/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
kabelfarve 380 v stik
Fra : lham
Vist : 17399 gange
100 point
Dato : 07-11-08 09:55

har kabel 5 gange 2,5 kvadrat

farver : blå brun hvid og sort ( samt jord gul/grøn )

hvad er den autoriserede forbindelse ( CEE stik 32 Amp )-altså hvilken farve til hvilken terminal

L1 ( R1)
L2(S2)
L3 ( T3)
N

helst ikke noget med "jeg tror " det skal være det en veluddannet installatør bruger

Kommentar
Fra : kj

Dato : 07-11-08 10:05

Ring efter en installatør, 380V(400V) er noget der hører under stærkstrømsreglementet, og det må man ikke røre selv.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 07-11-08 10:26
Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-11-08 10:57

Citat
helst ikke noget med "jeg tror " det skal være det en veluddannet installatør bruger

En "fagmand" stoler ikke på farverne - han måler sig frem - INGEN aner jo om den tidligere var en "klamphugger"

Kommentar
Fra : lham

Dato : 07-11-08 11:10

Det handler om at at få en El- bimåler op i serie med nyinstalleret varmepumpe og da jeg ikke laver det som en fast installation men med et han og hunstik ( CEE 380 v i hver ende af måleren), mener jeg godt man selv må, men Stouenberg dit link gav ikke svar på hvilke af farverne der kobles til L1 L2 og L3-det må der være en standard for !

Altså mangler svar på L1 farve L2 farve L3 farve
valgmuligheder brun sort hvid (grå)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-11-08 11:26

Citat
Der er noget elarbejde, som det er ulovligt selv at udføre.
Installere eller udskifte materiel i boligens
faste installation med en spænding
over 250 V, fx udskifte en flerpolet
400 V afbryder eller stikkontakt.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 07-11-08 11:36

Farve:
Blå = N = Nul

Brun = Fase R = L1/R1

Hvid = Fase S = L2/S2, i nogle kabler er det en sort med en hvid streg

Sort = Fase T = L3/T3

Grøn/gul = Jord

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-11-08 11:43

Som hejdu skriver

Accepteret svar
Fra : bjarnebr

Modtaget 50 point
Dato : 07-11-08 12:29

Det er forkert hvad Hejdu58 skriver: Den rigtige fasefølge er Brun = L1, Sort = L2, Hvid(Grå) = L3. Blå =Nul, Grøn/Gul = Jord

Kommentar
Fra : lham

Dato : 07-11-08 12:39

Jeg var lige nede ved varmepumpen for at se hvilke farver til det udgående CEE hanstik der var sluttet til klemrækkens L1 L2 og L3 . desværre er det forbudt område ( indkapslet).

Nu må i se at blive enige og gerne med referenser til hvor i har jeres oplysninger fra -det dur jo ikke hvis det bare er en gættekonkurrense-selvfølgelig kan jeg jo bare køre en tilfældig af brun /hvid/sort over gennem måleren og så bare tilslutte til samme terminal på CEE hun og han -men jeg vil helst gøre det helt efter forskrifterne
-faktuel viden på banen TAK

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-11-08 12:50

Citat
Nu må i se at blive enige

Sidste ord har den der MÅLER

Det er ikke et spørgsmål om HVAD der er de rigtige - sæt nu den forrige IKKE har sat dem rigtigt...

Kommentar
Fra : lham

Dato : 07-11-08 14:22

refi
Den der har sat CEE 380 volt hunstikket op på væggen for 10 dage siden er fra et autoriseret installationsfirma. Derfor må det vel være gjort rigtigt . Det stik kan jeg meget vanskeligt komme ind til og skille ad for at se farver efter varmepumpeanlæg og alle tilhørende rør dimser er blevet sat op.

"Den der måler har sidste ord" er jo meget godt men du kan sgu ikke måle kabelfarver med et voltmeter !!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-11-08 15:01

Ja - det er vel ligegyldigt hvor godt vi pakker det ind.....

Du har stadig ikke fattet at det ikke er et hjemmefuskerjob

Man må ikke håbe andre i familien kommer til skade......

Kommentar
Fra : lham

Dato : 07-11-08 15:15

Refi
min plan er selv at "strikke " bimåleren med et stik i hver ende sammen selv ( spare elektrikerløn ) -og så tage over til installatøren for at få det godkendt mod "lidt til kaffekassen " så sov du trygt på min families vegne

Efter tidligere mange forgæves søgninger på nettet faldt jeg lige over den her

http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/ledningsfarver.php#5-leder_2

så må spørgsmålet vist være besvaret og bjarnebr var så den der havde ret og får point

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 07-11-08 15:17

Lednings farverne i kablet er desværre lidt forskellige efter hvor nye kablerne er:
Som før nævnt:Farve:
Blå = N = Nul
Brun = Fase R = L1/R1
Hvid = Fase S = L2/S2, i nogle kabler er det en sort med en hvid streg
Sort = Fase T = L3/T3
Grøn/gul = Jord
Der er for lidt ældre kabler.

Nye kabler har:
Blå som N
Brun som fase R
Sort som fase S
Grå som fase T
Grøn/gul som Jord

Men det er ikke altid at elektrikeren/gør-det-selv manden bruger disse farver til de tre faser, og den eneste betydning det har, er ved tilslutning af en 3 faset motor, den køre den forkerte vej hvis den ikke er montere i korrekt fase-rækkefølge, så skal de to af faserne byttes om.

Blå farve = Nul
Grøn/gul farve = Jord

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 07-11-08 15:19

Tak for svaret bjarnebr.-trods forskellige uenigheder

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-11-08 15:35

Her er reglerne.

Den gul/grønne må kun bruges som beskyttelse.Populært kaldet jord.

Den blå bruges normalt til neutral. Popunært kaldet nul.

De øvrige kan du bruge som du vil.

Pas på når du indskyder måleren i en ledning at du ikke kommer til at byttefasefølgen. Då kan din kompressormotor komme til at køre den forkertevej rundt. Det afhænger dog af motortype og kompressortype om det sker og om det har betydning.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 07-11-08 19:17

Hej lham,

Citat
refi
Den der har sat CEE 380 volt hunstikket op på væggen for 10 dage siden er fra et autoriseret installationsfirma. Derfor må det vel være gjort rigtigt . Det stik kan jeg meget vanskeligt komme ind til og skille ad for at se farver efter varmepumpeanlæg og alle tilhørende rør dimser er blevet sat op.

"Den der måler har sidste ord" er jo meget godt men du kan sgu ikke måle kabelfarver med et voltmeter !!

Det er meget uhensigtsmæssigt og ulovligt, hvis man ikke kan komme til installationerne!
Der er desværre ikke unormalt at den flinke VVS'er sætter alle rørene op foran elinstallationerne og når så installatøren skal til er kunden nødsaget til at, betale en VVS'er for at fjerne rørene eller ekstratid til elinstallatøren for at hekse.

MVH
Aut. El-installatør
Michael Holm

Kommentar
Fra : hac3

Dato : 09-11-08 22:00

Du får meget,acceptere svaret fra :Hejdu58, og luk det spørgsmål. Det kan ikke beskrives mere klart.
Mvh El installatøren