/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Filer ud fra beskadiget HDD
Fra : MrLaRSeN
Vist : 480 gange
35 point
Dato : 14-12-08 15:28

Hej,

Jeg er ikke lige klar over, hvor jeg skal poste denne, men prøver her, da min Acer bærbar har XP som styresystem.

Min computer brød netop ned med en fejlmelding på en blå skærm, som hurtig forsvandt. Når jeg forsøger at starte maskinen op, så står der blot, at den ikke kan starte, da Windows\system32\config\system er beskadet eller væk osv...

Jeg kan vælge at bruge gendannelses-cd, men sletter den så ikke alle filer? Jeg har to vigtige skoleopgaver liggende + noter, som jeg skulle have haft klar til i morgen, så den vej kan jeg vel ikke gå.

Kan filerne komme ud på anden vis, eller kan man rent faktisk gendanne uden at slette Dokumenter, som de ligger i. Mener man gør det, når den reparer C-drevet

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-12-08 15:31

Prøv lige at læse med her: http://www.kandu.dk/spg129811.aspx der skriver jeg om Ubuntu live cd, den kan hente dine data ud.
Andre kan måske komme med forslag til at reparere din Windows, men du kan redde dine data med den live cd

Kommentar
Fra : MrLaRSeN

Dato : 14-12-08 15:40

Hvordan gør jeg præcist? Kan du hjælpe med en trin for trin. Har ikke adgang til at pille HDD ud fra den bærbare e.l. noget overføre til udover en USB key på 4 GB.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-12-08 15:54

Du skal ikke pille harddisken ud, du starter computeren med cd du har brændt Ubuntu på, du skal lige ændre opstarten så computeren starter fra CD ROM, det kan du ændre i BIOS eller der er måske en menu når du starter computeren hvor du kan vælge om den skal starte fra harddisk eller CD ROM.
Jeg er ikke hjemme igen før sent på aftenen, men prøv at læse her, Helgec er god til at forklare: http://www.helgec.dk/livecd.html og der er andre Kandu brugere som kan hjælpe dig, ellers spørg videre og jeg vil svare når jeg kommer hjem, det er ikke så svært når man har prøvet det før

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-12-08 15:55

På siden fra Helgec er der længere nede, vejledning til at brænde ISO cd og andet nyttig du kan få brug for

Kommentar
Fra : MrLaRSeN

Dato : 14-12-08 16:53

Jeg er gået i stå ved det med at mounte mine drevs. Det fatter jeg simpelthen ikke.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-12-08 16:54

Hent og brænd den ubuntu CD som image..............................så starter vi derfra.

Kommentar
Fra : MrLaRSeN

Dato : 14-12-08 17:09

Den ubuntu, som der linkes til, den virker ikke i min computer, clearly. Har dog hentet en væsentlig mindre Linux-apparat hos helgec, som kører fint. Har brændt dem ud som ISO

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 14-12-08 17:09

Jeg kender en meget lille kineser, som man kan putte ind i sin harddisk. Når han er kommer derind kan han læse alt det der er på disken, og skriver det ned på et stykke papir, og når så han kommer ud igen kan man læse alt det han har skrevet ned. Hvis du ønsker det kan man evt. putte ham ind i en ny harddisk og han vil derefter kunne skrive det hele på den nye disk. Bare sig til hvis du vil låne ham. Han bor i en tændstiksæske i mit køkken. Du må helst ikke sige noget om jeg har ham boende, da han ikke har opholdstilladelse.

Kommentar
Fra : MrLaRSeN

Dato : 14-12-08 17:33

ubuntu virker nu. Hvad gør jeg så???

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 14-12-08 17:34

Prøv med kineseren inden du prøver ubuntu.....

Kommentar
Fra : MrLaRSeN

Dato : 14-12-08 17:51

YES! Så virkede det med Ubuntu!

Hvis jeg installerer ubuntu som styresystem, fungerer det så bare, og sletter den mine nuværende filer?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-12-08 18:30

Ja - hvis du gør det forkert.

Den CD som du har kan bruges på flere måder, og den kan:

Ligge inde i en windows som i forvejen er kørende
(Startes inde fra windows)

Ligge helt alene og fylde hele harddisken
(startes når live CD er kørende)

Ligge ved siden af windows, så der kan vælges mellem windows i opstart hver gang (multiboot)
(startes når live CD er kørende)
Denne ville jeg benytte da din windows ikke fungerer.

Når ubuntu live er kørende.....................(Husk lige Dansk i opstarten)
Klik på ikonet installer
Og når den vil partitionere, så vælg størst mulig plads (IKKE hele harddisken)
Så vil den lave noget plads (hvis der er plads) og installere sig på denne plads.

Men gør det stille og roligt så du ikke lige sige ja til noget forkert.

Du kan så stadig tilgå windows mapperne.

Kommentar
Fra : MrLaRSeN

Dato : 14-12-08 18:52

Den siger noget med, at der ikke er valgt rodfilssystem?

Er ubuntu egentlig noget ved, eller er jeg bare glad, fordi det har reddet mine opgaver? Er det kompitabelt med Officie, messenger etc.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-12-08 21:31

Citat
Den siger noget med, at der ikke er valgt rodfilssystem?

Det bør den ikke sig....................så er jeg ikke sikker på at du installerer rigtigt.

Er ubuntu egentlig noget ved, > nok et af de nemmeste Linux udgaver at arbejde med.
eller er jeg bare glad, fordi det har reddet mine opgaver? Ja - og Linux er lidt anderledes.
Er det kompitabelt med Officie, messenger etc
OpenOffice kan både hente og bringe microsoft-filer
Messenger kører ikke direkte men evt. gennem windowsemulator eller sin egen som snakker sammen med MS messenger.

Ps. Jeg har smidt min messenger ud (for meget snavs) og bruger skype i stedet.

Lige nu skriver jeg fra en ubuntu som er lagt ind i en fungerende win XP
Ved opstart vælger jeg XP eller ubuntu.

www.ubuntudanmark.dk
lidt nede > klik på forum og kig dig omkring
De ved meget om ubuntu, og er flinke til at hjælpe.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-12-08 00:45

Har jeg på fornemmelsen at du har fået reddet dine filer ud ?
Hvis du vil installere Ubuntu og have to styresystemer på din computer, så skal du vælge den øverste mulighed, den hedder noget med Guidet installation, endelig ikke den der Guidet insatallation (bruger hele disken) den bruger sgu hele disken og din Windows er pist væk, Ubuntu opretter sin egen partion på harddisken og overskriver ikke noget fra din Windows, tværtimod på et tidspunkt får du mulighed for at hente dine Foretrukne fra Internet Explorer, så din Firefox fra starten har alle de sider som du besøger meget i Bogmærker, Ubuntu starter hurtigere når den er installeret end når du kører fra live CD, Ubuntu bliver bedre når den er installeret og du får opdateret alle drivere, det sker næsten automatisk som med Windows, der kommer en stjerne og for tæller at der opdateringer eller en rød pil hvis det er vigtige sikkerheds opdateringer, det foregår på den øverste værktøjs linje hvor du er vant til den nederste fra Windows, med Ubuntu kan du så let som ingenting se ind i og redigere i alle mapper på din Windows partion, hvis Windows ikke kan starte så kan du altid starte Ubuntu i stedet.
Ubuntu er god og som Eyvind nævner så kan OpenOffice håndtere Windows Office filer, redigere og gemme i Windows format eller direkte til PDF
Så er det også slut med at lytte til Eyvind, han kan ikke undvære Windows og kører Windows programmer på sin Ubuntu Pidgin internet Messenger er indbygget i Ubuntu og du kan afprøve den allerede med live CDen, den virker fint med din Windows Live eller MSN konto
Hvis du er en spillefugl så kan du blive nødt til at bruge programmet Wine (det er ikke en emulator) til at køre spil som er udviklet til Windows, der findes dog mange gode spil som virker fint under Linux

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-12-08 00:46

Citat
Jeg er gået i stå ved det med at mounte mine drevs. Det fatter jeg simpelthen ikke
er det noget du har styr på ? Ellers spørg videre, vi er her for at hjælpe

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 15-12-08 02:09

systemregistreringsdatabase itu...

Den korte vej når nu ubuntu virker....

er at kopiere windows registreringsdatabase windows\repair filerne (alle)
til windows\system32\config.

Genstart maskinen uden ubuntu, brug F8 til at starte i fejlsikkker tilstand.
Når startet,
Kør systemgendannelse til en af de nærmest forgående dage.
Start - programmer - tilbehør - systemværktøjer - systemgendannelse

Så skulle din maskine virke igen, hvis der da ikke er andre fejl på disken.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-12-08 09:30

Citat
er at kopiere windows registreringsdatabase windows\repair filerne (alle)
til windows\system32\config.

JensT - måske er en udførlig "køreplan" en god idé, så windows kan komme tilbage.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 15-12-08 13:17

Det er filerne:

SAM
SECURITY
SYSTEM
SOFTWARE
og
DEFAULT

Der skal kopieres fra
Mappen: ?\windows\repair
til
Mappen: ?\windows\system32\config

?= det normale C: drevs navn under ubuntu

--
Genstart maskinen uden ubuntu

tryk på F8 under opstart

Vælg Fejlsikker tilstand

Når startet,
Kør systemgendannelse:
Start - programmer - tilbehør - systemværktøjer - systemgendannelse

Vælg en dag før maskinen gik i udu.

Så skulle din maskine virke igen, hvis der da ikke er andre fejl på disken.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-12-08 14:19

Godt så har larsen måske en chance.

Ps. Larsen - så kan du altid prøvekøre ubuntu inde i windows og pille den ud igen hvis du ikke kan li' den.
Sig til hvis eller når du er klar til det.................men prøv først lige anvisningen fra JensT.