/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
batterier
Fra : birkglerfoss
Vist : 893 gange
100 point
Dato : 11-11-08 19:12

Er der nogen måde at måle et batteri og se hvor mange " mAh " det har?

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 11-11-08 19:20

Du kan måle hvor mange volt der er på batteriet. Du kan ikke umiddelbart måle hvor mange Mamp eller Amp du kan trække af batteriet.

hawaii7

Kommentar
Fra : birkglerfoss

Dato : 11-11-08 19:25

det vil sige at et med 1200 mah skulle i prinsipet holde lengere end et med 860 mah

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 11-11-08 19:52

Ja korrekt.

hawaii7

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 11-11-08 20:00

Jeg kan ikke man kan måle det sådan ligesom man kan måle volt på 1 sekund.
Ah måles vel ved at bruge strøm fra batteriet over tid og så hvor meget niveauet er faldet en time senere.

Jeg tror nok man siger at et 5Ah batteri skal kunne levere 5 ampere i en time.
Efter en time så kan batteriet s ikke levere så mange ampere.

Og ja jo flere Ah jo længere holder batteriet.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 110 point
Dato : 11-11-08 20:05

Ja, et 1200 mah batteri holder længere end et 860 mah batteri, ved den samme belastning. Eks. ved en belastning på 100 mah, kan et 1200 mah batteri holde i ca. 12 timer, et 860 mah batteri kan holde ca. 8,5 time

Godkendelse af svar
Fra : birkglerfoss

Dato : 11-11-08 20:08

Tak

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-11-08 20:13

Der findes instrumenter der kan måle hvor mange amperetimer der er
tilbage på et batteri.
Det koster bare multo

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-11-08 20:43

nej det kan man ikke måle uden at bruge det op. Heller ikke med alverdens dyre instrumenter.

MAh betyder megaamperetimer. Millioner amperetimer . Pas på med store og små bogstaver.

kapaciteten af et batteri afhænger også af hvor hurtigt man aflader. Normalt er kapaciteten på småbatterierne angivet for 10 timers afladning. Den dobbelte strøm kan så kun gives i lidt under 5 timer.

Kommentar
Fra : birkglerfoss

Dato : 11-11-08 20:44

grunden til er at jeg spørger er fordi jeg købdte et 1200 mah batteri til nokia n80 fra mytrendyphone,dk men der står ikke noget på om det har 1200 mah so nu tester jeg det selv og ser på hvor længe det holder forhold til et på 860 mah

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-11-08 21:17

Transor
Det er rigtigt slemt, når nogen skriver mB = millibyte eller mb = millibit
Det ses også i "professionel" lekture
Den er lidt svær at forstå. Ik' ?
Gambrinus