/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Trådløs Router
Fra : Peter1056
Vist : 1772 gange
50 point
Dato : 13-11-08 18:05

Hejsa. er her nogen som ved om det er muligt at køre med to routere eller hvordan jeg skal løse dette. Mit problem er nemlig at jeg har en Netgear 54 trådløs router. Men signalet er ikke kraftigt nok til at forsygne hele huset. Det vil sige at jeg har en 10/1 Mbit forbindelse og på den ene bærbar som har et 300Mbit trådløst kort kan jeg kun hive 1,5 til 4 Mbit igennem. Signalet er også kun 2-3 ud af 5 mulige på den bærbare. Hvis jeg net-kablet er der ingen problemer. Kan man forstærke signalet på nogen måde eller skal jeg hen og bruge en trådløs swits? gode råd modtages med glæde: På forhånd tak.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-11-08 19:20

Du kan prøve at placere den bedre ,ikke op ad for meget metal.
Antennen præcis lodret eller evt en bedre ekstern antenne med retningskarakteristik.

I øvrigt kan man (uanset hvad udbyderen kalder det ) kun få knap 5 Mbit/s ud af en ADSL forbindelse.

Men til en del trådløse routere kan man få repeatere, til at udvide dækningsområdet.

Men det bliver vel ikke hurtigere af at skulle igennem endnu en enhed.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 13-11-08 19:46

nu skriver du ikke hvor tæt den bærbar står på Routeren, med det dårlige signal.
hvis det er lige ved siden af har du andet udstyr som tager signallet. eks trådløs telefon.
Hvis der er langt skal du nok bruge en 'Wireless bridge' som forlænge afstanden ved at står på halv vejen.

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 13-11-08 20:05

Tak. Det er et nyt hus vi har bygget. hvor garagen er bygget sammen med huset. Alt teknik er i garagen der i blandt også routeren. problemet ligger lidt i at ydre væggene er 410 mm tykke. Hvis jeg tager den bærbare med ud til routeren er der hul igennem. Men som JegErHer skriver, så er det en Wireless bridge jeg mangler, jeg viste bare ikke hvad der er på markedet til at hjælpe, samt hvor jeg skulle købe udstyret henne. Det er ikke en ADSL- forbindelse men gennem antenneforeningen hvor der også er ip-telefoni. Men det skulle der jo ikke være forskel på. Det jeg lurede på var om der var stærkere antennesignal på nyere router.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-11-08 20:11

Den bærebare med et netkort på 300 Mbit, kan du med det du beskriver, ikke bruge til ret meget.
Din trådløse router med 54 Mbit, er din første begrænsning. Din netforbindelse med 10/1, begrænser dig yderligere.
Sådan som datatransmision sker på, så opnår du kun ca. 80% af de 10/1, da resten forsvinder i kontrolbits, der skal sikre korrekt data.
Hvis du har flere enheder der køre trådløst, så er det den med den laveste hastighed, der sætter dagsordenen, da AP'en kun kan styre en hastighed ad gangen.
Du skal også tage højde for, hvad der er omkring og imellem AP og den/de bærebare enheder, som metal, vægge, elektriske felter og hvad der ellers kan forstyre forbindelsen.
Men prøv at placere din router centralt, og sørg for at senderen køre med fuld styrke.

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 13-11-08 20:17

Det som jeg sådan set har brug for, hvis det findes, er at kunne fører signalet fra routerne i garagen og så via rj45 stikket (netstik) som er i alle rum, ind i huset og så derfra sende det trådløse signal ud.

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 13-11-08 20:48

Ups. jeg har lige ledt gemmerne igennem hvor jeg fandt en gammel rouder der ikke er trådløs. Kan jeg i teknikrummet køre: modem - gammel router - netstik til hus og så fra netstik i hus forbinde trådløs rouder(netgear 54)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-11-08 20:50

Du skriver at du har stik i alle rum. Din router har sikkert kun 4 LAN porte, så for at du kan udnytte alle stik, så må du have en fordeling på disse stik i alle rum, hvilket du bedst gør ved at have en tilpas stor swich, hvor fordelingen går ud fra.
Hvis du har flere stik, der sidder i samme LAN port, kandu kun bruge disse stik, et ad gangen, da der ellers vil opstå konflikt i routerens system.
Så fordelingen skal laves korrekt for at du får udnyttet det maximalt.

Med hensyn til det trådløse, så kan du gøre et af følgende:
1) sæt en extern antenne på routeren, med så langt kabel som muligt, og placer den på loftet på et centralt sted, så dækningen bliver bedst muligt.
2) Du kan i et af stikkene i et centralt placeret rum, sætte et externt AP, som så bringer signalet ud i huset.

En repeater kan også bruges, men her skal du være opmærksom på, at den skal jo modtage signalet i god kvalitet, for at kunne vidresende de ud i huset.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-11-08 21:02

Ja du kan godt bruge den gamle router til at betjene din netforbindelse, og så placere den anden router som et AP et mere passende sted i huset.
Her skal du være opmærksom på, at de begge køre i samme supnet, og at IP adresserne ikke konflikter.

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 13-11-08 21:18

tusind tak Severino. Ja jeg skriver at jeg har 2 netstik i alle rum, men jeg har ikke koblet dem på. De er beregnet til at kunne kobles på hvis det blev nødvendigt, (tlf, internet) men som du sikkert ved så kan de unge mennesker kun bruge trådløst udstyr. Jeg er den gamle som skal sørge for at skidtet virker og det er ikke altid min viden rækker. Men hvis ikke det virker skal man nok få det af vide. Men igen tusind tak for hjælpen, nu er der lidt arbejde til weekenden

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-11-08 22:03

Ellers må du jo komme igen. Lad tråden stå åben til du får mere styr på det.
Jo jeg kender godt det med de unge og trådløs.
Min datter har både en stationær og en bærebar de køre trådløs.
Men vi bruger også selv en del trådløs (mor og mig), vi har i trådløs: IP-telefon, Netradio, Overvågningscamera, Bærebar samt en repeater.

Med hensyn til alle dine stik, så findes der store switche, som kan formidle kabelsignal med 16 og flere porte. (Har selv en 16 port som jeg gav ca 325 kr. for som ny.)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-11-08 22:11

Jeg købte min 16 ports switch her http://www.microlan.dk og de har også mange andre spændende ting, også til trådløs.

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 13-11-08 22:35

Jeg har en 24 ports swiths stående hvis det skulle blive nødvendigt. Men at få dem til at proppe en ledning i er svært. Jeg har lige prøvet at tage min bærbar med i garagen og teste hastigheden. trådløs ligger på ca. 7,5/1 og med kabel godt 10/1. Vidste ikke at man mistede 20-25% på det trådløse.

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 13-11-08 22:47

Nu skriver du sikkert hvorfor jeg ikke bare sætter den op med det samme og så flytter routeren ind i huset, men lige netop på den måde kommer jeg til at mangle et netstik på mit kontor pga. at der lige skulle en netprinter med fax på derinde. og ja jeg har brugt en lille swits derinde. Troede at 2 stik var nok da vi byggede, selv elektrikkeren syntes at det var vildt med alle de stik da han mente at alt kørte trådløst i dag. men af skade bliver man klog.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-11-08 23:06

Et kabelnetværk er det mest sikre og stabile. Et Netværkskabel kan være op til ca. 100 meter langt, når bare der ikke er flere samlinger på. For hver gang det skal igennem en stiksamling, svægges forbindelsen, da man forstyre ballancen i kablet.

Åhhh det kræver en mindre forklaring!

Netværkskabel af CAT-5 består af 4 trådpar, hvoraf kun de to bruges til hastigheder indtil 100 Mbit
Disse trådpar er snoet parvis, og SKAL bruges parvis. De fire trådpar har forskellig snoningsantal pr. meter, for ikke at signalet skal smitte af på nabotrådparret. For hver samling mangler denne snoning, og svækker derfor signalet. Det samme gør sig gældende hvis kablet bliver klemt fladt (klemskader)
Et eksperiment med et fladbåndskabel uden snoninger, vil på bare 1 meter miste forbindelsen, selv om der kan måles gennemgang.

Så sætdin switch op på loftet, træk kablerne ud i en længde til hver stik, og træk en enkelt forbindelse ud til din router. Det vil routeren sagtens kunne styre, når du har indstillet fordelingen af p-adresser rigtigt. Så kan du sammen med switchen, sætte AP'en op ved siden af.
Loftet vil være bedre forhold for det trådløse signal end de murede vægge.
Hvis væggene er lavet af stålregler med gipsplader, så vil disse stålregler også virke forstyrende.

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 13-11-08 23:37

Fra start.
Jeg har IHC med net så derfor har alle stik forbindelse til teknikskabet i garage. Et skab på 1,5 x 2 meter. Så når jeg skal bruge de forskellige stik så skal jeg bare sætte en ledning i det rigtige kabel så er det klart.
Jeg satte bare ikke en swits op med det samme da jeg kunne se at det kun var det trådløse der skulle bruges. Og så kom problemet så lige med at signalet ikke går så godt igennem.
Det kabel til nettet som er trukket i vægene er et grønt dobbelt kabel, mener da at det hedder cat-6 og at der kan gå en giga-bit igennem.
Har godt nok ikke prøvet selv om jeg har 2 pc'er med Giga-bit kort, mangler så lige en swits der kan klare det.
Alle vægge er af gasbeton, ydrevæge mursten.
IHC'en har jeg trådløse afbrydere til og her er der ingen problemer.

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 14-11-08 15:33

Sådan. Forleden var jeg i TDC butik for at få byttet min trådløse router men dette kunne ikke lade sig gøre da jeg ikke havde embalagen med.
Så i dag var jeg lige forbi igen for at købe en ny, men nu kunne jeg få byttet den + jeg kunne få en anden hvor modem og router er bygget sammen for 100 kr. så hjem tog jeg med 2 nye router.
Næsten fuld signaldægning over hele hytten, samt fuld hastighed efter yousee hastighedstest.
God dag

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 50 point
Dato : 14-11-08 15:52

Ja men dog, det må jeg sige, det er næsten som at få en julegave før tid!

Godkendelse af svar
Fra : Peter1056

Dato : 14-11-08 16:42

Tak for svaret severino. tak for hjælpen, glædelig jul.