/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Royal Canin
Fra : Nulle81
Vist : 4377 gange
100 point
Dato : 09-12-08 18:13

Jeg giver min 5 måneder gamle killing Royal Canin Veterinary Diet Kitten Growth 36. Jeg køber det hos dyrlægen til 230 kr for 2 kg. Jeg synes det er lidt dyrt. så jeg har søgt på nettet om jeg kunne finde det et andet sted billigere.

Jeg fandt så noget på zooplus. Det hedder Royal Canin Kitten Growth 36 og er noget billigere.
Nu er mit spørgsmål så om det er det samme? eller hvad er forskellen? Og er det lige så godt som det andet?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 09-12-08 18:14

Hej Nulle

Alle jeg kender benytter Oliver's både når det handler om katte og hunde går det for at være det bedste du kan få, det er relativt billigt og så bliver det leveret ved din hoveddør.

www.olivers.dk

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 09-12-08 18:18

Jge ved ikke hvad det koster eller om det er godt, men prøv at spørge dyrespecialisten.

http://www.dinedyr.dk/page130.html

hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 09-12-08 18:31

Foder fra dyrlægen i reglen speciel foder tilegnet syge katte. Og dyrt.

Du kan roligt købe f.eks. Hills SCIENCE PLAN i dyrehandlen. Her kører vi med Hills til hele flokken.
(Dog bruger vi TD fra dyrlægen til tænderne)

Vi har testet 3-4 forskellige fodere gennem de sidste ca. 5 år, men er hver gang vendt tilbage til Hills. Og det bruger vi nu sammen med DIAFARM (som vi tester iøjeblikket).

Olivers kan iøvrigt ikke anbefales, da det er fyldt med kyllinge fedt.

Kommentar
Fra : Trille7

Dato : 09-12-08 18:51

Hej

Gå i Rema1000 de har også en til killinger, og den er udmærket, og meget meget billigere, og min killing vokser udmærket.

Det behøver ikke være mærkevarer, de har også både godbidder, tørkøst og vådkost til killinger. Endda til rimelige penge..

Trille

Kommentar
Fra : Trille7

Dato : 09-12-08 18:53

Har forresten også lige været til hendes første dyrelægetjek, og hun har det fint, fik også taget blodprøver og de var også fine, årsagen er at hun mistede sin mor tidligt, så hun skulle lige tjekkes lidt ekstra..

Kommentar
Fra : Nulle81

Dato : 09-12-08 19:13

Min killing har meget sart mave, og vil helst ikke skifte foder. Ville derfor gerne vide om det var det samme.

Trille
Min søsters katte er blevet syge af det billige foder fra Rema 1000. Min dyrlæge siger at det er der stor risiko for når de er inde katte, som vores er. De mangler noget vitamin som gør at de får krystaller i urinen og ikke kan tisse. Vitaminer der ikke er i det billige foder. Min søsters katte har fået der foder i over at år og de er først blevet syge nu. Det skal så lige siges at de nu SKAL have special foder fra dyrlægen for at holde urinvejene iorden.

Kommentar
Fra : Trille7

Dato : 09-12-08 19:22

Ja ok.. Der er altid undtagelser for alle regler, men desværre er der også mange der siger at min kat skal bare have det bedste om det ruinerer mig eller ej, mine har så gudskelov ingen problemer med det.. Men når de bliver ældre får den noget andet, jeg har en kammerat som har en kennel ude i Astrup i nordjylland ved Arden som har 15 kg til 169 kr. det er så en mellemting mellem den dyre og det billige, og den type har han også til hunde, og det er kanon godt.. Men det billige som jeg tænker på fra Rema er nu whiskas, så helt billligt er det ikke, men så heller ikke det helt billige, tror godt jeg ved hvad det er for en du tænker på, burde nok ha skrevet whiskases killingefoder, den er billiger, men også udmærket..

Kommentar
Fra : Nulle81

Dato : 09-12-08 19:25

Okey... Helt iorden.

Har også lidt svært ved at finde penge til maden fra dyrlægen, men jeg ved at der er noget af det bedste for ham. Så det er lidt svært. Bare han har det godt, så klare jeg mig nok på en eller anden måde.

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 09-12-08 19:28

Det mad en dyrlæge sælder er mange det sammen som andre dyrehandler også sælger , men til billigere penge.
Tro ikke at mad fra en dyrlæge er bedre.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 09-12-08 19:46

HUGO-BØRGE:

Det er bare ikke korrekt det der.

Hills fra Dyrlægen ér speciel foder beregnet til syge katte. Så den der med, det bare er det samme og ikke er bedre er altså ikke korrekt. Se evt. mit indlæg længere op.

Kommentar
Fra : Nulle81

Dato : 09-12-08 19:56

Nej det kan jeg heller ikke forstå.
Jeg ved at Royal Canin Veterinary Diet KUN kan købes hos dyrlægen, og det er ikke specialkost.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-12-08 19:59

Det her er fra september 2008 fra forbrugerbladet TÆNK:

"Forbrugerrådet TÆNK, har lige frigivet en ny undersøgelse af deres test på kattemad - Både vådt og tørt.

Tænk har testet 16 mærker af kattemad, og ikke mindre end to produkter af tørfoder fra Aldi og Lidl ( Schnucki og Coshida ) ligger i absolut top, med samme point som Hill's Science Plan. (det dyreste fra dyrlægen)

Der er en lille forskel på omkring 8 gram i anbefalet fodring pr. døgn, men prisforskellen er himmelhøj.

Anbefalet dagsration i Hill's Science Plan, koster 5.04 - kr
Anbefalet dagsration i Schnucki ( Aldi ) koster 0,72 - kr.

Royal Canin Feline Health Nutrition Fit 32 Adult cats får en samlet bedømmelse på 85 - De andre jeg har nævnt herover har en samlet bedømmelse på 87.

Tænk skriver :
Tænk har testet syv slags tørfoder og ni slags vådfoder. Og den store vinder i tørfoder-testen er det dyre foder fra Hill’s, kaldet Science Plan. Dette foder får 87 procent i den samlede bedømmelse. Foderet har det helt rigtige indhold af næringsstoffer, og deklarationen på bagsiden er korrekt. Desværre ligger dette tørfoder også i den dyre ende.

Lige i hælene på den dyre vinder ligger to billigere alternativer, der begge får lige så gode karakterer i den samlede bedømmelse. Både Schnucki fra Aldi og Coshida fra Lidl ligger i top, når det gælder næringsindhold og deklaration. Begge produkter koster en syvendedel af Hill’s Science Plan for en dags ration og er helt på højde med luksusfoderet fra Hill’s."

Så altså, dyrt foder er ikke bare ensbetydende med godt foder......de billige kan også være med.

Men bortset fra det, er der ingen katte der har godt af kun at leve af tørfoder....uanset om det er et billigt eller et dyrt mærke....

Kommentar
Fra : Nulle81

Dato : 09-12-08 20:02

Min dyrlæge siger det modsatte. At katte har bedst af kun at få tørfoder. Har haft en kat på special tørfoder og den måtte IKKE få andet end det.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-12-08 20:12

Citat
Min dyrlæge siger det modsatte. At katte har bedst af kun at få tørfoder

Er det en dyrlæge med forstand på katte eller kun heste og køer....

Kommentar
Fra : Nulle81

Dato : 09-12-08 20:14

Det er en smådyrsdyrlæge, der ikke har med heste og køer at gøre.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-12-08 20:26

Okay...

Tørfoder er ikke lavet for kattenes skyld.
tørfoderet er lavet fordi det er nemt for mennesket og for at gøre fabrikanterne rige.

Katte har bedst af foder der ikke afviger væsentligt fra hvad de ville spise såfremt de havde adgang til at færdes frit i naturen.....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-12-08 20:29

Forresten fodres løverne og tigrene i ZOO jo heller ikke med tørfoder...forskellen er den samme, det er bare større katte

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-12-08 21:48

Det er ikke første gang, Tænk og test er kommet med den test der siger, at foderet fra Aldi er llge så godt som dyrlægens. Vi har prøvet det fra Aldi flere gange. HVER gang får kattene grovere og meget tør pels, så jeg tror ikke på den test.

Alle kast. hankatte har risiko for at danne krystaller i nyrene, så derfor er det godt at give dem noget forebyggende forder inden de bliver alt for gamle - eller får nyresten. Når de først har fået dem, skal de have specialfoder resten af livet, og DET er dyrt. Så vidt jeg husker, er det mellem fire og femhundrede kr. for fem kg.!!!!!
Hilisen Jette

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 09-12-08 21:57

Nu stopper du dova.

Her lever vores katte i bedst velgående på tørfoder på 10. år, så dit pladder med tørkost er lavet for menneskernes skyld er pladder ud over alle grænser. Og alt hvad der er i vores omgangskreds af katteopdrætter gør det samme.

Måske du skulle slå pjalterne sammen med dyrlæge Breth Hansen. I kan da tage hinanden i hånden... Og så din sammenligning med Zoo.... Jeg var til foredrag på KVL for nogen år siden med B. Hansen. Han lavede sjovt nok den samme sammenligning. Vore herre bevares...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-12-08 22:32

Citat
Nu stopper du dova

Ved du hvad, det bestemmer jeg edderma'me heldigvis selv.....

jeg aner ikke hvem omtalte dyrlæge er, men

Citat
Han lavede sjovt nok den samme sammenligning

Så har vedkommende jo ret

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 09-12-08 22:33

Vi bruger skam det ti**edyre Royal Canin fra dyrlægen - men dælme kun som godbider og de ELSKER det :)

Men altså...KUN som godbider :)

Vh Dorthe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-12-08 22:42

Citat
Det er ikke første gang, Tænk og test er kommet med den test der siger, at foderet fra Aldi er llge så godt som dyrlægens. Vi har prøvet det fra Aldi flere gange. HVER gang får kattene grovere og meget tør pels, så jeg tror ikke på den test.

Alle kast. hankatte har risiko for at danne krystaller i nyrene, så derfor er det godt at give dem noget forebyggende forder inden de bliver alt for gamle - eller får nyresten.

Jo, det er første gang Aldis foder er med i en test....jeg kender ikke foderet, så derfor kan jeg ikke personligt udtale mig om kvaliteten, blot konstatere at dyrt ikke nødvendigvis er bedre end billigt...

M.h.t.

Citat
Alle kast. hankatte har risiko for at danne krystaller i nyrene

Så har alle katte risiko for at danne urinsten, struvitkrystaller o.s.v. i urinvejene og få nyresvigt, men kastrerede hankatte er mere udsatte.....

Det skyldes dog ikke bare dårligt tørfoder, men også andet færdigproduceret foder med for højt magnesiumindhold o.s.v.

men tørfoder er den store synder i den forbindelse..og argumenter som

Citat
Her lever vores katte i bedst velgående på tørfoder på 10. år,

har jeg hørt masser af gange, og så pludselig, næsten fra den ene dag til den anden skal katten aflives grundet akut nyresvigt....fordi dens organer er fuldstændig brændt sammen af de koncentrerede stoffer der er i tørfoder, sammenholdt med, at katte der udelukkende lever af tørfoder næsten alle sammen går rundt med en konstant, mindre grad af væskemangel.....

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-12-08 23:20

Jo, Dova, Tænk og test lavede også en test for nogle år siden. Kan ikke huske hvor mange. Måske 6 -8 år siden. Måske mindre. Vi prøvede nemlig, og da vi havde kørt på det i nogle mdr. blev den ældste syg og tissede blod. Og de får da også dåsemad og forskellige former for fisk/kød med jævne mellemrum, så det kan vist ikke være p.g.a. ensidig kost. Vores lille missepige fik også vrøvl med nyrene eller blæren, så jeg er sikker på, Aldis foder ikke er så godt som dyrlægens. Desværre har vi ikke altid råd til dyrlægens, og må købe Aldis, men så snart vi får penge, køber vi dyrlægens eller Olivers igen. Men helst ikke Aldis, hvis vi kan blive fri.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 09-12-08 23:35

altså - hvis man ikke har tillid til Aldis produkter, så kan jeg ikke se hvorfor man skal købe dem?? 'Hvis man kan blive fri'?? Jamen der er da mange forhandlere? Hvis man bare skal finde et andet sted end dyrlægen - Netto, Brugsen, Rema; Irma og jeg kunne blive ved, hvorfor dog lige vælge at købe foder et sted hvor man har en erfaring som siger at missepigen er blevet syg af købet.

Vi køber kattemad, både tør- og vådfoder mange steder, begge misser har det strålende. Dog har jeg en begrundet MIStanke om at de er lidt underlige? Nu har vi nemlig haft misser i sååå mange mange år (jaja, ikke de samme) men, på trods af 'lærebogens side ET' omkring 'hav ALTID frisk vand i skålen' - ja så har INGEN af vore katte, nogensinde, drukket af vandskål - til gengæld drikker de af ALT muligt andet Hmm..fuglebadet kan jeg MÅSKE forstå - det smager vel lidt af....nåja. I dag så jeg endda den ene slikke vand af sønnens vægtstang som står udenfor og var regnvejrsvåd? Jamen...jeg kan så bare stå og glo på det HELT og ALTID nyskiftede friske vand.

Jeg undres
Men hvor er de dog bare dejlige, sådan nogle sære misser

Vh Dorthe

Kommentar
Fra : Nulle81

Dato : 09-12-08 23:38

Det kender jeg alt for godt. Jeg har mistet mange vaser. Og tit sidder han i vasken og kalder på mig så jeg kan komme og lukke op for hanen.

Kommentar
Fra : nenner1

Dato : 10-12-08 15:09

handler selv Royal Canin hos zooplus bare hunde foder, det er nøjagtig det samme som det du køber i danmark bare meget billiger også selv om du skal betale omkring 50kr. i porto forøvrigt lige meget hvor meget du køber. kan varmt anbefale zooplus

Kommentar
Fra : Novapigen

Dato : 10-12-08 22:22

Hej Nulle

Hold dig fra supermarkedsprodukterne, de er bare IKKE gode nok, selvfølgelig kan de leve af det, det er jo ikke noget som de dør af, men jeg ved da fra mig selv, at hvis jeg ikke spiser ordenligt, kan jeg se det på min hud og mit hår, jeg kan føle mig træt og uoplagt hvis jeg ikke spiser fornuftigt.

Jeg kender godt Tænk og test undersøgelse, men desværre er det kun en halv undersøgelse. De har lavet det der hedder en kemisk analyse, altså de opløser foderet og måler indholdet af de forskellige vitaminer, mineraler, fedt, protein osv... MEN det fortæller jo intet om optageligheden af foderet. Selvom et foder på pakken indeholder det det skal er det ikke sikkert at din kat kan optage de gode ting, og sådan er de billige produkter produceret. Dårlige råvarer som katten el. hunden har svært ved at optage og udnytte.

Royal Canin fra dyrehandlen er lige så godt som det de sælger hos dyrlægen, så brug bare det.
Mærker jeg selv har tillid til: Royal canin, Hills og Iams.
Olivers kan godt bruges til de fleste, men jeg synes nu at der ofte er eksempler på fedtet og fældende pels.

MVH

Accepteret svar
Fra : Hunbjoernen

Modtaget 100 point
Dato : 12-12-08 00:48

Hej.

Royal canin har en forbrugerservice. Der må de kunne svare på dine spørgsmål. Deres tlf. nr. er (Ifølge deres hjemmeside) 89153555.. Håber det kan hjælpe dig..

Mvh Hunbjoernen

Kommentar
Fra : HexensX

Dato : 30-12-08 12:24

Jeg, personligt, har altid ment, at man får, hvad man betaler for. Hvordan man fodrer sine katte, bør afstemmes med hvordan man selv spiser, d.v.s hvis man er villig til at spise røget laks til morgenmad og hummer til frokost, så kan man så´gu også ofre lidt bedre mad på ens misser.Jeg spiser ordenligt, og fordrer derfor mine misser ordenligt, det behøver ikke nødvendigist at være dyrt, ligesom det heller ikke altid er dyrt, at fodre mig sundt:) Normalt køber jeg foder hos dyrehandleren, men da jeg er invalidepensionist, kan budgettet være stramt, og jeg kan så finde på at købe supermarkedets Perfect Fit In-home (men der er masser af variationer) og blande det i deres normale foder (EUKANUBA- 499.- pr. 10 kg. i Maxi-zoo). Kattene betragter Perfect Fit som lækkerier, og det hjælper mig over et stramt budget indimellem. Det koster godt 50 kr. for 750 gr. Min ene kat vil kun spise tørkost, men kan let overtales til et bæger Sheba fra supermarkedet, og helt ærligt, de fine, små stykker kylllingebryst i en let sauce kan hun næsten (kun næsten:) få mig til at dele med hende.
Så Ja, man får, hvad man betaler for, men kigger man sig godt om, kan man finde små guldkorn hist og pist...ligesom med os selv:)

Godkendelse af svar
Fra : Nulle81

Dato : 19-01-09 19:29

Tak for svaret Hunbjoernen. Jeg skrev til dem og fandt ud af at det er det samme, bare i forskellig indpakning.

Kommentar
Fra : nenner1

Dato : 20-01-09 18:32

og det var vist også det jeg sagde eller hvad?