/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
hoejttalerbutikken.dk enheder?
Fra : rense
Vist : 1366 gange
170 point
Dato : 09-02-09 16:54

Hejsa,

Jeg tænker på at købe nogle nye højttalere fra www.hoejttalerbutikken.dk ..

Se dem her:
http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=720

Er der nogle der har erfaring eller ideer om, hvordan de eller andre højttalere fra den hjemmeside er?

På nuværende tidspunkt har jeg et par JBL LX44 højttalere, men synes, de er ved at være for små.

M.v.h. Kenneth :)

Kommentar
Fra : myg

Dato : 09-02-09 17:08

Kender ikke firmaet, og vil ikke udtale mig om dem, men højttalerne ser meget useriøse ud i mine øjne.
Her kan du købe gode varer til billige penge: www.danskdiscoteknik.dk

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-02-09 17:34

Enig med Myg. Typisk kinesere med bunker af "Bilka-Watt". Giver du dem 800 Watt, falder de ganske simpelthen fra hinanden, basserne brænder og hornene er fortid. Der er anvendt ganske billige piezo horn der udmærker sig ved meget lav pris og desværre ikke for høj belastbarhed. Piezoerne er oftest anvendt i billig-højttalere pga prisen og fordi de ikke fordrer et delefilter (de har høj impendans i mellemtone og basområdet, og "spiller" derfor kun diskant. "Motoren" er et stykke krystal, pålimet en papmembran. Altså ingen spole og magnet. Så reultatet vil være noget der antagelig spiller højere end LX'erne. Men lydkvaliteten vil være en katastrofe, sammenlignet med LX'erne.

Jeg ville IKKE gøre det.

Mangler du brag og bulder, ville jeg istedet overveje en god dunker (kig dig omkring på www.hifiklubben.dk ). Antagelig vil kombinationen af noget drøn på bunden, uden egentlig at øge lydtrykket give dig det du gerne vil have.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-02-09 17:35
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-02-09 17:44

Skal du have blær, bimmel og bammel, må man sige det er billigt. Men regn også med at lyden ER billig. Piezo i mellemtonen er stort set ikke muligt. Du kan ikke få en krystal til at spille mellemtone. Dvs alle tre horn er i realitetet højtone og "basserne" spiller uden tvivl med helt op. Resultatet er uden tvivl en boom-box af værste slags, med rodet og usammenhængende diskant. Uden tvivl en "dunker-venlig" pukkel omkring de 100 hz og absolut ingen output i nedre frekvenser (tror den opgivne båndbredde er enten opgivet med ret ekstreme tolerancer, eller slet og ret løgn). Boxens effekthåndtering ville jeg hygge mig med at efterprøve og den holder med sikkerhed IKKE i specielt mange sekunder.

Skal du have bulder, brag (og nogen kvalitet) så er rotw's råd værd at følge. CV'erne er gode "spille-højt" bokse og lyder ikke så ringe endda.

Kommentar
Fra : rense

Dato : 09-02-09 18:18

Kan godt forstå hva du mener myg, når du siger de ser lidt useriøse ud.
Har kigget den hjemmeside lidt igennem myg, og der er da nogle af højttalerne der ser udmærket ud :)
Ka´ godt være det er der jeg skal handle :)

Har haft Cerwin-vega højttalere før... I cirka 30minutter, og så blev de byttet til de JBL højttalere jeg har nu. De spillede mildt sagt elendigt, men hold kææææft de ku´ spille højt!

har også haft andre dårlige oplevelser med nogle højttalere fra hifiklubben, så tror jeg holder mig fra dem :)

Nogen der har mere at sige? :D

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-02-09 19:21

nu var det jo mere at den "jbl" den var bliver for lille? har haft flere forskelige højtaler jamo, jbl, b&w lige nu bose pga. mangel på plads spille sindsygt godt, men når der bliver bedere plads skal der nogle "rigtige front højtaler ind.

1. skal du spille rigtigt højt er det CW /b&w (bas)
2. modorat jamo og bose / jbl

Kommentar
Fra : myg

Dato : 09-02-09 19:31

Jeg har handlet en del hos Gert, men mest lys godt nok. Hans sager er i orden og han er selv meget reel, men du skal forvente, at det mest er udstyr, der er beregnet til at spille højt mere end egentlig hi-fi udstyr. Spiller du mest (høj) rockmusik, har han absolut anvendelig ting - og det til en pris, hvor almindelige dødelige kan være med.
Hvad man synes lyder godt, afhænger jo lidt af hvordan ens ører er skruet sammen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-02-09 19:49

...igen er jeg enig med myg. Oftest spiller det semi-proffe bedre rock&roll end billige boom-boxes. Som et lille men vil jeg dog understrege at LX-JBL'erne er lavpris JBL'er, men de plejer at lyde tåleligt. Hvis det er lykkedes dig at smadre CV'er kunne noget tyde på at du oprigtigt bør checke din forstærker eller din adfærd. CV'erne er i nogen tilfælde en ækel belastning for forstærkeren. Og en brystsvag japaner kan komme til kort overfor netop CV'ernes nogengange fæle impendansgang og kan koste uheld. Men en CV sammen med noget strømstærkt er der ikke meget der hamler op med, slet ikke Jamo. De gode gamle Power 500'ere og senere efterfølgere var dog pænt ydedygtige sammen med high-power udgange. Men min favorit til realistiske lydtryk hedder dog stadig DC12 fra Cervin Vega sammen med noget der kan aflevere strøm. DC15 er for blævret og 10'eren for brystsvag. Studie versionen af JBL's 4412 er dog klart bedre og mere nøgtern og kan præstere lydtryk der ligner. B&W er betemt ikke at kimse af, men kræver nogen flere hestekræfter, idet de er noget mere trælse at slæbe.

Vi er nok nødt til at pejle os lidt tættere på. Dvs hvilken forstærker har du? Hvilken type musik lytter du på? Kan du finde på at lytte på klassiske ting? Tætte klubkoncerter live? Osv osv....

Gider du, kan du selv snedkerere noget sammen???

Kommentar
Fra : myg

Dato : 09-02-09 20:11

B&W er godt - har selv kørt med dem de sidste 35 år ! Men det er en anden prisklasse og det er ikke udprægede "spille-højt" højttalere (i hvert fald ikke dem jeg har). De er blevet trukket af flere forskellige forstærkere som bl.a. Luxmann 800 og Denon DRA 565-RD.
Men igen: til tju-bang musik er der andet der er lige så godt (bedre) og billigere. Som 3773 antyder ville jeg også vælge noget med en god 12" basenhed. Hvad der ellers skal i afhænger af 12"eren, men bånddiskant giver god lyd, men er mere sårbar end en bullet diskant osv osv.
Piezo

Kommentar
Fra : myg

Dato : 09-02-09 20:13

hov .... det er ikke altid optimalt at se TV og skrive samtidig

Jeg skulle til at skrive om piezo, at det er en nødløsning, og i givet fald skal der anvendes den type, der er optimeret til hi-fi brug - selv om det ikke er egentligt hi-fi kvalitet men dog alligevel bedre. De har den store fordel, at det eneste, der stort set kan slå dem ihjel er en forhammer

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-02-09 20:23

Et par timer i værkstedet og 2 x 18" + 2 x 15" + 2 x 6-8" + 2 x bullit kan du samle noget der er letdrevet og spiller så højt det er helt forfærdeligt. Lyder er IKKE egnet til "De fire Årstider", men Big Fat Snake lyder ret sej. Men det kræver lidt plads!

Ellers kan anbefales et sæt COAX 15" fra DAS sammen med tilhørende 18" sub. Fødes dette fra et par LAB dig. forstærkere omkommer både proff JBL og proff BOSE i forsøget på at ligne. Ellers er Meyer noget af det vildeste der kan præsteres.

I den lidt mere prisgunstige ende rangerer CADaudio med nogenlunde betalbare unit's der kan præstere ret voldsomme membranudsving, dog under forudsætning af de fodres ret potent.

Af billiggrej er Eskildsens powersæt ejheller så dumt, selvom det langt fra er HIFI. Men højt kan det spille. Mere vellydende bliver det, når der stå EV eller Dynacord på kasserne. Men hifi bliver det ikke. Og uanset hvad, kræves særdeles potente forstærker(e), ellers er det døden for enten forstærker eller højttaler.

Men skal du have tæv, for små penge, kan du købe 4 hornladede bundkasser ved mig. Målt output ved 1W ind = 106 dB ved 80 hz. Bør stakkes 2 eller flere i hver side for at række lidt dybere (større hornareal). Men i alt anden end en hal sidder du i nærzonen og lydtrykket synes skuffende lavt (i forhold til refleks).

Tilbage til virkeligheden.........

2 gode 12" + extended range 1 1/2" horn. Deling gæt ca 1,8 khz. Øverste 12'er i et trykkammer, nederste i et refleks - skåret med en seriespole ved ca 150-200 hz. Så burde du kunne sammentømre et system der er ekstremt letdrevet og har en særdeles pæn impendansgang. Dvs selv en nogenlunde forstærker kan levere sit ypperligste i sådan et sæt og spille hamrende højt.

Gætter på at CADaudio kan hjælpe dig med sådan et kit og en tegning. Alternativt kan du spøge i 2 x 15" men det bliver lidt stort.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-02-09 20:28

Nix myg. SPÆNDING rykker livet ud af piezoer. For stor Amp uden dæmpeled og diskanten er fortid. Selv uden overstyring. Hvis du kan huske MAPE's gamle topkasse (med maaaaange piezoer) seriekoblede man dem og parallede så bagefter hvilket i sagens natur medfører at man skulle bruge mange horn (for at opnå realistiske lydtryk og belastbarhed). I databladet opgiver man netop VOLT som det farlige og ikke effekt (idet piezoerne stort set ikke trækker effekt).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-02-09 20:30

Men de er da sejlivede. Men høvler du 800 W ind i de viste kasse snakker vi spænding der er særdeles meget højere end piezoerne kan tåle. Og har de seriekoblet alle tre har du så dårlig virkningsgrad så det nærmest kan være ligegyldigt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-02-09 20:40

Iøvrigt tror jeg jeg kan finde en tegning på nogen dunke-bokse med 4 x 8" peerles + diskant. Det burde kunne tilfredsstille selv den vildeste lydtryksfanatiker.

Kommentar
Fra : rense

Dato : 09-02-09 22:44

Okay hehe

Lige PT har jeg en ældre, men stadig fin NAD forstærker . Men det ska i ikk ta jeg af, jeg kan sagtens købe, eller bytte mig til en anden, hvis det bliver et problem :
http://www.ihminen.org/file/NAD_3155.pdf

Min musiksmag er meget forskellig, men hører mest Power-metal, som f.eks. Nightwish og Sonata arctica. Kan også godt finde på at høre tecno / hardstyle -lignende musik en sjælden gang imellem.

Det største problem er nok pengemangel :) Det var derfor jeg ville høre lidt om dem fra hoejtalerbutikken :) Har ikk mere end højst 2500-3000 kroner at bruge

Jeg vil godt finde en højttaler der kan spille lidt højt, men stadig ha en god lyd i diskant og lign.

Hvis i har tegninger på nogle højttalere man kan bygge, så må i da godt linke til dem :)
Jeg har mulighed for selv at bygge

PS 3778, De Cervin vega højttalere jeg havde, gik ikk i stykker :) blev bare byttet.

___

Der tages forbehold for tyrkfejl og stavefajl ( plus alle mulige andre sjove fejl som jeg ikk ka gøre for, fordi jeg er stiv )

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-02-09 03:34

???? En NAD3155 er bestemkt kapabel til at slæbe CV. Underligt hvis det ikke har lydt tilnærmelsespris ok. Menøhh hvis du har haft V8 eller V10, så okay......Men V seriens dårligdomme er mangeldobbelt værre på boom-boxes som du henviser til.

Hvis jeg var dig, ville jeg forsøge at finde et sæt DC12 fra CV brugt. De er et godt kompromis af ordentlig lydtryk / hæderlig lyd. DC'erne tuner du lidt dybere vha sok i den ene port, og passer på med hjørneplacering - det kan gøre dem for buldrene. Brug biwiring med gode kabler - så får du lidt ekstra luft i diskanten. Men pas på og lyt godt på dem, så du ikke får noget der er totalt forknoklet og halvsmadret.

http://www.cadaudio.dk/hifiht.htm kunne du også snakke med! Eller tag et lyt på myg's forslag.

Bygselv kunne være http://www.dlt.dk/products/productlist.aspx?MenuItemID=248 ikke så ringe endda og nydeligt ydedygtige. Du kan dog finde sæt fra Monacor der er nogenlunde ligeså, men lidt billigere.

....ellers læs http://kandu.dk/questionhist.aspx?qid=50386 der har vi haft snakken tidligere.