/ Forside/ Interesser / Rejser / Andet rejser / Spørgsmål
10  EA_HS 370
Krudt?!
Fra : ME.alexander
Vist : 732 gange
500 point
Dato : 05-02-09 19:39

Hejsa!

Jeg tænkte på om der er nogen herinde på kandu.dk der kan hjælpe mig med at finde noget information indenfor emnet krudt.

Det jeg søger er mest indenfor kategorierne størst og først.

Altså, det jeg mener er info om fx, det største slag hidtil, hvor krudt har været det mest benyttede (altså før de kedelige bomber blev så damn almindelige og kom og ødelagde meningen med at have et sigte på sit våben?)

Eller, det første slag udkæmpet i "samarbejde" med krudt, eller gunpowder som det er på engelsk

Må meget gerne henvises til links eller til literatur, og er allerbedst hvis dette er på engelsk ,

Hilsen Alexander

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-02-09 20:43

Gå på biblioteket og læs. Det er alt for lang en udredning til at komme med her.

Det er også et spørgsmål om hvad krudt er .
Begynd med den græske ild, som blev brugt i krig.

Derefter krudtet fra indien og kina , belejringskanonerne, som man ikke sigtede særlig godt med.
Derimod er moderne bomber (uden krudt) nøgagtige præcicionsvåen med gps og laserstyring i bomben.

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 05-02-09 22:20

har du så et bud på hvilke bøger der ville være gode til netop det du selv beskriver her?

Har lidt svært ved at få mig selv til at endevende og gennemlæse alle de bøger der måtte omhandle krudt i biblioteket

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 05-02-09 22:36

UDEN at være så søg på KRUDT på Google.
Nogle siger/ skriver at Kinersene opfandt og at det stammer derfra.

Så må første ''slag'' have stået mellem Kina og Japan.
Tror nu nærmere det var mellem Kina og Rusland.

Andre påstår at have fremstillet krudtet, men kan ikke rigtig bevise dette.

-------

Og så er der alle de film`iske/ film der påstår andet
.+ mig

Jeg opfandt det selv,(anno 1970 ?) men det var en anden KEMISK sammen-sættelse.
Som jeg ikke vil videregive, for det første_ så lugtede det af
rådne æg/ og alle andre symptomer på dårlig mave +
DET BARE SPRANG_uden den helt store kontrol...!

Så den er røget i glemmeren_ indtil videre.

Nu gælder det kædesmøring:

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-02-09 22:55

Man kan søge på biblioteker luden at skulle læse alle bøger. Det kunne man også før edb registreringens tid. Den flinke bibliotekar vil sokkert gerne vise dig hvordan.

Nettet er så fuld af halve sandheder og direkte forkerte oplysninger. Enhver kan jo skrive hvad de tror.
De trykte bøger og artikler i faglige tidskrifter skal passere forlæggere , konsulenter og faglige bedømmelser. Derfor er de i langt højere grad til at stole på.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-02-09 22:58

Fyrværkeren Barfod, som egentlig er historiker har bla. behandlet krudtets historie.

Bogen om krudt
af Lars Hoffmann Barfod

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 06-02-09 07:04

Okay takker Transor, vil kigge nærmere på den bog så

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 18-02-09 19:56

Har du selv set her, hvad Google byder på indenfor emnet?

Bare på Wikipedia er der meget at hente

http://en.wikipedia.org/wiki/Gunpowder

... for ikke at tale her

http://www.google.com/search?hl=da&q=%2B+%22gunpowder%22%2B+%22history%22&lr=

Jeg tror ikke, du kommer til at mangle info, nok sværere med begrænsningens kunst

Kommentar
Fra : 9060

Dato : 18-02-09 20:54
Kommentar
Fra : 9060