/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Projektor uden røde farver??
Fra : trump
Vist : 871 gange
81 point
Dato : 30-01-09 13:49

Hej

Jeg har en projektor Epson EMP-S3
Pæren har kun brændt ca. 500 timer (der står den bør brænde mellem 2- og 3000 timer) men nu er der lige pludselig sket det at billedet har mistet sine røde farver.
Den projekterer som den skal men uanset hvilken kilde vi bruger - om det er dvd, pc eller Playstation, så er billedet pludseligt blevet gul-grønt og det ser ud til at den overhovedet ikke kan projektere røde farver.
Hvad pokker kan det være? En pære kan vel ikke bare holde op med at vide røde farver?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-01-09 14:52

Det kan umuligt skyldes pæren.

Men undersøg kablet i forbinder projektoren med.
ofte er det en af typerne med en leder til hver farve ( alt andet end composit er sådan) . Hvis en leder fejler i kabel eller stik vil den pågældende farve mangle.

Fejlen kan også være intern i projektoren. Men prøv et andet kabel inden i ofrer en professionel reperation.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 30-01-09 15:33

Hvis der er 3 pærer i så lyder det da logisk at den pære som står for den røde farve er sprunget.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-01-09 16:25

Altså der er kun en pære i den projektor.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-01-09 16:27

Der er kun 1 pære i din projektor. Den belyser en lille LCD skærm, som så projekteres op på lerred, eller hvad du nu bruger som skærm.
Transor er inde på noget af det rigtige, så fyr op under projektoren, og prøv så at vrikke lidt med kablet mellem projektor og afspillerenhed. Det er det mest sandsynlige, i dit tilfælde.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 30-01-09 16:28

Hvad f...... er det for eet fjæs du har sat i Scooter. Det ligner komiske Ali uden briller.
Det er vel ikke vellignende

Kommentar
Fra : trump

Dato : 30-01-09 16:33

Tak for svarene men jeg tror ikke det er et eksternt kabel for man kan også se farveproblemet i projektorens egen menu... altså det man ser selvom der slet ikke er sluttet noget til projektoren...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-01-09 16:41

Så er projektoren måske ved at gå i stykker.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 81 point
Dato : 30-01-09 21:51

Hvis der stadig er en rest af garanti på projektoren, så er det med at få spændt cykelspænderne og komme af sted til værkstedet.

Kommentar
Fra : trump

Dato : 05-02-09 11:15

Så fandt vi ud af fejlen

Heldigvis kender jeg en fyr der ikke var bange for at skille projektoren ad (der var nemlig ikke garanti på den) og det viste sig at et sølvspejl i den "optiske blok" som fordeler farverne (det er åbenbart en lukket boks der er forseglet) simpelthen var faldet ned fordi limen havde sluppet. Med lidt snilde er der noget der tyder på at det kan limes fast igen...

Godkendelse af svar
Fra : trump

Dato : 06-02-09 15:25

Tak for svaret severino.