/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Er det en skrøne..?.
Fra : vedikkealt
Vist : 898 gange
100 point
Dato : 24-11-08 16:20

Jeg er opvokset med bevistheden om at varmt vand fra hanen IKKE var noget man skulle drikke og ej heller bruge det til madlavning.

Ved ikke hvorfor man ikke skulle gøre det.

Så nu vil jeg gerne vide om det er en skrøne ... eller OM der er noget om det ... og ikke mindst hvorfor...?

Hilsen vedikkealt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-11-08 16:28

det er ikke en skrøne i og med selv lunkent vand fra hanen - den kolde - kan indeholde coli bakterier og legionella bakterie som er ret så farligt for os mennesker.

Accepteret svar
Fra : Carner

Modtaget 110 point
Dato : 24-11-08 16:29
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-11-08 16:29

søgte lige lidt på det for at underbygge så her:

http://ing.dk/artikel/72300-varmt-vand-i-hanen-er-sundhedsskadeligt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-11-08 16:31

Hej vedikkealt

Citat
Det kan kun anbefales at anvende vand fra den kolde hane til tilberedning af mad og drikke. Det er der 3 grunde til. For det første ændres vandets smag ved længere tids varm henstand. For det andet kan der være sket en uheldig opformering af mikroorganismer i stillestående varmt vand. Og for det tredie kan der til det varme vand være sket en ikke ubetydelig afgivelse af tungmetaller. Dette sidste er måske den væsentligste årsag. Afhængig af rørinstallationstype kan der i varmtvandshaner afgives både nikkel (Ni), zink (Zn), tin (Sn) og kobber (Cu). I vandkvalitetsbekendtgørelsen er der dog fastsat grænser for tilladelig tungmetalafgivelse fra installationer i private boliger.

http://www.suhrs.dk/SporgSuhrs.nsf/Sporgsmaal/335233FDE315BC44C125713C006B6841?OpenDocument

Hvem drikker dog varmt vand fra en hane

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-11-08 16:31

jeps carner - også tungmetallerne skal med mange steder endnu

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-11-08 16:32

haha og hu hej her går det stærkt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-11-08 16:43

En hver kok/økonoma/assistent ved at det er forbudt at bruge varmt vand til madlavning

Det varme vand indeholder forhåbentlig ikke coliforme bakterier.
Legionella skal indtages i dråbeform og angriber via luftvejene. (eks. vandbesparende brusere)
Det er nærmere kimtallene og andet som kan være problemet ved brug til madlavning.

Svar: Det er ikke en skrøne.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-11-08 18:13

Citat
varmtvandshaner afgives både nikkel (Ni), zink (Zn), tin (Sn) og kobber (Cu).

Både Zink og Kobber forefindes også i mine vitamintabletter.
Måske kunne jeg spare noget der ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 24-11-08 18:27

Citat
For det første ændres vandets smag ved længere tids varm henstand.

For det andet kan der være sket en uheldig opformering af mikroorganismer i stillestående varmt vand.

Og for det tredie kan der til det varme vand være sket en ikke ubetydelig afgivelse af tungmetaller.
Dette sidste er måske den væsentligste årsag. Afhængig af rørinstallationstype kan der i varmtvandshaner afgives både nikkel (Ni), zink (Zn), tin (Sn) og kobber (Cu). I vandkvalitetsbekendtgørelsen er der dog fastsat grænser for tilladelig tungmetalafgivelse fra installationer i private boliger.

Hvis den tredie grund er ubetydelig hvorfor så nævne det ?

Det lader til at baktier lever og formere sig bedre i varmt vand istedet for koldt vand ligesom det er koldt i køleskabet for at forsinke baktierne...

Der stod også på en side at om sommeren kunne vandet være så varmt at det komme komme flere bakterier i.

Så det lader ikke til at det er fordi det er opvarmet man ikke skal drikke det men nærmere selve temperaturen og at vandet muligvis har stået stille længe så bakterierne har kunne formere sig...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-11-08 19:03

Citat
haha og hu hej her går det stærkt

Så håber jeg da ikke, at det går for stærkt for vedikkealt

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 24-11-08 20:00

# nej nej ans...

Det går skam ikke for stærkt...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-11-08 21:02

hvis varmtvandsinstallationen er lavet rigtigt og drives ved en fornuftig høj temperatur, er det varme vand også godt nok til madlavning.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-11-08 21:20

Citat
Det går skam ikke for stærkt...

godt vedikkealt

Citat
hvis varmtvandsinstallationen er lavet rigtigt og drives ved en fornuftig høj temperatur, er det varme vand også godt nok til madlavning.

det er lige til at lave en gang Knorr-koppen af ... velbekomme ... addddd .... jeg har ikke prøvet det og kunne heller ikke tænke mig det.

At bruge varmt vand fra hanen til madlavning, hvad skulle det dog gøre godt for ?????

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 25-11-08 06:25

Tak for svaret Carner

Og sikke da en masse gode svar...

Tak til alle.

Hilsen vedikkealt

Kommentar
Fra : Carner

Dato : 25-11-08 12:39

Takker fot point

Hilsen Carner.