/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
GPS - Anbefaling???
Fra : moltov
Vist : 860 gange
200 point
Dato : 04-02-09 08:52

Hej Eksperter

Hvilken GPS vil I anbfale??? Det skal være nemt at arbejde med og man skal kunne bruge den også til fods! (Dvs. man skal kunne gå på stier etc.) - Vi vil bruge den til lange gåture... Og selvfølgelig også til bilen.

VH
Moltov

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 04-02-09 09:02

Til Moltov
Jeg vil ikke komme med nogle indput,for smag og behag er lidt op til en selv, men jeg kan komme med et par link, hvor du kan få nogle svar, gode som dårlig, men prøv selv, du skal oprette dig, det er gratis.

http://www.nav-user.com/frontpage.php

http://www.i-go-user.dk/news.php

Her kan du læse om GPS

Hilsen Hans/Hvidovre

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 04-02-09 09:08

Nav4all er gratis. Fungerer til java-telefoner, og du skal så kun have en ekstern GPS. Hvilket iøvrigt er smart da den så ikke trækker strøm fra telefonen. De kommunikerer via bluetooth.

Den kan indstilles både til fodgængere (dvs. den bruger stier) og bil.

En rigtig god gps med 22 timers batteritid er Holux M1000, eller M1200. Jeg har haft en M1000, men lige købt en M1200 på ebay til 160 kr (inkl. porto).

www.nav4all.com

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 04-02-09 09:18

Jeg går ud fra, I tænker på mærker af GPS og ikke specifik software.
Generelt vil jeg sige, at man får absolut mest for pengene med Mio (firmaet, der også ejer Navman) - de laver nogle GPS'er der er meget brugervenlige for selv begyndere og også gode til at finde vej.

TomTom svingede tidligere meget i kvaliteten, men deres GO 730 fra sidste år er faktisk glimrende og ret brugervenlig også og har i tests klaret det godt i også Østeuropa (på veje).
Et mærke som Garmin er rigtigt godt, men desværre meget krævende at finde rundt i - kræver MEGET tålmodighed og glæde ved at læse manualer..

Hvis I meget ofte vil bruge en GPS til at gå med, er det smarteste at købe en Nokia mobiltelefon med GPS, vil jeg mene.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 04-02-09 09:35

Skal de bruge den til at gå så skal de ikke købe dem du nævner. Men mindre de kun vil gå på de store veje :)

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 04-02-09 09:37

Hvis I vælger en mobil + GPS løsning er der jo også andre programmer at vælge imellem. Amazegps er en anden, som jeg dog ikke synes så godt om.

Hvis I har en smartphone eller telefon med symbian eller windows operativsystem er der endnu flere løsninger. Bl.a. Tomtom 6, som er rigtig godt, men ikke gratis.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 04-02-09 10:52

Min første GPS var en MIO 510 som blev byttet tre gange. Kompliceret at bruge, kort batteritid, kunne ikke stoppe "turen" før mål. Har nu en Garmin, som fuldt ud opfylder mit behov. Jeg bruger den i stedet for et landkort, dvs. på samme måde som et landkort. Det går oven i købet fint med at find rundt i en rundkørsel den ikke viser, da jeg kikker ud gennem den "store skærm" - forruden. GPS'eren er 1½ år gl. og er aldrig blevet opdateret!

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 04-02-09 11:05

1½ år, det er fint nok, men vælger du Nav4all har du altid et 100% opdateret kort, da den henter det centralt. Det koster ca. 50 øre hver gang tror jeg. Jeg har endda fundet vej i et rækkehuskvarter en gang, hvor vejen ikke en gang var asfalteret, og hvor husene knap var færdige.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-02-09 14:03

Jeg vil anbefale Garmin, den kan indstilles både til bil og til gåture. Den er meget nøjagtig, vejer næsten ikke noget, er mega nem at indstille. Det er en GPS som jeg kun kan anbefale. Og vi bruger den selv. (Garmin Nûvi 250).

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 04-02-09 17:48

Hejsa..

jeg vil mene at du skal købe en håndholdt fra garmin..

jeg er selv geocacher. og syntes at dem til bilen meget u handy at gå med..

jeg bruger selv en Garmin eTrex Vista til at finde rundt med..

men jeg vil anbefale http://garmin.dk/products/description/4/14108

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 05-02-09 00:50

Hej Jeg vil helt klart anbefale dig at købe en Garmin 200. Den koster 600-700 kr. og den er bare så nem at alle kan deltage, jeg har før haft en dyr X-road der kunne så meget, at jeg ikke kunne finde ud af den, jeg er rigtig glad for Garmin 200.

Mvh. gwh

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 05-02-09 16:33

Alle jer som anbefaler en gps til bilen.. har i prøvet at gå en tur på en sti system med jeres gps.. for jeg mener ikke at de er til at gå med medmindre man har en kæmpe hånd.. noget andet er at de gpsér der er håndholdt er mere hårdføre over for fugt/regn..

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 05-02-09 19:18

Hej Min anbefaling af Garmin 200 var fordi der blev spurgt om en NEM gps der kunne bruges til fods og i bilen og denne her kan til med også stilles til brug på cykel, og så er den ikke ret stor, og jeg tror, dog uden at vide det, at man nok ikke går med den i hånden og næsen nedad hele tiden, når man går tur. Den er så lille at den let kan få plads i i jakke lomme og tages op, når der brug for en vejledning og måske kan den også "snakke" og vise vej nede fra lommen , men det må komme an på en prøve , om den kan fange satelitterne nede fra jakkelommen.
Mvh. gwh.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-02-09 00:25

Nu har jeg lige installeret kortopdatering på vores GPS, og nu er kortene mere detaljeret.. Jeg skal have GPS med næste gang jeg skal gå en længere tur, for går jeg for langt så stoler jeg på at GPS ved hvor vi er så jeg kan ringe efter kørsel.