/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Sata driver til Xpsm1330?
Fra : Sygate
Vist : 692 gange
480 point
Dato : 25-11-08 08:12

Hejsa !

Jeg vil installere windows XP 32bit på min Dell Xps M1330.
Men den driller og siger at den ikke kan se harddisken.

Jeg har fundet alle driverne rundt omkring på nettet, men jeg vil godt have at den kan se harddisken når jeg installerer den.

Så har jeg fået at vide at hvis jeg gemmer nogle sata drivere på en usb nøgle eller en ekstern harddisk, så skal jeg blot trykke på F6 når jeg skal installere det og derefter spørger den om 3 parts drivere.

Men er der nogle der kan hjælpe med at finde dem?

Ved godt at man også kan kreere en CD ud af sin XP med harddisk drivere på ved at lave en .iso fil, men det virker bare så uoverskueligt. Så hvis jeg kan gøre det via ovennævnte metode ville det være nemmere.

Tak.

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 490 point
Dato : 25-11-08 08:43

det er kun hvis det er Vista du kan bruge en usb nøgle eller en ekstern harddisk mv.

XP vil kun søge på Floppy drevet også selv om du ikke har et monteret

Så du må tilslutte et Floppy drev (evt. et usb floppydrev) mens du installere drivere,

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 25-11-08 08:54

Hejsa !

Er det sten sikkert?

Der er en her der siger at man kan gøre det via en USB stick:

http://www.laptops-drivers.com/dell-laptop/installing-windows-xp-for-boosting-your-dell-xps-m1330.html

Hvorfor skal det også være så besværligt. Hvis det ikke var for en Negativscanner du KUN kunne køre med Widows lorte styresystem haved jeg brugt Linux.
Men de skal bare lave det besværeligt.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 25-11-08 09:05

Jeg kender ikke løsningen til at få XP til at lede andre steder....
andet end hvis jeg kører en PXE boot (install over netværk)

fra dit link står der også
Before Installing XP in dell XPS M1330,please make it sure that you’ve changed changed SATA option to IDE mode.

Så hvis du kan ændre det i bios, kan XP finde din disk.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 25-11-08 09:26

Ok..

Jeg har ændret i bios, men det virker som om den kører meget langsommere.

I går aftes smed jeg min XP por 64bit på uden at bruge sata drivere eller en .iso CD osv. Det virkede fint nok tror jeg. Jeg nåede dog ikke langt da mit ethernet ikke havde en driver og derfor kunne jeg ikke gå på nettet. Heller ikke med min Mobil bredbåndsløsning da det ikke understøtter 64bit

Det gør min scanner heller ikke dog.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-11-08 16:27

Har du været inde og rode i din PC lige inden du skulle installere?

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 25-11-08 17:01

Hej granner!

Ja hvad tænker du på?
Har været inde i bios og ændre på Sata og flashcard osv. Den kunne da også godt køre min XP 64bit efter jeg gjorde det, men det var som om der var et eller andet der ikek var som det skulle. Men det kan godt være indbildning. SYntes bare t den kørte lidt langsommere med den indstilling jeg prøvede.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-11-08 18:18

Jeg mente om du måske havde haft din PC åben og var kommet til at skubbe lidt til et af kablerne.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 25-11-08 18:46

Nårh.. nej det er med vilje det er lavet på den måde. Mange nye PCer der bliver leveret med Vista har samme problem. Prøv at google lidt om det, så skal du se hvor mange der spørger hvorfor deres PC ikke kan se harddisken.

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 25-11-08 18:48

Tak for hjælpen Jeg tror jeg vil anskaffe mig et floppy drev..