/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
symtomet på en utæt toppakning
Fra : bygningsmaler
Vist : 20577 gange
50 point
Dato : 28-06-06 13:14

Hej hvad er symtomet på en utæt top pakning,eller et ødelagt topstykke,på forhånd tak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-06-06 14:05

At bilen bruger vand.

At motoren bliver varm.

At det "pumper"/bobler i kølevandet hvis du piller dækslet af mens motoren er igang.

At der måske kommer en olieflim ovenpå kølevandet.

At bilen ryger mere end sædvanligt og hvid røg.

At der måske kommer kølevæske i motorolien, ses som et hvidgrønt grumset lag i oliepåfyldningsproppen.

Ikke alle symptomer behøver være til stede.

mvh dova

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 28-06-06 14:11

His det er en diesel kan det lugtes i udstødning - hvilket bilmærke taler vi om?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-06-06 14:22

Toppakningen kan briste:
mellem to cylindre........................... meget ujævn gang
mellem cylinder og oliekanal....................blå røg i udstødning (sort røg er for fed benzinblanding)
mellem cylinder og kølevandskanal...............hvid røg i udstødning
mellem oliekanal og kølevandskanal............... (hvidgullig snask ved oliepåfyldningsdæksel)
mellem cylinder og ud i det fri (sjældent).............det kan høres.......pifst pifst pifst

Kommentar
Fra : bygningsmaler

Dato : 28-06-06 14:46

det er en ford sierra 1,6 ohc.

Kommentar
Fra : bygningsmaler

Dato : 28-06-06 14:52

det er en benzin bil

Kommentar
Fra : bygningsmaler

Dato : 28-06-06 15:21

Og hvad er symtomet på en ødelagt knastaksel?

Og hvad er symtomet hvis ventilerne er for stramme eller for små?

Hvorfor jeg stiller så mange spørgsmål er fordi,det er det eneste jeg ikke har prøvet endnu.

jeg har det problem at bilen går i stå efter den har kørt lidt,men i dag kunne den køre i ca 15 minutter før den gik i stå,jeg har skiftet mange brugte dele,som jeg har haft efter jeg har skilt en skrotbil magen til karburator,bensinpumpe,bensintryksregulator,tændrør,luftfilter, strømfordeler+dæksel,rotor,tændspole,tændingens elektronik modul, jeg har tjekket alle elledninger,bensinslanger,tændkabler. jeg kan simpel hen ikke finde ud af hvad det kan være.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 28-06-06 15:24

Den mest effektive måde at tjekke om toppakningen er gået er ved at lave en motortæthedstest.
Man skruer en studs i et tændrørshul, hvor stemplet skal være i top og ventilerne lukkede og så blokerer man motoren ved at sætte den i 4. gear og trækker håndbremsen.
Der skal så sættes trykluft på.
Hvis det gøres proffessionelt bruger man manometer på den trykluft der tilkobles, men man kan sagtens nøjes med lyttemetoden.
Bobler det i kølevandet er toppakningen gået ud til et vandkammer.
Høres susen ved indsugningen er indsugningsventilen utæt.
Susen i udstødningen og udstødningsventilen er utæt.
Kraftig susen ved oliepåfyldning og cyl/stempler er utætte.
Man skal bare være opmærksom på, at hvis toppakningen er gået mellem to cyl. vil luften kunne høres flere steder og derfor bør man lave en cylinderbalancetest og evt. en kompressionsprøve idet nedsat kompression på to cyl. ved siden af hinanden oftest vil være en toppakning der er utæt mellem de to cyl.
Balanceprøven laves ved at tage tændrørshætterne af een ad gangen og enten lytte eller måle motorens omdrejninger. Omdrejningstabet er størst på cylindre der går korrekt.

Du bør stadig alliere dig med en fagmand for at finde den usædvanlige fejl du tridligere har beskrevet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-06-06 15:31

Du kan se på kanstakslen om den er slidt på enkle knaster da alle udstødningskanster er ens bortset fra placeringen og det samme med indsugning.

Hvis knastakslen er ude af takt skal du tjekke indstillingsmærkerne, men det giver næppe den beskrevne fejl.

Prøv at sætte en ledning fra batteriet direkte til tændspolens + pol for på den måde kan du tjekke om årsagen er en defekt formodstand til tændspolen som godt kan lave periodiske fejl, men da jeg husker at du også har beskrevet noget om sort røg kunne det tænkes at du har en fejl hvor flere faktorer spiller ind. når man ikke kan se/høre bilen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-06-06 16:58

Sort røg..........................den drukner vel i benzin.
Hvad med luftfilteret - er der ovehovedet gennemgang.

Kommentar
Fra : bygningsmaler

Dato : 28-06-06 20:24

Hej,bjarneD kan man ikke risikere at få et ordentlig rap over fingrene,når man laver tager de der
tændrørshætteraf ?for at lave den der balance prøve.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-06-06 20:33

Det kan man og derfor bruger jeg en speciel isoleret tang der ikke ødelægger tændrørsledningerne, men hvis man er forsigtig kan man bruge en fladtang eller polygrip (papegøje-/vandpumpetang) med isolerede håndtag.
Det er en meget effektiv metode til at finde fejl selv omdet ikke fortæller hvori fejlen består.Det er en god idé at løsne tændrørshætterne inden du begynder.

Godkendelse af svar
Fra : bygningsmaler

Dato : 28-06-06 20:56

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-06-06 21:01

Man kan vel ikke kalde det et egentligt svar på dit spørgsmål, men jeg håber da det kan hjælpe dig med at finde fejlen på bilen.

Kommentar
Fra : hrvito

Dato : 21-04-08 09:25

hvad vil det mon koste og få skifte toppakning på vito 110