/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Formater cd..??
Fra : Dumstrei
Vist : 624 gange
50 point
Dato : 07-01-09 16:46

Hej jeg har brug for hjælp til at formatere min brændte cd. Men når jeg går ind i formatere på cd-ikonet, så siger den at den er skrivebeskyttet. Hvordan får jeg den formateret ?

Takker.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-01-09 16:54

Dir brænderprogram kan formatere den - (det kan de alle)....

Men det kræver jo det er en RW-skive

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-01-09 16:56

Du skal ikke formatere din CD, du skal slette det der er på den. Og det gøres nok inde i dit brænderprogram.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-09 16:57

Hvis du lægger noget nyt på din CD RW vil den selv slette og "formatere"

Kommentar
Fra : Dumstrei

Dato : 07-01-09 16:58

kan jeg brænde noget mere på denne CD hvis der er brændt noget på i forvejen, uden at slette det andet jeg har liggende ?

Accepteret svar
Fra : scootergrisen

Modtaget 60 point
Dato : 07-01-09 16:59

Prøv og bruge et brænder program istedet for at bruge windows til det.

Og du skal jo også checke af din CD er genskrivelig altså Rewriteable.
Hvis der står CD-R på disken så kan der kun skrives 1 gang til den.
Hvis dit drev kan skrive på benskrivelig disce har den sikkert dette logo:http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b/b4/CDRWlogo.svg

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 07-01-09 17:03

Citat
kan jeg brænde noget mere på denne CD hvis der er brændt noget på i forvejen, uden at slette det andet jeg har liggende ?

Det kommer an den måde den er brændt på.
Man kan lave noget der vist hedder "sessions" hvor man kan tilføje mere data i fremtiden engang.
Hvis disken er blevet "finalized" som kan man ikke tilføje data... med mindre det er en ReWriteable disc.

Det måske lidt forvirrende men du selv prøve og brænde med et brænder program så kan du købe et pakke ReWriteable discs 10 stk.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-01-09 17:03

Citat
kan jeg brænde noget mere på denne CD hvis der er brændt noget på i forvejen

KUN hvis den er brændt som MULTISESSION....

Så er resten af disken fri som på en harddisk...

Er skiven IKKE brændt som multisession er den afsluttet og skal slettes inden ny brænding...

Skulle du have lavet den fejl kan du jo blot kopiere det der ligger på den midlertidigt og derefter brænde det på igen sammen med det nye....

Men som sagt - alt dette kræver det er en RW-skive...

Kommentar
Fra : Dumstrei

Dato : 07-01-09 17:13

okay, tak for hjælpen :b

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-01-09 17:27

Så husker du også lige at LUKKE dine spørgsmål (ved at acceptere EET af svarere) hvis du mener at have fået svar - ikke...

Godkendelse af svar
Fra : Dumstrei

Dato : 30-01-09 21:35

Tak for svaret scootergrisen.