/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Øhh....lednings-dims?
Fra : ida_mie
Vist : 721 gange
50 point
Dato : 10-02-09 13:35

Hejsa!

Jeg er ved at sætte gipsvægge op i et gammet hus. Langs den ene lofts-liste løb et metal-rør med ledninger til lofts-belysning. -Altså den løb et par meter langs kanten af loftet og derefter hen over selve loftet ind til midten hvor der var sådan en malet roset man i gamle dage hængte lysekronen ned fra.

For at lave mine nye inder-vægge, og da jeg skulle hive gammelt spændpap af loftet, -slog jeg hoved-afbryderen fra og pillede metal-røret ned hele vejen hen til væggen hvor stømmen ligesom kommer fra. Nu er mit problem at jeg har sådan et par meter blød metal rør hængende ovre på den ene endevæg -og jeg vil egentlig helst bare afmontere den -jeg har ikke brug for lofts-hængte lamper i rummet.

Hvad gør jeg? -Kan jeg 'bare' slå hovedafbryderen fra og klippe ledningen? Skal jeg have åbnet den lille runde fordeler dims ledningen kommer ud af for at tage den rigtigt fra? -Er det i det hele taget noget man kan gøre selv?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-02-09 13:47

Du lyder som en der har brug for en elektriker.

Han vil nok afbryde for hovedstrømmen og pille de ledninger fra som du ikke vil bruge.
Han vil nok også sætte muffer på stumperne hvis der ikke allerede er muffer.
Ubrugte ledninger må ikke "bare" klippes men skal afmonteres og sikres mod berøring - også bag vægge.

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 10-02-09 14:56

Lige et tillæg til Eyvind.

Man må ikke have skjulte ender liggende - heller ikke med muffer.
Ledningerne demonteres i loftrosetten i klemmer eller samlemuffer.
Det er et område der er dækket ind under autorisationskrævnde arbejde.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-02-09 17:23

Som de andre siger.

Jeg har været med til at rive en del nyopførte lofter og vægge etc. ned på grund af skjulte samlinger og kabelender.
Det er DYRT at spare elektrikeren i de situationer.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 10-02-09 20:01

For pokker da.........

Det er utroligt hvad folk kaster sig ud i......