/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Overburn virker ikke ???
Fra : sredna2210
Vist : 584 gange
20 point
Dato : 27-03-03 21:23

Hej alle
Jeg har anskaffet mig 100 stk. "noname" 90min. 800Mb brændbare cd'er.
Jeg kører med brænderprogrammet NERO 5, som der siger min brænder supporter overburning.
Jeg har fulgt en guide om hvordan man opsætter NERO til overburn, men når den skal til at brænde kommer der en popup hvor der står noget med at cd'en har for lidt diskplads eller sådan noget.

Brænderen er en RICOH DVD+RW MP5125

Hvorfor virker det ikke (måske en for tynd guide....)...????

Hilsen
Anders

Accepteret svar
Fra : Uffe29

Modtaget 30 point
Dato : 27-03-03 21:40

Det skulle ikke være det store problem at overburne hvis din brænder kan klare det. Det stiller nogle krav til software: Nero version 5.0.1.8 el. over burde klare det. Så skal man sætte Nero til "tillad overburn" under ekspert funktioner fanebladet i indstillinger.
Husk at brænde i "disc-at-once" mode, ellers vil den ikke.

Kommentar
Fra : sredna2210

Dato : 27-03-03 22:34

Ja, jeg har været inde under "ekspert funktioner" i Nero som du siger, men det virker heller ikke. Der er også nogle bokse man kan skrive nogle tal i; er det noget med størrelsen på CD'en?

"disc-at-once" mode som du siger, er det den der kommer i menuviduet lige før man trykker "write cd" ??? for hvis det er har jeg altså ikke tilladelse til at lave det om til "disc-at-once" mode. På min er det et grå felt hvor der står "Track.at-once"...ved ikk' måsker der det det samme???

Kommentar
Fra : sredna2210

Dato : 27-03-03 22:35

Forresten har jeg Nero 5.5.8.2

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 27-03-03 22:47

gå ind i menu en CD Recorder ---> Choose CD Recorder derinde skulle du kunne se om din brænder understøtter overburn og disc-at-once

Kommentar
Fra : cad

Dato : 28-03-03 01:14

Hvordan er brænderen monteret i forhold til harddisken ???????? er den sekundær master eller primær slave?????????

Kommentar
Fra : sredna2210

Dato : 28-03-03 07:49

Jeg har været inde i "Choose CD Recorder" og der står der at brænderen supporter overburn.

Med hensyn til brænderens placering ved jeg ikke da det sådan set ikke er min pc, men min fars. Han er meget øm over den og jeg må ikke åbne den da garentien da ikke virker mere. Men hvor for skulle det betyde noget om den var master eller slave eller hva nu den er???

Kommentar
Fra : summer

Dato : 28-03-03 11:01

Min Ricoh MP7120A tillader 82 min. Jeg kører også Nero. Der er en lidt nyere version du gratis kan hente:
http://www.nero.com/en/index.html#download nero551015a Det er nu nok ikke det der er problemet, da jeg har kunnet overburn lige fra ver. 5.0
M.h.t. master eller slave er der lidt delte meninger. Nogen siger det er lige meget, jeg har altid anbefalet, at brænderen sidder som master, så den kommer i 1. række vedr. data. Hvis du kunne få lov at åbne kabinettet, var det jo nemt at se hvordan connection er. Jeg har som sagt de bedste erfaringer med at brænderen sidder på Secondary IDE kabel som master. Har du iøvrigt tjekket i Enhedsorientering om der er sat flueben i alle drev ved DMA. Når du er der inde, så tjek lige Firmwareversion. Jeg var selv ude for, at en min nye Ricoh brænder skulle have firmwaren opdateret, inden den virkede optimalt.

mvh
summer

Kommentar
Fra : sredna2210

Dato : 28-03-03 15:57

Hej "Summer"
Hvad mener du med "flueben i alle drev ved DMA"???
Jeg var inde på systemenheder og under den var der så DMA-controller. I DMA-controlleren var der bare ikke installeret nogen driver. Hvorfor ved jeg ikke, men hvad er det DMA-controlleren gør? Og skal jeg installere en driver før mit overburn-projekt virker???
Hilsen
Anders

Kommentar
Fra : sredna2210

Dato : 28-03-03 16:00

med hensyn til Firmwareversion kunne jeg ikke finde andet en noget microsoft-drivere under cd-brænderen...

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 28-03-03 17:49

Hvilket operativsystem bruger du

Kommentar
Fra : summer

Dato : 28-03-03 18:01

Nu ved jeg ikke hvilken hvilken windows det drejer sig om. I Windows 98 som jeg har, gør man flg.: Højreklik Denne Computer> Egenskaber> Enhedsorientering> klik på + ud for Cd-rom> Marker cd-romdrevet> klik Egenskaber> Indstillinger> Her en lille boks ud for DMA, hvis dette ikke er markeret med et "flueben" så gør det og tast OK> Det samme gør du med RICOH DVD+RW drevet. Under Indstillinger står der foroven Firmware og så versionnr.> Tast Ok. Det samme gentager du med Harddisken: klik + ud for Diskdrev> marker harddisken, etc.

Hvorfor DMA? Det kan du læse om her: http://www.wintip.dk/9x/trimning/dma.htm

"disc-at-once" er når du kopierer en cd uden at gemme den først på Hdd.

Med venlig hilsen
summer

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 28-03-03 18:12

i xp og 2000 klikker du på plusset ved ide controller---> højreklikker på ide-kanalerne ---> egenskaber --> vælger avancerede indstillinger --> "vælger DMA hvis tilgængelig"

Kommentar
Fra : cad

Dato : 28-03-03 23:06

I bios kan du sætte UDMA og PIO settings ( f.eks ; udma 2 pio 4 )

Hvis du mangler Firmware, så er den her:
http://www.ricohpmmc.com/1/drivers.asp

Kommentar
Fra : sredna2210

Dato : 09-04-03 10:01

Hvad er det der bios noget "cad"????

jeg har prøvet alt hvad i har foreslået, men det virker bare ikke ...har også prøvet på en hp-"multiburn"...men det virker heller.....

nogen forslag???....

Godkendelse af svar
Fra : sredna2210

Dato : 20-04-03 13:16

Nu har jeg fået skidtet til at brænde overburn, men jeg aner bare ikke hvordan jeg gjorde......jeg ved dog hvorfor jeg jeg ikke kunne få den til at brænde overburn før. Det var fordi at jeg ikke kunne slå "disk at once" til (der var ikke mulighed for det).
Men da jeg prøvede at lave en audio-cd kunne den godt brænde i "disk at once" og bagefter prøvede jeg så at brænde overburn på et alm. cd-format hvor jeg til syneladende godt kunne ændre til "disk at once".....Meget meget underligt .....mine point går til "Uffe29" da han var den første og var inde på noget af det rigtige:    "Husk at brænde i "disc-at-once" mode, ellers vil den ikke."

Tak for hjælpen alle...