/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ford Mondeo
Fra : michael_30
Vist : 5178 gange
200 point
Dato : 16-01-09 16:36

Hej
Jeg har en Ford Mondeo 2.0i 16v årg. 1994
Hvordan kan jeg tjekke om toppakningen er gået på min Mondeo ?
Kan ventilerne justeres på min Mondeo, da jeg syndes den takker helt vildt.????
Den spilder også noget skum lign. olie??
Nogen der har forstand på dette, så hold jer ikke tilbage med gode råd

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 210 point
Dato : 16-01-09 16:39

Med så mange fejl bør du helt sikkert få den tjekket på et værksted....

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 16-01-09 16:47

Citat
Den spilder også noget skum lign. olie??

Det tyder på der er vand i olien.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-01-09 16:49

Symptomer på defekt toppakning:

Hvis bilen bruger vand
Hvis motoren bliver for varm
Hvis der i køkevæskebeholderen er et olielag der flyder på vandet.
Hvis der er hvid/grønt skum i oliepåfyldningslåget
Hvis bilen ryger hvidt og røgen lugter sødligt som kølevæske

Ikke nødvendigvis alle tingene på en gang....

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 16-01-09 16:53

Jeg vil få det med toppakningen tjekket på værkstedet, men ved i om ventilerne kan justeres, eller om det er selv justerende ventiler på den

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-01-09 17:01

Det står i servicemanualen hvor tit ventiler skal justeres.
I betragtning af mærke og alder går jeg ud fra at justeringen bør kontrolleres for hver c 15000 km.
Har aktrik før oplevet en bil der kan takke.

Det har højest været bilejeren, som takkede for gode råd.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 16-01-09 17:01

Citat
Den spilder også noget skum lign. olie??

Det lå på jorden, da jeg rullede bilen tilbage. Så jeg er ikke 100% sikker på at det er min der har tabt de, eller om det er olie den har tabt, og der så efterfølgende er kommet vand og fugt i den olie

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 16-01-09 17:04

Det var måske en ide at få udskiftet tandremmen samtidig, hvis din toppakning er gået. Ved godt det ikke har noget med hinanden at gøre men det vil spare dig en del penge.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 16-01-09 17:10

http://www.kandu.dk/spg90222.aspx

Prøv og læs denne her

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 16-01-09 20:27

Ventiler indsugn.,mm (kold/ varm) (Hydraulisk)
Ventiler udblæsn.,mm (kold/ varm) (Hydraulisk)

Både indsugnings, og udstødnings ventiler og hydrauliske - og kan ikke indstilles.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 16-01-09 23:52

Problemet med tikkende ventiler er ikke ukendt, læs følgende fra BMW forum

Citat
Du bør få olietryksventilen tjekket og evt. udskiftet. På M50 motorer er der skiftet mange hydrauliske ventilløftere pga. ventiltikkeri, hvor årsagen i stedet var olietryksventilen, der ikke lukkede = for lavt olietryk.
En anden årsag til for lavt olietryk kan være slidte plejllejer, men så bør motoren have kørt temmelig mange km - typisk mere end 250.000 km eller være kørt meget hårdt på en forkert olie.
Hvilken olie bruger du? (Viskositet, fuldsyntetisk/delsyntetisk/mineralsk). Hvor meget olie forbruger den?
En 0W30 olie er f.eks. ofte så tynd at en M50/52/54 kan komme til at tikke i ventilerne når den er kørt godt varm, fordi olien bliver så tynd at de hydrauliske løftere ikke kan holde på olien.

kan evt. også ha' forbindelse til din "utætte" Toppakning, slidt oliepumpe, osv.

Kommentar
Fra : vectra20

Dato : 10-02-09 17:26

Hej Michael

Du kan ikke justere ventilerne manuelt på din ford mondeo, de er hydraulisk selvjusterende.
det vil sige at det sker ved hjælp af motorens olietryk.

For at kontrollere utæt toppakning,
1) selvfølgelig i første omgang kontroller vandstand.
2) kør en tur i bilen med åben varmeapparat, se om temperaturmåler svinger op/ned -ned op.
mærk efter om varmen svinger fra varm til kold, er det tilfældet er toppakningen defekt.

Husk altid at få topstykket planslebet
Du har jo nok fået fejlen rettet........ eller ønskes du held med dette projekt

Hilsen vectra 20

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 15-03-09 08:45

Har fået tjekket det på værksted. Den var ikke utæt med olien (Må have været en anden bil som har parkeret inden mig )
De tikkende ventiler mente værkstedet at det var tandremmen som havde rykket sig en tand :-/
Motoren har gået 260000 km, og jeg kan få en ombytningsmotor der har gået 143000 km. Så nu har jeg bestemt mig for at købe en anden motor.
Det koster nemlig ca. 3000 kr at få tandremmen skiftet, og den delvis nye motor koster 6000 kr.
Jeg vil gerne takke jer alle sammen for alle de gode kommentare

Godkendelse af svar
Fra : michael_30

Dato : 15-03-09 08:48

Tak for svaret refi.
Kom på værksted med den