
Fra : kanduellerej

Dato : 18-02-09 20:27

Nå ja, ubuntu var også bare et linux eksempel. Anbefal gerne et andet.
Jeg mener computeren har 192 mb ram og er på 300 mhz.

Men hvorfor skulle det være et problem at installere nye drivere?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-02-09 20:40

Problemet kommer som regel, men er også set lykkedes i sjældne tilfælde.

Der sker det samme hvis man skifter bundkort uden at geninstallere styresystemet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-02-09 20:46

Med de data er den velegnet til win 2000

Der hører en driver CD til den comp........................og den kan du jo ikke installere uden CD drev.

Men ok - drivere kan da hentes via nettet.

Der findes Linux udgaver som kan køre på den comp..................men så hellere win 2000 pro

Kommentar
Fra : kanduellerej

Dato : 18-02-09 21:13

hvorfor hellere tunge win2000 end fx. linux. Faldt lige over poppy linux. Meget lille og hurtigt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-02-09 22:14

Det kan jeg ikke svare på - men prøv den lille og hurtige poppy Linux.

Kommentar
Fra : kanduellerej

Dato : 18-02-09 22:30

Kan du svare på om jeg kan lave nummeret med at skifte harddisk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-02-09 09:57

Altså - det er jo ikke den rigtige måde at installere styresystemer på.
Men det ved comp. ikke altid.............................................................. og så lykkedes det.
Så - måske.

Godkendelse af svar
Fra : kanduellerej

Dato : 20-03-09 10:57

Tak for svaret Eyvind. Det kunne lade sig gøre ved at skifte lige efter installationen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-03-09 11:44

Super - så er du nr. 2 jeg kender som har prøvet det.

Jeg har prøvet noget lignende med XP og et cloneprogram (drive Image) men der var dog et CD drev