/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Hvadfor een belysning????
Fra : dennisdahl
Vist : 608 gange
200 point
Dato : 09-11-08 12:06

Hej

Jeg har et rum hvor jeg skal ha' en form for belysning.
Jeg er i tvivl om hvad der er bedst & billigst.

Rummet er på 15 m2 og skal foregå som depot, dvs jeg er ikke i rummet lang tid ad gangen.
Men flere korte besøg i rummet dagligt.

Så er det vel ikke særlig godt at ha' sparepærer og lysstofrør eller er jeg forkert på den ??

Dennis

Accepteret svar
Fra : Guild

Modtaget 210 point
Dato : 09-11-08 12:43

Hej <dennisdahl>
Køb det billigste armatur, men som giver rumlys nok til dit behov. Monter eventuelt en sensor (så glemmer du ikke at slukke).
Glem alt om energi-spare-pærer, de har først værdi hvor der er "døgnbrænding". I et depotrum vil du først "spare penge" efter 12-15 år-
/PG

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-11-08 13:20

En ordentlig elsparepære kan holde til at blive tændt 6000 gange og har en levetid på 6000 timer.

Så hvis du går ind i depotet 5 gange daglig, skulle pæren kunne holde 5-6 år, og så har den forlængst tjent sig ind. Men en sensor, som Guild foreslår, eer en god idé.

Se her hvilke pærer der er A-mærkede og hvad de skal kunne klare

http://www.elsparefonden.dk/forbruger/produkter/belysning/a-paerer/fakta-om-a-peren

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 09-11-08 14:30

Nu skal man da også være opmærksom på hvilken sensor man vælger, for nogle sensorer er dyrer i drift end en sparepære. Så det kunne være billigere at lade elsparepæren være tændt i den periode man havde behov for at benytte rummet (dagtid/aften-nattid)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-11-08 15:53

Bedste og billigste belysning er dagslys.

Kommentar
Fra : dennisdahl

Dato : 09-11-08 19:01

Men er det ikke noget med at et lys armatur bruger meget energi i opstarten ??

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 09-11-08 19:52

Jeg har også hørt at SENSORER er MEGET dyre i drift =standby! Er der mon et bud på hvilke sensorer der er billige og hvilke der er dyre ?!?!

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 09-11-08 22:39
Godkendelse af svar
Fra : dennisdahl

Dato : 13-11-08 16:44

Tak for svaret Guild.

Dennis