/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Yamaha karburator Mikuni
Fra : svendejvind
Vist : 1328 gange
280 point
Dato : 19-12-08 21:09

Har lige købt en lille fætter, en Yamaha Ybr 125cc årg 06 med karburator.
Er der nogle på tråden der har kendskab til dennes kaburators indstillinger,
nåle højde dysser o. s. v? Den manual jeg har fundet på nettet er til en 07. model hvor man er gået over til direkte indsprøjtning, Uden karburator.
Det er en Mikuni hvistnok VM22SHx1.
Venlig hilsen
Svend Petersen

Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 19-12-08 21:42

http://www.kandu.dk/Tip17822.aspx

Årgang 05
Godt nok på italiensk. men hva´

Kommentar
Fra : svendejvind

Dato : 21-12-08 12:53

Hej "Tjasse.
Det link du henviser til kan ikke bruges. Der kræves en adgangskode!
Hilsen Svend.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 09-01-09 19:19

brugernavn: guest
kodeord: oiRi9sha

Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 09-01-09 19:22

Som der står i mit link

Kommentar
Fra : svendejvind

Dato : 09-01-09 23:39

Hej igen.
Tak til tjasse og scootergrisen, det var ellers noget af en manual. Jeg må tage et kursus i italiensk, det er jo en hel værkstedsbog til min lille sprinter.
Men jeg kan da se karburatordele o.s.v. Skønt hvis den havde været på engelsk, men jeg kan da se nogle specfikationer. Når, men jeg skal nok ikke skille den ad endnu.
Hilsen Svend.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-01-09 00:46

http://www.mediafire.com/?cn9du45zumh
Click here to start download..
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 18-01-09 00:56

Citat
Jeg må tage et kursus i italiensk

http://translate.google.com/

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 18-01-09 01:03

http://pdftown.com/
Kunne måske også bruges_ ?

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 18-01-09 01:04
Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-01-09 01:37

Øø hvorfor henter du den ikke ?

Kommentar
Fra : svendejvind

Dato : 18-01-09 13:14

Tak til jer alle :)) Det er stadig den italienske manual. Men den er bedre end ingenting. Har skaffet en Italiensk-dansk ordbog ) Og der er meget gode og udførlige tegninger.
Hilsen Svend.

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 18-01-09 13:27

Du kan da også prøve dig frem med gehør - metoden. Det gjorde vi i mine unge knallertdage. Grunlæggende set er der tre basisindstillinger:
1) Tomgang/lave omdrejninger
2) Fuldgas/høje omdrejninger
3) Mellemområdet

Hvis du ikke har pillet ved noget, og den kan starte, er der et udgangspunkt. Ellers så start med at lukke tomdysen helt, og skru den så 1 1/2 omgang ud - det passer på de fleste, som grundinstilling. Nålen skal som udgangspunkt stå i mellemste hak, eller noget der ligner.

Så prøver du at stille tomgangs-skruen, der justere på spjældet, dvs. den store stempelagtige ting, som nålen sidder i. Jeg vil tro, den skal stå ca. tre mm åben.
Så burde den kunne starte, og gå een eller anden form for tomgang. Juster tomgangsskruen, til du er tilfreds med omdrejningstallet.

Så tilbage til tomgangsdysen: Husk: dette skal gøres med en driftsvarm motor. Når du skruer den ind, vil den på et tidspunkt gå op i omdrejninger, for bezin/luft-blandingen bliver for mager. Så skruer du den anden vej, og når bandingen bliver for fed, falder omdrejningstallet. Det husker du også, på kvarte omdrejninger. Nu ved du så, hvor stort spillerum, du har i alt, og den optimale stilling er så midt i mellem de to yderpunkter.

Så er det tid at se, om motoren tager omdrejninger: Kan den tage fuld gas, eller måske med en anelse fir-takten på toppen, er det ok. Hvis den derimod "hænger" i omdrejningstallet, skal den have en større hoveddyse. Hvis den derimod firtakter ved lad os sige 5000 omdr./min. skal den have en mindre hoveddyse. Det er godt at have et lille lager, så man kan fuske sig lidt frem.

Så er karburatoren justeret til lave og høje omdrejninger, nu mangler kun mellemområdet.

Mellemområdet justeres ved hjælp ad nålehøjden. Og en justering kræver næsten en vejtest. Det korte af det lange er nemlig, hvordan den trækker på vej ud af et sving, eller efter du kommer ud af en byzone, og skal op i fart. Kunsten er, at få nålen så langt ned, at dyret lige præcis kører OK. Hvis motoren derimod hænger lidt, når du giver gas, skal nålen lidt op.

Hvis motoren er lidt slidt, kan du nok kun bruge instillingerne i manualen som grund-indstilling, så du skal alligevel ud og fifle et eller andet, for at få den til at gå ordentlig. Tingene bliver slidt, så motorens forbrugs-behov ændrer sig med alderen.

Håber, du kan bruge det.

Kommentar
Fra : svendejvind

Dato : 18-01-09 16:42

Hej- egoland.
Tak for den fine beskrivelse. Nu er det jo ikke sådan at jeg skal skille min lille Yamamaha 125 cc ad lige med det samme, den har kun kørt 1000 km.
Det var bare om man måske kunne få lidt mere skub i maskineriet, med evt. justering af nålen eller andre ting.
Meget af det du skriver kender jeg i forvejen gennem årene jeg har haft Mc (55 år)
Du kan kikke i min profil.
Mvh "Triumph" Svend.