/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Effektiv strømforsyning PC
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 784 gange
500 point
Dato : 04-01-09 20:25

Jeg er på jagt efter en effektiv strømforsyning til min kommende mini PC. Den kommer til at bruge omkring 30 W ved 12V.
For det meste af tiden vil den være i S3 sleep mode - men når den køre så skal den kunne trække op til 30 watt.

Man kan købe store almindelige strømforsyninger (PSU) 300-700 watt, og man kan købe små men dårlige labtops-strømforsyninger som bliver godt varme (de er ikke særligt effektive).

Kan man købe en transformator som er mindst 80% effektiv og som giver 30 watt eller lidt mere ?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-01-09 20:47

30 Watt er egentligt ikke ret meget ved 12 volt. Det svarer til en strøm på 2,5 Amp
Men du skal vel også have 5 volt med ind i PC'en?

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 04-01-09 20:57

Så vidt jeg kan forstå - så er der ikke brug for 5 V - men kun 12 V.

Der er kun monteret et stik - som ikke er et traditionelt PSU kabel.

Se venligst på http://www.anandtech.com/Gallery.aspx?id=293

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-01-09 21:21

Du vil i princippet så kunne køre på en 12 volt akkumulator, f.eks. en til en motorcykel e.lign. på 24 Amp. eller der omkring, og så bruge en lille elektronisk lader.
Du får hermed en stabil, og støjfri strømforsyning, og har samtidig en UPS, som blot køre videre ved strømafbrydelse fra elværket.
Med hensyn til akkumulatoren, så vil det være en fordel, at vælge en gelé type, som ikke damper syredunster ud. For eksempel en http://www.batterier.dk/pdf/LC-XC1228P.pdf

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-01-09 21:48

Du kan godt få en tranformator med ensretter og udglatning til at give den strøm. Det kommer til at fylde en del, og vil have en dårligere virkningsgrad end de små switchmode strømforsyninger man kan få til bærbare og andet elektronisk grej.

Så køb en af de universelle til bærbar komputer, som også kan stilles til 12 V.