/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Rygestop
Fra : granner01
Vist : 1412 gange
200 point
Dato : 06-12-08 20:37

Jeg er holdt op med at ryge for 3 måneder siden og jeg har gjort det ved hjælp af nicotinplaster.
Det fungerer fint og jeg har ikke røget i de 3 måneder.

Hvordan har i andre ikke rygere båret jer ad med at holde op med at ryge. Hvordan takler i de situationer hvor man altid skulle have en cigaret, nu hvor i ikke ryger mere.

Jeg synes ikke det er slemt at holde op fysisk, det er det psykiske der er det værste.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-12-08 20:44

Hmm? Et ikkeryger spørgsmål på Kandu! Nu står jeg sg snart af!

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 210 point
Dato : 06-12-08 21:05

Nå der var sørme en ryger Men han begyndte dog ikke med paraderne oppe som man oplever så tit
,men lad os se der kommer nok som så ofte noget med ,at overvægt næsten er farligere og sån
Ja om en uge er det et år siden jeg holdt helt op. Jeg var piberyger og da jeg besluttede at nu skulle det være, fordelte jeg resten af mit tobak i alle mine piber og efterhånden som de blev røget i bund ,smed jeg dem i kakkeloven der stod og bulrede. Den første uge brugte jeg en enkelt pålade nicorella tyggegummi.Derefter almindeligt tyggegummi.Efter 14 dage kan man virkelig lugte rygerne (underligt så hurtigt) og specielt nogle af dem jeg kender kan finde på at putte brugte filtre i lommen for ikke,at forurene allesteder og det gør ikke lugten bedre så hvis jeg får abstinenser så er det bare at tage en sniffer Så er der jo dem der siger antirygere er de værste ....men et eller andet skal man jo sige som ryger ....jeg ka jo godt selv huske alle undskyldningerne for at godtgører mit eget misbrug Men til jer rygere vil jeg bare sige at det er en befrielse når det lykkes prøv det

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-12-08 21:12

tedd
Bliv du bare ved med at ryge, jeg er ikke ude på at få folk til at holde op med at ryge.

Vil bare høre om folks måder til at holde sig røgfri.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 06-12-08 21:15

Man skal ikke stole på luft, man ikke kan se !
Gambrinus
(Kommende x-ryger inden længe - Forhåbentlig)

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-12-08 21:16

Tedd trode du var stået af for længst

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-12-08 21:20

Jeg stoppede fordi min læge sagde at jeg havde nedsat lungefunktion, ikke ret meget, men skulle jeg holde op så var det nu. Motivationen fik jeg da min kusine døde af lungekanser for 4 måneder siden.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-12-08 21:22

Har man ikke den sidste opstraming til ikke at tænde en smøg igen må man støtte sig til familien, eller trække vejret ekstra dybt et par gange hvis det kommer en stresset situation, samt ikke at kigge for dybt i glas og flasker med alkohol. Kaffe giver også røgtrang hos nogen, men mere nok fordi at kaffe forbindes ubevidst med hygge.

Find et arbejde hvor Du skal helt uden for matriklen før der må fyres op

Og jeg ryger selv.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-12-08 21:30

Citat
Men til jer rygere vil jeg bare sige at det er en befrielse når det lykkes prøv det

Øv Suno hvor er du hellig
Du kan da sagtens når det lykkedes for dig
Jeg holdt også op i 4 md. troede så liiiiiiige jeg kunne ta' en halv til en fest.
Goddag min bare så hang jeg med en vis legemsdel i vandskorpen igen.
Hilsen en stadig ryger piaskov

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-12-08 21:39

De gange jeg selv har prøvet at holde op var det morgensmøgen der var værst at undvære, samt den der hørte til efter en god middag.

Velkommen i klubben, piaskov. Jeg tog for år tilbage en kold tyrker på 3 måneder. Mig og min tegnebog havde det skønt indtil jeg "røg" ind i en abefest

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-12-08 21:41

Ja jeg kender det.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-12-08 21:50

Jeg har også holdt op tidligere, helt op til 8 måneder.
Denne gang gik jeg til lægen og han forklarede mig at hvis jeg ikke holdt op nu, så skulle jeg regne med at sidde med iltflaske om 10-15 år. Og jeg har regnet med en aktiv alderdom, så jeg kunne ikke andet end stoppe.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-12-08 21:54

Pia jeg har da også været til fest enddag 1 måned efter at være stoppet og ud af 22 var kæresten og jeg de eneste ikke rygere og føj for en lugt i tøjet da vi kom hjem Jeg hængte min habitjakke i laden. Og nej jeg er ikke hellig men har åbenbart mere viljestyrke end dig En god ide er at love sig selv gaver for de sparede penge (enhvers kvindes yndlingssport.... shopping ..du ved ) Og så er et syltetøjsglas med skodder og aske altid godt at have stående til at kigge på og evt tage en sniffer af når lysten trænger sig på.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-12-08 22:02

Øv Suno. Tror du ikke jeg ved det.
Jeg ved da godt at tøjet lugter og jeg kan da også lugte det når vi har været i byen og selv har haft gæster der ryger.
Men ingen skal fortælle mig det er nemt.
Jeg er da bare s.... misundelig på dem der kan og så kan holde det. Hatten af for det.Men lige der har jeg åbenbart en rygrad som en regnorm

Granner..... jeg håber og beder til det kan lykkes for dig. De udsigter din læge gir' dig lyder altså ikke sjove.

Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-12-08 22:38

Citat
De udsigter din læge gir' dig lyder altså ikke sjove.
de gælder jo osse dig Pia så hold lige op sku jo gerne ku drille dig i mange år endnu

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-12-08 23:35

Suno jeg vil gøre som du foreslår, et glas vand med skod. Kæresten ryger, men han har for 3 måneder siden besluttet ikke at ryge i huset, og det har han heller ikke gjort. Han ryger i haven og heldigvis har jeg overdækket terrasse. Men han kan lave glasset med skodder.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-12-08 23:37

Det virker skam også uden vand iblandet

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-12-08 00:56

Det med at indtage skodderne må frarådes kraftigt da det giver en stor dosis af de giftstoffer der har koncentreret sig der, så hellere indtagelse på "autoriseret" maner.
Vi rygere kan også mærke når vi er gået for kraftigt til den og sætter forbruget ned ½-til et par dage.

Minder mig om da jeg var ganske lille åd jeg en portion af fars pibetobak, jeg blev pissesyg men skulle ihvertfald ikke fortælle hvorfor

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-12-08 10:42

Jeg har en svigermor der er exryger så jeg er såmæn bare lidt paranoid! Forestillede mig et Kandu hvor rygerne blev bedt om at gå udenfor hvis de ville ryge!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-12-08 12:56

Jeg kunne ikke drømme om at bede en ryger om at stoppe.
Nu er det så heldigt at mine børn og svigerbørn ikke ryger, og det gør resten af familien heller ikke, så på det punkt er det nemt.
En af mine dejlige veninder ryger og hun må selvfølgelig ryge her. Jeg tror ikke på at jeg bliver fanatisk ikkeryger for jeg tror helt fast på at det er rygernes egen sag om de vil ryge eller stoppe.
Og det generer mig ikke at sidde ved siden af en ryger, jeg får heller ikke lyst til selv at ryge.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-12-08 13:03

Citat
jeg får heller ikke lyst til selv at ryge.

Åhhh hvor er du heldig granner.
Bare det var mig ...fortsat held og lykke med det.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 07-12-08 13:52

God vind med dit rygestop granner01 fra en ryger

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 07-12-08 14:20

Da jeg var ca.7eller 8 havde jeg en pibe med en blik låg på. Jeg fandt nogle skodder og puttede i piben, kunne ikke få ild i den,så jeg hældte noget(jeg tror det var petrolium) i den. Det må havde smagt godt, for jeg har røget siden.
Men har også fortrudt det i mange år. Øv.Øv
vvdriver

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-12-08 14:54

Er det sån her du har det Pia

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-12-08 15:23

En kollega var helt ude ude i tovene dagen efter at hun var holdt op. Jeg stillede mig ind ved hendes stol og nød en cigaret.....vist nok lidt overdrevent

Kors hvor blev hun sur......

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-12-08 15:30

Citat
Jeg stillede mig ind ved hendes stol og nød en cigaret.....vist nok lidt overdrevent

Det lyder som noget jeg kunne finde på
Men forstår hende godt

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 07-12-08 15:31

Hej

Det handler om at du skal få rigrig nederen over dine smøger. Det psykologiske aspect er 100% styret af behovet for at få nikotin.
Citat
Når røgen indhaleres bliver nikotinen ført dybt ned i lungerne, hvor den absorberes til blodomløbet og videre til hjerte og hjerne. Cirka 90 af nikotinen optages og når til hjernen i løbet af 10 sekunder. Det er bl.a. denne hurtige proces der gør stoffet så vanedannende.

Kilde: http://www.sundhedsguiden.dk/article.aspx?categoryId=2119&article=9297&kat=Rygestop

Hvis man skal stoppe med at ryge er man nød til at gøre op med sit behov. Faktisk hjalp det mig at skabe nærmest et had til rygning.
Når apstinenserne kommer brug det hadsbillede til bekæmpe den trang. På den måde er det muligt at fortrænge det behov, indtil det ikke eksistere mere. Apstinenser kan kun toppe i 2 min. Så mister man det "akutte" behov.

Men læs om hvad det er du er afhængig af. det vil helt klart styrke din lyst til at stoppe (og det er det behov der skal vinde)

Tjek disse sider ud :
http://da.wikipedia.org/wiki/Nikotin
http://ing.dk/artikel/50332-moderne-cigaretter-indeholder-nikotin-i-crack-version
http://da.wikipedia.org/wiki/Cigaret
http://www.kommunikationsforum.dk/Thure-Joergensen/blog/breaking-news-cigaretter-indeholder-afhaengighedsskabende-stoffer
http://www.oestrogen.dk/show_page.asp?PageID=4091

// C a i N e

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-12-08 16:25

Nu vil jeg så skrive det min læge fortalte mig da jeg fik at vide at jeg havde kol.
Han sagde: Når vi bliver født starter vores åndedrag og når vi er 20 så er det 100%. Ved en ikke ryger er det 80% ved 60 år og 60% ved 80 år.

Jeg var på 70% ved 60år og ved at stoppe nu kunne jeg følge en normal kurve så jeg ved 80 år ville have 50%.
Hvis jeg ikke stoppede ville jeg ved 80år nok have 30% eller derunder. Og så er man stakåndet og har brug for ilt.

Når man stopper bliver man på den % man har, lungerne bliver ikke bedre men man stopper det bratte fald i lungefunktion.
Ovenstående er ca. tal men de illistrerer det meget godt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-12-08 17:13

Hold ud Granner1 - det er næsten gået over om en 3 - 4 år.

Jeg stoppede selv for 4 år siden ved hjælp af en kold tyrker.

(forhenværende rygersmiley)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-12-08 18:10

Jeg holder ud, det lover jeg.

Og kors hvor har det hjulpet mig at skrive denne tråd, i dag har jeg slet ikke haft behov for at mobilisere alle mine tanker om hvordan jeg skal klare det. Så tak allesammen.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-12-08 18:22

@ Suno.

Nej det var ikke sådan jeg havde det
Jeg havde jo hørt om pillerne zyban og de er altså bare gode.
Men kan ikke fås mere
Det var også derfor jeg var en værre karl og troede lige jeg godt kunne klare at ryge en halv.
Bare jeg aldrig havde tændt den

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-12-08 19:14

For 2 år siden besluttede jeg at holde op med at ryge og dengang ville jeg ikke have hjælpemidler. Jeg lavede et skema og jeg startede med i 1. uge at ryge 20 om dagen, næste uge 19 om dagen, næste uge 18 om dagen o.s.v. instil jeg kon til 2 om dagen, morgen og efter maden om aftenen. Dem kunne jeg ikke komme af med og langsomt kørte det op igen. Til 15-20 om dagen.
Det må være derfor jeg ikke har meget store problemer med at holde helt op nu.

(Jeg er ved at pynte op til jul)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-12-08 19:20

Og så brænd lidt efterårsblade som er dyppet i lidt slavewhisky. Rimeligt godt surrogat for gamle rygere. Lidt rygeost er heller ikke at foragte. Bliver det helt slemt - så tag en osetur i en forretning.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 07-12-08 19:33

Hej granner01

Du kan tro, jeg forstår dig

Er stoppet med at ryge for ca 3 måneder siden - har røget siden jeg var helt helt ung.... de sidste mange år var jeg storryger -

Havde fået - som du - konstateret kol - men stoppede alligevel ikke - man tror jo stadigvæk ikke rigtig på det, vel

De fleste i vores venne/familiekreds ryger ikke mere - så jeg var ret alene om at ryge. Fortsatte rygningen - elskede at ryge - og kunne sagtens stå alene udenfor og nyde min smøg.

Har selvfølgelig prøvet mange gange, at holde op..................... men efter en tid, det kunne være en fest, en sorg eller andet - så røg jeg igen, endnu mere end før!

Selvom jeg efterhånden hostede rigtig meget, både nat og dag , ja så røg jeg videre.

MEN pludselig en morgen, var der en lille smule blod i min morgenhoste. Jeg blev skide bange, og har ikke røget siden. ( Det var kun en lille karsprængning).

De første dage tænkte jeg: Hvad f..... laver ikkerygerne??? Jeg var så vant til, hver gang jeg havde en pause, eller havde gjort et eller andet - ja så var belønningen en cigaret.

Jeg brugte Nicorette plastre og inhalator, hvilket hjalp mig rent fysisk.

Det der har virket for mig psykisk er, at jeg har fortalt mig selv, at der ikke er nogen vej tilbage. Ligesom en diabetiker, der ikke kan tåle søde sager, eller en allergiker som ikke kan tåle en bestemt fødevare.

Når jeg får lyst til en smøg, siger jeg til mig selv: Ja, det kunne da være dejligt HelleBirgitte - men det kan du jo ikke få.

Forskellen på denne gang og de andre gange jeg er stoppet med at ryge er:

Før har jeg PRØVET at holde op med at ryge - denne gang er jeg HOLDT OP MED AT RYGE.

Idag har jeg gået en lang lang tur - uden åndenød - helt nyt for mig. Havde ovenikøbet overskud til at snakke med min ledsager undervejs, uden at miste pusten

Pøj pøj til dig

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-12-08 19:40

Problemet er jo bare at når man stopper med noget gammelt, så begynder man på noget nyt!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-12-08 19:41

Ok - så må jeg nok lige indrømme at jeg fik en blodprop i lungen og kunne næsten ikke trække vejret...........ba bu ba bu - Det første jeg gjorde da de havde reddet mig, var at aflevere ligter og smøger til min kone...............her - dem skal jeg ikke bruge mere.
Jeg har ikke røget siden, ikke bare en halv.

Ps. Vi var næsten lige kommet hjem fra ferie og havde så lige 8 kartoner som lå og gloede på mig.
De blev senere solgt til spotpris.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-12-08 21:03

Jeg har også røget siden jeg var 14, men et eller stad var jeg heldig. Jeg kunne aldrig ryge mere end 20 om dagen, gjorde jeg det så fik jeg voldsom kvalme. Så det har været en begrænsning for mig, og heldigvis.

Det værste ved at holde op det er netop pauserne, der hvor man tændte en smøg og åhhh, man kunne mærke det helt ned i tæerne. Denne bestemte nydelse, den har jeg mistet og så må jeg have noger andet i stedet. Og jeg er så småt begyndt at lægge puslespil, på en plade jeg kan have ved siden af min stol.
Jeg er klar over at jeg ikke skal spise slik som erstatning, de sidste 3 måneder har jeg taget 3 kg på p.g.a. øget appetit og dem er jeg ved at tabe igen, jeg regner med at nå min normalvægt inden jul.
For jeg er begyndt at sjippe, har snuppet børnebørnenes sjippetov og nu sjipper jeg 50 hop 5 gange om dagen. Og det er smadder sjovt.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-12-08 21:45

Ja det er jo så det næste problem Lysten til at proppe noget i munden i stedet Jeg har da også taget 8 kg på på et år og er derfor begyndt at kører på Racercykel 1/2 time min. om dagen Da vejret er vinter Har jeg invisteret i en cykeltræner så jeg kan race i stuen endda med indbygget bjerg-etaper og så se fjernsyn samtidig

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-12-08 21:51

En jeg kender, og som er god til at tegne med 3DMAX - lavede et baggrundsbillede til computeren, og som han sagde:"For at du ikke skal savne det for meget"
Det var et askebæger med forvredne skodder og en enkelt der lå og osede.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-12-08 21:56

Ja nu kan jeg jo gå ud i haven og snuse til kærestens askebæger, men jeg synes det er at friste skæbnen. Jeg venter nok en måned med det.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-12-08 11:00

Citat
Jeg er ved at pynte op til jul)

Uhhh granner.
Det har jeg gjort og i går var vi på Skørringe gods til julemarked.
Efterfølgende blev der laver konfekt så det er klaret
Det var et sidespring.Undskyld

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-12-08 12:28

Pia det skal ikke være bare røg, det er snart jul så hver gang jeg får lyst til at ryge så rejser jeg mig op og begynder at jule.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-12-08 12:38

Citat
Pia det skal ikke være bare røg,

Sjovt Jeg købte røgede ål i går på markedet.
Ahhh hvor den smager.
Og Leif kan ikke li' det så jeg har den helt for mig selv.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-12-08 17:03

Jeg elsker røget ål med røræg og purløg, guf

Problemet er at det koster en bondegård, 150 pr ½ kg, men så sparer man også 50 kr. Hos vores lokale fiskehandler.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-12-08 17:23

Citat
150 pr ½ kg, men så sparer man også 50 kr.

Granner....det gav jeg pr. kg.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-12-08 17:58

Så tager vi en tur sydpå og køber dem i Nykøbing havn. Har selv boet dernede.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-12-08 21:17

Granner
Citat
Så tager vi en tur sydpå og køber dem i Nykøbing havn.

På havnen kan du ikke få dem til den pris
Vi købte på julemarkedet på Skørring gods.
Der er kommet ny fiskehandler på havnen og jeg skal da lige hilse og sige de er dyre

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-12-08 21:25

Pia
Ja alting stiger. Vi har ellers i flere år fået både friske og røgede ål fra en fisker i Dragør. Men han har fået en ny kæreste så han fisker ikke ret meget mere. Sådan kan det med de kærester. Men jeg ringer til ham til næste år, så kan det være det er blevet hverdag og han er begyndt at fiske igen.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-12-08 21:27

UHMMM jeg har lige 3 stk. der skal til røgning....Og det er da noget jeg får lov at beholde for mig selv

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-12-08 21:39

Jeg er meget misundelig.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-12-08 21:48

Jeg skal nok tænke på dig når de skal nydes

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-12-08 21:49

Granner.
Kom lige til at tænke på ...der er da godt vi ikke skal bruge nekotinplaster mod de røgede ål

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-12-08 21:55

Nu ved jeg hvorfor det er så svært at se når man spiser røget ål.
Det må være røg i øjnene - og slet ikke snapsen..................

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-12-08 22:11

Citat
Det må være røg i øjnene - og slet ikke snapsen..................

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-12-08 23:27

Så må du spise stegte ål Eyvind

Godkendelse af svar
Fra : granner01

Dato : 09-12-08 00:26

Tak for svaret Sunowich. Og hav en god jul

Ogen stor tak til alle der deltog i denne tråd. Det var en stor hjælp. Glædelig jul til alle

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-12-08 00:47

Takker og bukker

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 20-05-09 00:33

Hej Granner01.

Holder du stadig fast ved ikkerygningen?

Mvh