/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
montering af cpu+køler
Fra : tuggi99
Vist : 1027 gange
100 point
Dato : 20-03-03 22:00

Jeg har lige købt en Boxed Pentium4, 2400MHz Socket 478 512 kb, samt nyt bundkort. Når jeg skal montere CPU'en og den medfølgende køler, er det så bare lige ud af landevejen eller skal jeg bruge kølepasta? Jeg har hørt flere der siger at jeg skal og at det kræver en del dygtighed at påføre den rigtige mængde, men jeg har også hørt at det kun er AMD-processore der skal bruge kølepasta, ligesom jeg heller ikke kan se noget om det hverken i den(meget sparsommen) manual til CPU'en eller i den til bundkortet (Soltek SL-85ERV2, DDR400, AGPx8, 478 ).

Kommentar
Fra : arly

Dato : 20-03-03 22:27

Hej, Jeg ville anvende kølepasta, men mængden? Der skal påføres et meget tyndt lag, jævnt fordelt da pastaen som sådan ikke er en god varmeleder, tværtimod men virker som termisk overgang ved små sprækker,ridser eller huller i kølepladen.
Er begge flader helt plane så får man den mindste (bedste) termiske modstand.

Mvh.

Arly

Kommentar
Fra : sredna2210

Dato : 20-03-03 22:41

Hej
Har ikke den store arfaring med dette, men ved da at der er mange kølere på markedet hvor der er smurt "kølepasta" på. Jeg købte en køler engang hvor der nærmest var klistret en firkant på, af et eller andet sort stads.
Så bare inden du gør noget overilet, så tjeck lige om der sidder sådan noget i forvejen på din køler, hvis ikke vil jeg nok bruge kølepasta...se arly's forklaring.
Ved ikk hvor meget og hvordan...

Kommentar
Fra : tuggi99

Dato : 20-03-03 22:55

Jeg har lige siddet og læst en fil, downloadet fra Intels hjemmeside, om processorpakken igennem. Heri står der "the heatsink should have TIM(thermal interface material) pre-applied to its base". Vil det (TIM) sige kølepasta og er det i så fald bedst ikke at bruge kølepasta. Jeg har ikke taget køler og CPU ud af plasticen men jeg kan se at der sidder en ca. 4x4 cm sort firkant på undersiden - er det kølepastaen. Jeg ved godt at jeg lyder usikker og meget uvidende, men det er jeg også og jeg ønsker ikke at risikere at brænde en helt ny og dyr processor af.

Accepteret svar
Fra : sredna2210

Modtaget 110 point
Dato : 20-03-03 23:01

Hej igen
Jep det er det der snask jeg snakkede om. Det virker som arly sagde da det er noget klistret stads. Jeg går ud fra at du har købt procerssoren "in a box" (cpu med køler i een sampakning). Det gjorde jeg nemlig (har også P4) og der var der dette sorte stads under bunden af kølerpladen.
Jeg monterede bare køleren oven på cpu'en ...og det kører bare derudaf.

Med hensyn til det du læste tror jeg de vil gøre opmærksom på at der ER snask på og at du ikke skal putte kølepasta på.

Håber du finder ud af det
Hilsen
Anders

Kommentar
Fra : arly

Dato : 20-03-03 23:06

Anders har ret, TIM er en varmeledende silicone skive som er påsat din CPU - så du skal ikke anvende kølepasta.

Mvh.

Arly

Godkendelse af svar
Fra : tuggi99

Dato : 20-03-03 23:34

Mange tak for svaret. Det er netop en "in a box". Rart at jeg kan smække lortet sammen med det samme.