/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
½ bageopskrift
Fra : rwo
Vist : 2756 gange
200 point
Dato : 01-02-09 16:03

Når jeg halverer en bageopskrift på boller o.lign, synes jeg ofte det er som om det ikke hæver ordentligt op. Det smager nu fint nok, men jeg ville mene at bollerne/brødene vi bager nu skulle blevet større.

Er der noget i vejen for at halvere en opskrift, ift det optimale resultat?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-02-09 16:14

Ikke hvis du halverer alle de ting du har i opskriften?

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 01-02-09 16:17

Jeg mener at have læst, at hvis du bruger gær,
kan du godt halvere opskriften, men gærmængden skal bevares.
Hvorfor har jeg ingen anelse om...

Nu skriver du ikke noget om det er gær eller bagpulver du har problemer med...
Hvis det er gær, kan du overveje at prøve tør-gær.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 01-02-09 16:17

Her er noget generelt om brød hævning m.v. http://www.hindbersnitten.dk:80/bagerskolen/tips_til_brodbagning.php

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 01-02-09 16:22

Forsøg med 1/3 g gær mindre og længere hævetid.

Kommentar
Fra : rwo

Dato : 01-02-09 16:50

Det er en gæropskrift...

Så Smokei mener at jeg skal bruge 1/3 gær ift. normal opskriften, når jeg ønsker at halvere opskriften?

Men når bollerne ikke er ordentligt hævet, burde jeg så ikke skulle bruge mere gær?

Kommentar
Fra : rwo

Dato : 01-02-09 16:52

bentjuul: Linket virker ikke og jeg kan umiddelbart ikke se noget om det på den ordinære side...

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 01-02-09 16:53

Reduceret med en 1/3 del. Er da ikke det samme som kun at bruge 1/3 del

Så bruger du jo 2/3 del gær.

Kommentar
Fra : rwo

Dato : 01-02-09 16:55

Smokei... Nu var det ikke klart hvad du mente - hvorfor jeg spørger ind til det!!!

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 01-02-09 16:57

Hvad med simpelthen at bage den "normale" portion og putte de overskydende boller/brød i fryseren?

Det gør jeg altid.
Det er jo det samme arbejde, om du bager halv, hel eller dobbelt portion og pragtfuldt at have en dag, man mangler.
Reddede mig forleden, hvor jeg var løbet tør for brød, og bilen var på værksted (bor i en landsby uden butikker)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-02-09 16:57

Når jeg halverer brødopskrifter med gær hvor jeg f.eks. bruger 20g gær, så bruger jeg 15g sammen med en halvering af de andre ting der er i opskriften. Jeg trækker ca 1/3-1/4 af mængden af gær fra mens jeg tager ½ af resten.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-02-09 17:36

Og hvorfor skal mængden af gær så ikke reduceres tilsvarende?

Er der en kritisk masse, mængde hvorunder gærcellerne ikke formerer sig så godt??

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-02-09 17:57

Det er lige som om at gæren bedre hæver hvis der er nok af den. Bedre kan jeg ikke forklare det.

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 200 point
Dato : 01-02-09 18:02

Du får da bare linket igen http://www.hindbersnitten.dk/bagerskolen/tips_til_brodbagning.php der er mange gode råd til bagning med gær.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-02-09 18:39

lad boller eller brød efterhæve ogsåså skal du se

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-02-09 19:09

Ja, og giv dejen "en ordentlig gang høvl" efter første hævning (kan evt. bruges som boksebold) -luk luften ud af dejen, så hæver den mere luftig derefter under bagning

Godkendelse af svar
Fra : rwo

Dato : 01-02-09 19:52

Tak for svaret bentjuul.

Kommentar
Fra : burhenne

Dato : 16-03-09 13:45

hej rwo
det skulle ikke have nogen betydning at halvere en opskrift det kan dog have en betydning hvis du ikke ælter dejen lige så længe fordi at dejen bliver varmere ved at blive æltet og en lille dej er hurtigere at ælte sammen end en stor dej men det problem skulle kunne løses ved at lade dejen hæve lidt længere hvilket også vil give mere smag i brødet/bollerne
mvh. brian