/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
diskettedrev vil ikke køre læse
Fra : solgaard
Vist : 418 gange
43 point
Dato : 21-03-03 16:51

Hej alle
mit problem er at hver gang jeg sætter diskette i A skriver den:

"A:\ er ikke tilgængelig
diskettecontrolleren rapporterede en fejl, som ikke blev godkendt at diskettedriveren."

jeg har prøvet at opdatere driver men stadig det samme

og den gør det ved alle disketter

Håber nogen kan hjælpe

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : xou

Dato : 21-03-03 16:54

kan du boot fra den med en boot 3½ diskettes www.bootdisk.com kan hendes her...

for at tjække om det evt kun er din windows der har problemmet...

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 21-03-03 16:56

jeg kan lige prøve men hvad sker der så hvis den booter på disketten..?

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 21-03-03 16:59

jeg kan jo ikke ligge det ned på disketten når det ikke virker og har kun til W98 kører med XP-pro nu..

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-03-03 17:23

Hvis du booter på en startdiskette sker der ikke noget før du gør noget.
En boot/start diskette slutter af med et A:
Nu kan du slukke maskinen og du ved at diskette drevet virker.
Den lyser vel ved opstart, og måske snakke lidt. Det brede kabel bag på sidder vel
på og vender rigtigt.
Emesen.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 21-03-03 17:25

tjekker lige kabel osv.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-03-03 17:27

Du kan teste diskette drev med w98 diskette.
Emesen.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 21-03-03 17:38

hej igen
prøvede at vende kablet om. så ville den ikke starte op og skrev noget med floppy error..
så satte jeg det som før.. indsatte en diskette. og den startede op normalt..

plejer den ikke at melde fejl ved opstart med indsat diskette..?

Kommentar
Fra : xou

Dato : 21-03-03 17:44

hej igen !
kom osse i tænke om det ikke virker med at selv at oprette 3½ start....
men du kan osse sætte den til at boot fra a:\ i bios,altså først boot
den søger så efter en boot 3½ disk og finder den en,men ikke en rigtig
disk siger den noget i retning af:not system disk - hvilket så viser at dit
diskette drev virker,men dataerne på 3½ er forkerte,nok om det prøv...

Kommentar
Fra : sredna2210

Dato : 21-03-03 18:07

Hej Solgaard
Hvis det er et gammelt diskettedrev du har kan det være du lige skulle tage den ud og puste alt støvet ud af den. For et par mdr. siden fik jeg nemlig også en masse fejlmeddelelser på mit diskettedrev, men jeg anede ikke hvad der var galt. Jeg tog drevet ud og blæste alt støvet ud af den med en kompræsser og derefter virkede det fint igen.
Prøv det, men hvis det ikke virker ved jeg ikke hvad der er galt.

Hilsen
Anders

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-03-03 18:11

Hvis den ikke forsøger at køre på diskettete under opstart, er den slået fra i bios
kan du komme i bios?
Emesen

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 21-03-03 18:26

ja jeg kan godt komme i bios prøver lige og kigger så kan jeg puste bagefter

det kan være at det er defekt for det har egentlig ikke virket siden jeg fik ny pc købte nemlig ikke nyt diskette-drev og dette er et jeg har fået godt nok med henblik på at det virkede men man ved jo aldrig for det havde vist ligget et stykke tid min mor skulle nemlig have min gamle 486'er så hun fik også det gamle drev. men den står nu ude ved min svoger så jeg kan ikke engang tjekke ved at skifte øv øv

prøver lige jeres forslag..

tak for alle besvarelserne det er rart når der er nogen som vil hjælpe..!

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 21-03-03 18:32

hej
har lige været inde i bios/setup og jeg er helt sikker på at den er enable'et

den lyser ved opstart men siger intet

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 43 point
Dato : 21-03-03 18:33

Ak ja - den er nok defekt.
Emesen.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 21-03-03 18:37

jah det må jeg nok erkende

nå men så må jeg få fat i et nyt de er jo ikke så dyre..

eller sådan en USB-harddisk er det ikke mere det man bruger nu..?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-03-03 18:45

Jeg bruger en usb-HD (compact flash) til at flytte små programmer.
Men en diskette kommer du ikke uden om. Køb ikke en dyr for de er næsten lige gode.
Emesen.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 21-03-03 18:49

ja jeg tænker på sådan en på 64mb kandu har vidst engang udloddet dem som præmie.

men ja har lige været inde og kigge de ligger omkring 100kr så kan lige så godt købe et diskette-drev

Kommentar
Fra : xou

Dato : 21-03-03 18:53

dette har fået 5 sjerner ud af 5 på ebpriser
http://www.itbutikken.dk/default.asp?varenr=12198

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 21-03-03 19:01

okay og det er også billigt tak..!

Godkendelse af svar
Fra : solgaard

Dato : 21-03-03 23:05

ja hvis bare der snart blev lavet så man kunne fordele pointet...!

selvom det godt nok ikke var den helt store portion at dele ud af...

I skal alle have mange tak for svarene.!

Solgaard