Du kan da også prøve dig frem med gehør - metoden. Det gjorde vi i mine unge knallertdage. Grunlæggende set er der tre basisindstillinger:
1) Tomgang/lave omdrejninger
2) Fuldgas/høje omdrejninger
3) Mellemområdet
Hvis du ikke har pillet ved noget, og den kan starte, er der et udgangspunkt. Ellers så start med at lukke tomdysen helt, og skru den så 1 1/2 omgang ud - det passer på de fleste, som grundinstilling. Nålen skal som udgangspunkt stå i mellemste hak, eller noget der ligner.
Så prøver du at stille tomgangs-skruen, der justere på spjældet, dvs. den store stempelagtige ting, som nålen sidder i. Jeg vil tro, den skal stå ca. tre mm åben.
Så burde den kunne starte, og gå een eller anden form for tomgang. Juster tomgangsskruen, til du er tilfreds med omdrejningstallet.
Så tilbage til tomgangsdysen: Husk: dette skal gøres med en driftsvarm motor. Når du skruer den ind, vil den på et tidspunkt gå op i omdrejninger, for bezin/luft-blandingen bliver for mager. Så skruer du den anden vej, og når bandingen bliver for fed, falder omdrejningstallet. Det husker du også, på kvarte omdrejninger. Nu ved du så, hvor stort spillerum, du har i alt, og den optimale stilling er så midt i mellem de to yderpunkter.
Så er det tid at se, om motoren tager omdrejninger: Kan den tage fuld gas, eller måske med en anelse fir-takten på toppen, er det ok. Hvis den derimod "hænger" i omdrejningstallet, skal den have en større hoveddyse. Hvis den derimod firtakter ved lad os sige 5000 omdr./min. skal den have en mindre hoveddyse. Det er godt at have et lille lager, så man kan fuske sig lidt frem.
Så er karburatoren justeret til lave og høje omdrejninger, nu mangler kun mellemområdet.
Mellemområdet justeres ved hjælp ad nålehøjden. Og en justering kræver næsten en vejtest. Det korte af det lange er nemlig, hvordan den trækker på vej ud af et sving, eller efter du kommer ud af en byzone, og skal op i fart. Kunsten er, at få nålen så langt ned, at dyret lige præcis kører OK. Hvis motoren derimod hænger lidt, når du giver gas, skal nålen lidt op.
Hvis motoren er lidt slidt, kan du nok kun bruge instillingerne i manualen som grund-indstilling, så du skal alligevel ud og fifle et eller andet, for at få den til at gå ordentlig. Tingene bliver slidt, så motorens forbrugs-behov ændrer sig med alderen.
Håber, du kan bruge det.