/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
HD på RAID, eller IDE?
Fra : Kinajumjum
Vist : 405 gange
150 point
Dato : 27-03-03 01:04

Hej kloge hoveder.

Jeg har et Epox 8k7a+ bundkort, med indbygget raid controller. Jeg har det sidste års tid kørt med HD på Raid controlleren, og CD-drev 1+2 på IDE 1-2.

Nu er mit ene CD-drev røget ud, og spørgsmålet er:
* Er der nævneværdig forskel på, om harddisken (boot) sidder på IDE 1, eller på RAID-controlleren?

Jeg er ikke så bekymret for sikkerhed (da jeg alligevel kun har én HD), men for dataoverførsel.

Fordi jeg arbejder en del med lyd, har jeg iøvrigt overvejet at købe en mindre HD (fx 20GB) som "arbejdsdisk" (til temporere filer).
* Hvis jeg gør dette, hvordan kan det så svare sig at opsætte drev'ne; HD 1(boot); HD 2 (temp); DVD; CD-RW, når jeg både har 2 IDE-kanaler, og en RAID-controller?

Mvh kinajumjum

Accepteret svar
Fra : Bjarne_H

Modtaget 160 point
Dato : 27-03-03 01:41

Hej kinajumjum!

Der er mærkbar forskel om du bruger Raid Controller faktisk helt op til næsten dobbelt hastighed; men dobbelt hastighed får du nok kun ved at benytte 2 idendiske hardiske. Men Raid Controlleren gør også det at den aflaster CPU m.m. mere end når man benytter Ide.

Jeg synes det er en udmærket opsætning, som du selv foreslår, dog ville jeg sætte CD-RW på Ide-1 og DVD på Ide-2.

Jeg har selv en Raid controller og hvor jeg har 2 identiske harddiske a 30 GB og er sat op fra start til hurtigste hastighed (med manuel nedjustering i indstillinger, fordi CPU m.m. ikke altid kan følge med harddiskene) hvilket vil sige jeg har en hastighed på ca. ATA 1,85.

Du skal være opmærksom på, at hjvis du vælger at køre med Raid i hurtigste hastighed skal du nok installere harddiske, system og programmer igen. Men du kan muligvis afhængig af din nuværende opsætning uden problemer sætte en harddisk mere til Raid Controlleren. Men hvis dette volder problemer og du ikke vil starte forfra så lad din nuværende harddisk køre på Raid Controlleren og harddisk nr. 2 tilsluttes Ide-1 og med sekundær DVD-drev og CD-RW på Ide-2 alene.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 27-03-03 08:40

Mojn kinajumjum!
Jeg vil lige tilføje at harddiske i RAID opsætning ikke behøver at være identiske.
Dog vil den samlede kapacitet kun være det dobbelte af den mindste harddisks kapacitet. Den overskydende plads på den største vil ikke kunne udnyttes.
M.v.h. Gambrinus

PS. Til Bjarne
Du skriver at du justerer din hastighed manuelt. Hvad er det for en "knap" du drejer på ?
Jeg kører med et Gigabyte GA-7VAXP MB og 2 Seagate 80 GB HD og er ikke faldet over nogen justeringsmuligheder. Er meget interesseret at hører nærmere.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-03-03 11:11

Jeg er med på en lytter.
Emesen.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 27-03-03 11:56

Hej Gambrinus m.fl.!

Nej du har helt ret m.h.t. til størrelse (sådan virker min controller også) - men kunne ikke lige udtrykke mig så klart som dig og din bemærkning får mig til at komme i tvivl om betydning af harddisk type og omdrejningshastighed m.m. - derfor synes jeg ddet var det nemmeste at skrive idenditiske.

Den controller jeg justerer manuelt er på PIII PC og jeg har erfaring for at mit system giver grafiske fejl på skærm (streger - zik zak ulæsligt) under opstart af Windows XP (men stort set ikke med Windows ME).

Controlleren er en Fasttrak 100 fra Promise som et ekstra PCI-kort. Med controlleren fulgte drivere og programmer (Som jeg har opdateret) og også "FastCheck Monitoring Utility) - i det program har jeg efter opstart af styresystem mulighed for bl.a. at stille en skyder benævnt "PCI Bus Utilization" denne er p.t. sat til ca. 3/4 og har ikke fejl på skærm m.m.; men sætter den op på højeste ja så er min erfaring at jeg får underlige fejl på skærm og frysning af PC under opstart.

Er man ude for en lignende fejl så er mit råd altid først at tjekke hardiske (scandisk) og derefter defragmentering og jeg benytter mig så også endvidere af harddisk controller justering som har hjulpet mig.

Til hvike controllere der følger et lignende program med og især når controlleren er integreret på bundkort har jeg ingen erfaring med.

Mvh
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : Kinajumjum

Dato : 27-03-03 22:37

Bjarne, du er endnu en gang kommet det tætteste på et brugeligt svar.

Da min primære er 80 GB, vil det ikke give nogen mening at sætte en 30 GB som sekundær på RAID'en, hvis jeg dermed mister de overskydende 50 GB. (Er det rigtig forstået?)

Så jeg vil nok vælge det sidste forslag:
>lad din nuværende harddisk køre på Raid Controlleren og harddisk nr. 2 tilsluttes Ide-1 og med sekundær DVD-drev og CD-RW på Ide-2 alene.

Mange tak for hjælpen. Kinajumjum.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 27-03-03 23:07

Hej igen Kinajumjum!

Det er rigtigt, at du mister 50 GB hvis du sætter dem til hurtigste Raid mode - men du har sikkert også en mulighed for at sætte harddisk nr. 2 til Raid controlleren uden at miste nogen GB. Der er flere Raid modes som du må kunne læse mere om i bundkortes manual.

Men hvis du ikke vil / har lyst til at eksperimentere så kan du sætte harddisk nr. 2 på Ide-1 sammen med DVD og CD-RW på Ide-2 - som du også selv skriver - jeg har selv kørt med en sådan konfiguration, dog med en selvstændig Ide controller (Fasttrak 100).

God fornøjelse!

Mvh
Bjarne