Bevægelsessensorer
Fra : b-web
Vist : 2570 gange
20 point
Dato : 12-11-07 13:56

Jeg har købt og opsat 6 styk bevægelsessensorer af mærket Gripo 110 grader, som er købt i Harald Nyborg.
Jeg er fin tilfreds med sensorerne, men er ved at få kolde fødder, da jeg har hørt, at denne type godt kan bruge op til 7 watt per styk.

Er der nogen, som kender effektforbruget for en Gripo 110 graders sensor?

På forhånd tak.

Fra : e.c

Dato : 12-11-07 14:20

Du kunne måske kigge på sensorerne - det står måske hvad den bruger.

Fra : 3773

Dato : 12-11-07 14:27

Elforbrug hvis de altid står standby:

6 x 7 x 8760 / 1000 = 368 kWh sv til 592,- kr/år

Fra : stilkene

Dato : 12-11-07 14:32

En electriker sagde til mig at det var billigere at lade en energipære stå og brænde hele tiden, - dog har vi to installeret, for jeg er i den tro, at de er gode/kan bruges til at forskrække tyveknægte.

Fra : b-web

Dato : 12-11-07 14:48

Der står ikke noget på sensorerne.
Og beregningen til 592 kr/år er fin, men det kræver, at man kender effektforbruget, som jeg efterspørger.

Sensorerne styre nogle halogenspot på 35 watt. Da det er 12 styk, giver det ialt 420 watt, så det var rart at få den til at tænke med en sensor. Har ikke gode erfaring med sparehalogen spot.

Nogen som kender det reelle effektforbrug?

På forhånd tak.

Fra : stilkene

Dato : 12-11-07 15:43

Nu ved jeg ikke hvorfor du har 6 sensorer, men der er nok en forklaring. De sensorer jeg har, kan 1 sensor trække 1000 W, men neonrør kun 500 W.
Så umiddelbart kan du jo sagtens koble dine 6 stk. på 1 sensor, men du har ikke oplyst om de selvfølgelig skal styres separat.

Fra : stilkene

Dato : 12-11-07 15:59

http://www.billigvvs.dk/El-artikler/Bevaegelsessensor/Sensor_ude/6bd711da76bbcfd9014622e681686e38.html
På denne side står der 1,3 W time for denne sensor, som ligner meget de som Harald Nyborg sælger.

Fra : myg

Dato : 12-11-07 16:22

Nu er jeg lidt chokeret! Den Jo-El sensor type IR-1, som jeg har siddende er angivet til at bruge 7,5 w/time. Og jeg som troede, at det stort set intet brugte!

Så må vi have den udskiftet med et tænd/sluk ur. Men hvad bruger det så

Fra : michaelholm

Dato : 12-11-07 17:19

Hej,

Man kan sagtens få bevægelsesmeldere, der bruger under 1W i egeneffekt, hvilket vel er fint nok?
F.eks. Servodan, som samtidig også er rigtig god kvalitet til en rimelig penge.
Der er som regel en hage ved at købe det billigste, men ikke altid

MVH
Aut. El-installatør
Michael

Fra : eschultz

Dato : 16-11-07 03:27

Jeg har lige været ude at måle. En ældre Gripo sensor bruger 22 Watt når den er aktiveret og 0 Watt når den kører tomgang. 2 Nye Gripo sensorer i paralel bruger ca. 30Watt når de er aktiveret og 11 Watt i tomgang. Forstå det, hvem som kan
M.v.h. Schultz
P.s. Jeg går over til LED lamper og timer. (men jeg måler tomgangsforbruget først på trafoerne)
Hvad hjælper det at lampen bruger 2 Watt, hvis trafoen bruger 25.

Fra : michaelholm

Dato : 16-11-07 19:02

Hej eschultz,

Det lyder jo fuldstændig vanvittigt at to bevægelsessensorer bruger 11W når de er standby, men samtidigt overrasker dette mig lidt.

En sjov beregning kunne være at udskifte disse med 2. Stk. Servoden med standby forbrug under 2W for dem begge.
Besparelsen vil være ca. 8760 timer a' 9W x 8760 timer = 78,84 kWh a' 1,80 = 142,- pr. år.

Konklusionen må være at, det ikke kan svare sig at få en elinstallatør til at udskifte disse, men at man skal checke alle brugsgenstandes strømforbrug før et køb.
Som de siger i reklamerne for hvidevarer, det er ikke altid det billigste, der er det billigste

MVH
Michael

Fra : b-web

Dato : 21-11-07 12:01

Hej Alle.

Jeg har haft mulighed for at låne en energimåler til at måle watt'ne i den omtalte bevægelsessensor (Gripo). Resultat var, at den bruger omkring 0,6 watt, altså under 1 watt.
Så det er jo ikke ret meget - så nu sover jeg roligt om natten igen.

Jeg takker for alle jeres inputs

Fra : kultx

Dato : 25-11-07 19:08

eschultz>

Du skriver at en sensor brugre 0 watt og 2 stk bruger 11 watt, forstå det hvem som kan.

Der er en forklaring. Dit måleapperat er grønt og har kostet omkring 150kr - 200kr :). De første modeller af dem kunne måle ned til 11 watt og de næste ned til omkring 9 watt. Så din måler kan bare ikke måle under 11 watt.

Der har også for tid tilbage været noget i TV om at disse måler ved lav effekt måler op til omkring 50% forkert.

Jeg vil tro at hvis du spørg Michael Holm, så koster hans nok 10 gange så meget er temlig meget mere præcis :)

Fra : eschultz

Dato : 25-11-07 21:43

Ja kultx, du har tilnærmelsesvis ret, det er grønt og det kan måle ned til 6 Watt, så jeg er nået til, at alt hvad der viser 0, bruger under 6watt, og det kan jeg leve med

Du har følgende muligheder