/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formatering af harddisk
Fra : relløm
Vist : 642 gange
100 point
Dato : 26-11-08 14:27

Hej
Jeg har formatteret min harddisk, der var før et C og et D drev, jeg har forsøgt at lægge dem sammen til et, men det er ikke lykkes. Er der nogen der ved om jeg nu efter at have installeret windows og har 2 drev kan lægge D drevet til C drevet uden at skulle formattere igen??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-11-08 14:29

Ja det kan man godt.
Er det XP eller Vista.

Kommentar
Fra : relløm

Dato : 26-11-08 14:40

XP proff

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 26-11-08 14:48

Så kan du hente og brænde en CD som kan lave det.
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=271779

vælg denne:
gparted-live-0.3.9-4.iso

Den skal brændes som en imagefil / iso / billedefil

Det er så en boot CD som starter comp. og du kan håndtere dine partitioner.

Først slettes D:
Og så udvides C:

Inden da bør du flytte de filer du vil gemme over på C:

Kommentar
Fra : relløm

Dato : 26-11-08 14:55

tak for det, jeg vil forsøge imorgen.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 26-11-08 15:45

fdisk kan bruges

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-11-08 16:28

fdisk skal du ikke bruge, så har du ingen data bagefter

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 26-11-08 17:26

Citat
fdisk skal du ikke bruge, så har du ingen data bagefter

i betragtning af, at disken allerede er formatteret - kan der ikke være meget tilbage.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 26-11-08 17:32

ved godt data forsvinder med fdisk men m/k skriver jo også den skal formateres der forsvinder da også data

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-11-08 17:41

Citat
Er der nogen der ved om jeg nu efter at have installeret windows

Jeg forstår på ? at win er installeret, prøv at læse ?

Kommentar
Fra : relløm

Dato : 26-11-08 20:09

Hej igen
Så nåede jeg tilbage hurtigere end forventet. Jeg har nu prøvet forskellige formateringer(jeg ved næsten ikke hvad jeg har gjort) men nu kan jeg kun se 1 C drev på 30 GB når jeg åbner denne computer, men før havde jeg 2, et C og et F drev på hver 30 GB. Hvor er F drevet blevet af

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-11-08 20:15

Har du hentet gparted........................

Kommentar
Fra : relløm

Dato : 26-11-08 20:22

Nej, jeg forsøgte med en formattering igen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-11-08 20:57

Formatering med XP

start > ny installation > når der skal vælges hvor den skal installeres så:
vælg slet partition
begge to
så bare vælg installer, for den laver selv en ny partiton og formaterer den
evt. > vælg NTFS

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 26-11-08 22:42

først fdisk slet sekunder disk der efter primær disk og så format
og du har en disk tilbage der er klar til install. en ny win.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-11-08 23:56

ÆV !
GParted dur ikke, når man kører RAID.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-11-08 09:15

Hvad bruges der så til Raid......................

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 27-11-08 09:28

Jeg aner det ikke !
Gambrinus

Godkendelse af svar
Fra : relløm

Dato : 28-11-08 16:09

Tak for svaret Eyvind.

Pc'en kører men jeg har kun 1 C drev på 30GB, før formatteringen havde jeg 1 C drev på 30gb og 1 F drev på 30gb, jeg ved ikke hvor F drevet er blevet af, min ide var at lægge dem sammen til 1 C drev på 60GB, så jeg må indtil videre leve med et drev.
Jeg giver Eyvind pointerne fordi jeg nok mener at han måske kom tættest på løsningen selv om jeg ikke har afprøvet hans forslag.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-11-08 16:41

Og hvis du nu gør som Eyvind skriver kan du få kontrol over hele disken

mvh klaudi