/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Fra LP til CD og hvad gør jeg nu?
Fra : Steenk1
Vist : 977 gange
100 point
Dato : 31-03-03 00:04

Det er lykkedes mig at forbinde min pladespiller til min pc. Jeg simpelthen forbundet min pladespiller til min forstærker og så forbundet min forstærkers hovedtelefonudgang til line in på mit bambuslydkort. Lyden strømmer ind og er rigtig god når den høres ud gennem mine pc højttalere. Jeg har fundet et sharewareprogram til optage med da win`s egen lydoptager ikke kunne magte opgaven. Programmet hedder goldwawe og optagelsen bliver rigtig god. Her er mit problem!! En sang der varer 3.41 minutter fylder 1.9 gigabyte hvis jeg optager i brugbar stereokvalitet. D.v.s at en hel LP vil fylde 40-50 gigabyte og det har jeg ikke yil min rådighed. Kan jeg komme uden om det problem????

Kommentar
Fra : 1april

Dato : 31-03-03 02:19

Prøv at se om det ikke er muligt at justere kvaliteten af dine optagelser. Til en optagelse, der skal brændes til en CD, anbefales en samplinghastighed på 44100 Hz og en samplingopløsning på 16 bit. Du kan også konventere dine lydfiler til det meget brugte mp3 format som skulle give en væsentlig reduktion af størrelsen.
Venlig hilsen 1april

Kommentar
Fra : 1april

Dato : 31-03-03 02:50
Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 31-03-03 03:42

Hej Steenk1!

Jeg har i går selv overført nogle musikfiler fra min videobåndoptager til min PC. Jeg brugte det optageprogram der fulgte med lydkortet (RtRack) jeg optog med Sampling Rate 44,1 Khz og Sample Size i 16 bits og i stereo.

For et musiknummer på 3:34 min. fik jeg en wav fil på ca. 32.000 kb. Men jeg ville gerne have dem til at fylde noget mindre og stadig væk med en acceptabel lydkvalitet så jeg konverterede derefter til mp3 med "dbpoweramp Music Converter" som er freeware og kan hentes via:
http://www.dbpoweramp.com/dmc.htm
jeg brugte format på 128 Kbps og fik derefter en mp3 fil på ca. 2.500 kb.

Mp3 filerlerne kan jeg herefter brænde over op en CD-R som idet format vil kunne rumme mellem 160 og 200 (normal længde) musiknumre.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 31-03-03 06:30

Det er ikke helt optilmalt at bruge din hovedtelefon udgang på din forstærker. Få fat i et stik der har phonostik i den ene ende, og et minijack i den anden ende. sådan et stik koster kun nogle få kroner, og kan næsten ikke betale sig selv at lave. Tag nu signalet fra "TAPE OUT" bøsningerne på din forstærker. Du kan evt. tage endnu et stik og forbinde det til "TAPE IN" bøsningerne, således din pc'er virker som båndoptager.Dette er en mere korrekt løsning, og dit optagesignal er samme styrke, uanset hvordan volumeknapperne står. Jeg har købt et program (i Bilka) til Kr.179,00, der hedder Magix music lab. Du kan "optage" fra 3 forskellige kilder, MP3, CD eller plader. Herefter kan du så evt. justere på lyden, fjerne ridser, nålestøj osv. til sidst bestemmer du på hvilket format du vil gemme, enten CD eller MP3. Jeg er igang med at overføre nogle af mine vinylplader med dette program (foreløbigt er det blevet til Ca. 50 cd'er), og kan kun anbefale det.

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 31-03-03 06:34

Hov, jeg glemte lige, Husk at MP3, er dårligere lydkvalitet, end CD.

MVH

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 31-03-03 08:08

AOD (Alt om Data) har lavet en art. omkring dette emne i tidernes morgen, du kan hente denne på http://itsvar.dk//articles/article.aspx?id=1714&

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 31-03-03 09:36

Dette er vist hvad du søger... en rigtig 'manual'
http://www.folketshus.dk/spillefolk/tips/audio-cd.pdf

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 31-03-03 10:20

Viskinge har fat i det rigtige, den måde har jeg også brugt med meget fine resultater. Hvis du så yderligere vil spare dig selv for noget efterbearbejdnig, så skal du sætte en stelledning på din pladespiller og til din pc (kabinetsskrue eller tilsv.) så slipper du for brum. Det er som i gamle dage da vi skulle have vinylerne på bånd, bare sjovere.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 02-04-03 22:03

Hej allesammen. Tak for de mange svar, men det er ikke helt hvad jeg leder efter. Det jeg gerne vil vide er om der er en måde hvor jeg allerede kan lave mindre filer idet jeg indspiller. Hvis jeg først skal minimere filerne efter jeg har indspillet er jeg tvunget til at nøjes med at inspille to-tre numre ad gangen og desuden har jeg plader hvor der er numre som er 12-15 minutter lange og så får min pc alvorlige problemer ned at holde sig selv i live når de omtalte numre er indspillet. Til viskinge: Min forstærker(en gammel Lenco) har ingen regulere udgange. Den har sådan nogle mærkelige aflange, nærmst interfacekabel-agtige stik. Derfor er jeg nødt til at bruge hovedtelefonudgangen men umiddelbart har det ingen indflydelse på kvaliteten da jeg så bare holder snitterne fra volumeknappen imens. Det program du omtaler magix music lab, kan det også bruges som brænderprogram?
Til CLAN: Linket til folketshus er en blindgyde. jeg kan ihvertilfælde ikke komme ind på den.

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 03-04-03 08:05

magix music lab, kan det også bruges som brænderprogram?
Ja der er brænderprogram i og det funker fint. Programmet har jeg købt i Bog og Ide det kostede under en hund.

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 100 point
Dato : 03-04-03 08:18

Hejsa,

Årsagen til Steen ikke kan se linket fra folkets hus er at du åbentbart ikke har Acrobar Reader installeret (det er en PDF-fil manualen er skrevet i). Acrobat Reader kan du hente gratis på http://www.adobe.dk/products/acrobat/readstep.html i min lile verden er det et 'must' at ha' dette installeret.

til egjegj... hvis du vil spare penge på brænderprogram, hvorfor så ikke bare brænde med Windows Media Player, hvis du altså har WinXp installeret. Hvad brænderprogram angår kan jeg kun anbefale Nero, den kan du også prøve gratis fra http://www.nero.com/en/index.html#download

Mvh
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-04-03 08:29

Steen,

Du kan ikke direkte rippe din LP ned på din HD som MP3 fil, dette vil du også kunne se efter at ha' læst den omtalte PDF-fil som i øvrigt er skrevet af Søren Rich Christensen.
Du skal også huske på at MP3 filformatet er i en dårligere kvalitet end WAV format - også beskrevet i manualen. Der er også henvisninger til de småprogrammer du skal benytte for at fjerne støj osv.

Lykke til med at få dit vinyl over på CD

Søren

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 05-04-03 18:10

Jeg er ikke verdensmester i det pc agtige no´ed og der er altså noget jeg slet ikke forstår. Hvis jeg kopierer et stykke musik i waweformat fra en cd og ned på min HD fylder 3.21 minutter ikke 1,9 GGB. Hvorfor fylder det så så meget når jeg optager fra min pladespiller over til min HD. Har det noget at gøre med at når man kopierer fra en CD er det i ordets egentlige forstand en kopiering men når man optager et nummer fra en plade, som varer i 3,21 min. så er det lige så meget den tid det tager at lave optagelsen, altså de 3,21 min. der gør filen så stor??
Hvad sker der med kvaliteten hvis man optager i et andet format og derefter konverterer til WAWE??
hVIS DET VIRKELIG ER SÅDAN AT EN OPTAGELSE PÅ 3.21 MIN fylder 1,9GGB så kan jeg jo ikke engang have et enkelt nummer på en CD.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-04-03 14:14

Hej Steen

Hvis jeg var dig, så ville jeg downloade og installere Adobe programmet som henvist ovenfor. Herefter ville jeg udskrive instruktionen fra http://www.folketshus.dk/spillefolk/tips/audio-cd.pdf som også kommer ind på filformater.
Jeg vil vove den påstand at du ikke kan høre den lydforringelse som MP3 indeholder/giver. Det er bla. derfor man nu kan købe auto stereo, som kan afspille MP3 formater. Ved MP3 format kan en enkelt CD indeholde 150-200 musiknumre.

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 06-04-03 14:45

Hej Søren.
Jeg fik langt om længe downloaded Acrobat Reader og jeg har hentet manualen påhttp://www.folketshus.dk/spillefolk/tips/audio-cd.pdf og nu virker det. Jeg bruger dog et andet shareware program som hedder Ace of Wav til at optage med. Det er et ganske godt program men er lidt uoverskueligt så redigeringen foretager jeg med Goldwave. Jeg er som tidligere nævnt nødt til at forbinde min forstærker til min pc via hovedtelefonudgangen men umiddelbart er det ikke noget problem da søren rich. christensens manual også forklarer hvordan hvordan man tager højde for det, dermed sagt at jeg vil forsøge at optage med goldwave da jeg tror at mine oprindelige problemer skyldes at jeg ikke havde en ordentlig manual at gå efter. Så CLAN det er dig der scorer pointene. tak for din hjælp. Jeg vil dog lige bemærke at alle de gode forslag fra jer allesammen, samlet har været medvirkende til at jeg kunne finde en løsning men jeg skal jo vælge en og Sørens hjælp var tungen på vægtskålen.
Fortsat god weekend....

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 06-04-03 14:45

Hej Søren.
Jeg fik langt om længe downloaded Acrobat Reader og jeg har hentet manualen påhttp://www.folketshus.dk/spillefolk/tips/audio-cd.pdf og nu virker det. Jeg bruger dog et andet shareware program som hedder Ace of Wav til at optage med. Det er et ganske godt program men er lidt uoverskueligt så redigeringen foretager jeg med Goldwave. Jeg er som tidligere nævnt nødt til at forbinde min forstærker til min pc via hovedtelefonudgangen men umiddelbart er det ikke noget problem da søren rich. christensens manual også forklarer hvordan hvordan man tager højde for det, dermed sagt at jeg vil forsøge at optage med goldwave da jeg tror at mine oprindelige problemer skyldes at jeg ikke havde en ordentlig manual at gå efter. Så CLAN det er dig der scorer pointene. tak for din hjælp. Jeg vil dog lige bemærke at alle de gode forslag fra jer allesammen, samlet har været medvirkende til at jeg kunne finde en løsning men jeg skal jo vælge en og Sørens hjælp var tungen på vægtskålen.
Fortsat god weekend....

Godkendelse af svar
Fra : Steenk1

Dato : 06-04-03 14:46

Tak for svaret CLAN.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 06-04-03 16:41

Hej Steen,

hvis du ønsker et godt og gratis lyd redigerings program er der et her... "Audacity"... -->
http://audacity.sourceforge.net/

mvh.

Strarup