/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
HFI
Fra : PS.BMW
Vist : 1491 gange
100 point
Dato : 17-11-08 06:27

Jeg har nogle (nyere) ledninger i tilbygning fra 1973 og er i tvivl om jord-gul/gøn er forbundet med måler.
Hvis jeg kortslutter fase + jord og hfi slår fra er det ok?
Hvis intet sker, er det ikke forbundet og ulovligt?
Der er vel ingen risiko forbundet med testen?

Mvh og tak.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 17-11-08 06:37

hvis du forbinder fasen og jord ryger sikringen.
Jeg vil mene at det skulle være nul og jord..

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-11-08 06:52

Hvis du er i tvivl, så overlad det til en fagmand.

Du skal ALDRIG ikke afprøve jordledninger med en fase eller kortslutninger i gruppe tavlen.

HFI / HPFI tester du med testknappen, resten ordnes af en elektriker.

Vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-11-08 06:53

Der var vist et ikke for meget...

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 17-11-08 07:10

Det vil nok være smartere, at forbinde fasen til beskyttelseslederen (Jord) gennem en elektrisk pære. Jo mindre størrelse i Watt des bedre.

Så skal HFI relæet nok slå fra (og sikringen springer ikke) hvis beskyttelseslederen er forbundet og HFI relæet i orden.

Du må dog ikke bruge denne test til, at afgøre om beskyttelseslederen er i orden indenfor de gældende regler med hensyn til modstand. Dertil kræves en fagmand med det rigtige måleudstyr.
Gambrinus

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-11-08 07:35

som der står skrevet : kontakt en installatør hvis du ønsker at afprøve dit relæ meden fejl- spænding.

hfi/hpfi sidder som en ekstre beskyttelse bla. hvis der ikke er en aktiv jord i hele installationen

trykker du på udløser knappen på relæet bør du ikke have strøm nogle steder i huset (har du lys efter at have udløst testknappen så er der nået galt /med untagelse af Fryseskab, grunvandspumpe)

test metoden kan IKKE anbefales

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 17-11-08 09:06

"Jeg har nogle (nyere) ledninger i tilbygning fra 1973 og er i tvivl om jord-gul/gøn er forbundet med måler."

Gul/Grøn ledning er ikke forbundet til måleren, men direkte til et jordspyd. Ledningern fra jordspydet går normalt, men ikke altid, op til el-tavlen, hvorefter jordforbindelsen udgrenes sammen med resten af installationen.

"Hvis jeg kortslutter fase + jord og hfi slår fra er det ok?"

Hvis du forbinder fasen til jord udkobler HFI-relæet. Hvis jordforbindelsen er meget effektiv, kan strømmen blive så kraftig at sikringen springer før HFI-relæet udkobler. Dette forkommer dog sjældet i hus-installationer.

"Hvis intet sker, er det ikke forbundet og ulovligt? "

Hvis der intet sker er jordforbindelsen meget dårlig, eller ikke tilstæde, eller HFI-relæet defekt, da HFI relæet skal udkoble ved en fejlstrøm på max. 30mA.

"Der er vel ingen risiko forbundet med testen?"

Jo, Hvis du forbinder jordledningen til fasen, sætter du 230 V på alt udstyr som jordledningen er forbundet til.

Advarsel: Det er livsfarligt at arbejde på el installationer hvis man ikke har tilstrækkelig indsigt og viden om hvad man foretager sig. Tilkald en autoriseret installatør som kan teste og lovliggøre installationen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-11-08 10:37

Det rigtige og normale er at jordledningen fra jordspyddet er forbuundet med chassiet på el tavlen. alle andre jordledninger skal have forbindelse til dette chassis.
Du skriver HFI relæ det er ikke længere nok i dag du skal have et HPFI relæ. Kontakt en aut. elektriker og få styr på det du kommer alligevel ikke uden om inden ret længe.

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 100 point
Dato : 17-11-08 10:38

NÅ ?

Spørgsmålet lød :
"er i tvivl om jord-gul/gøn er forbundet"

PS.BMW lyder da som en meget fornuftig fyr.
Der findes massereinstallationer, hvor der forefindes gul/grøn ledere i instalationen, uden de er tilsluttede. Blandt andet fordi kabler uden gul/grøn leder ikke bruges mere.
Endvidere var mange elektrikere dengang så fremsynede, at når de nu alligevel trak nye ledninger, trak vi sgu' da en gul/grøn med. Det kunne jo være, at der blev brug for den engang. Ik' ?

Hvis PS.BMW installation er lavet, før det var et krav med beskyttelsesleder, kan jeg da godt forstå han gerne vil ha' at vide om de gul/grønne ledere, i det hele taget er tilsluttede.

Det kan han da udmærket gøre som beskrevet med en pære.

Hvis de er tilsluttede, må man jo gå ud fra at elektrikkeren, der engang har ombygget installationen ,har checket installationerns lovlighed.

Hvordan checker i andre elektrikere beskyttelsesledere ? ? ?
Måler i modstanden til jord i hvert eneste udtag, stikkontakt, samling ? ? ?
Hvis i gør må jeg ta' hatten af for jeres grundighed.
Men jeg vil nødig betale den regning i kommer med bagefter.
Gambrinus
PS :
En elektriker der kalder en beskyttelsesleder for en jord, gi'r jeg ikke meget for.

PSS :
UPS ! Jeg er vist lidt morgensur

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-11-08 11:27

Hvor står det at det er en trikker der har lavet ombygningen.?

Godkendelse af svar
Fra : PS.BMW

Dato : 17-11-08 16:39

Tak for svaret Gambrinus.

Ok har forstået det, ingen test da TV,PC mmm. kan tage skade.
At jord er så bogstaveligt at det er et jordspyd er nyt for mig, troede det skulle i tavlen.

Mvh.