/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
5 Polet 380 Volt Stik.??
Fra : Hansen84
Vist : 15903 gange
20 point
Dato : 12-02-06 14:59

Fik anskaffet os en ældre vaskemaskine igår.

Hvor stikket til vaske maskinen hva pillet af. Der er muligt at sætte 380 volt stik til. Som der også er ude på badeværelset.

Der er 5 ledniniger (Sort, Hvid, Blå, Grøn & Gul/grøn) !

På Stik poxen er der 3 P´er 1 N og 1 Til Jord!

Blå & brun mener jeg er Strøm (P)
den Gul/grøn ledning plejer at være Jord!

Så det med de sidste 2 ledninger (Sort & Hvid) nogen der kender til det?

Hvem hvad hvor ;)

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 12-02-06 15:02

sætter du fase til blå brænder maskinen inden 2 min
BLÅ = nul
gul/grøn = jord
sort, hvid og grøn = faser

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 12-02-06 15:12

hvis du stadig ikke er 100% sikker , kan du pille dækpladen af på vaskemaskinen og se hvordan de er monteret på den , der står normalt på maskinen hvad de forskellige ben er til ( også på de helt gamle maskiner )

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 12-02-06 15:14

Der er 5 ledniniger (Sort, Hvid, Blå, Grøn & Gul/grøn) skriver du.... Det lyder lidt mærkelig med en grøn ledning,mon ikke det er en brun ledning du har,
jeg anbefaler du får en elektriker til at montere den, for ikke at brænde maskinen af.
Nye installationer:
Brun sort hvid = faser
Blå = nul
Gul/grøn = jord

Ældre installationer:
Sort = nul

Kommer maskinen fra en ældre installation er der risiko for at den er monteret anderledes på maskinen og hvis den bare monteres vil man nemt komme til at brænde den af.

Mvh 15063637

Kommentar
Fra : Hansen84

Dato : 12-02-06 15:21

Jo min fejl! Du har ret i at det er brun jeg mener.

(Sort, Hvid, Blå, brun & Gul/grøn)

Så efter hva jeg kan forstå på jer så er det.

Gul/grøn = Jord = stikket i midten
Brun / sort & Hvid = P
Blå = nul = N

Der er nogen tegn på stikket som jeg ik kender til

Prøver at skrive dem som det ser ud

N P ½ P P
S-16 18 [B&H] (D)
~

ved ikke om i kan se poiten i det?

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 20 point
Dato : 12-02-06 15:22

Dine 5 ben på badet er højst sandsynligt fase-fase-jord -fase-nul
Dvs gul/grøn i midten og den blå til sidst....Rækkefølgen på de andre er ikke så vigtig da de alle er faser.
Du kan se på dit stik som du skal montere at der står de forskellige symboler..
Hvis du måler over nul (der hvor du skal have blå) og en af de andre skal du gerne få 230 v
mvh sverola

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 12-02-06 15:30

Gul/grøn = Jord = stikket i midten
Brun / sort & Hvid = P
Blå = nul = N
Hvis du montere sådan kan det ikke gå galt

Mvh 15063637

Kommentar
Fra : alge

Dato : 12-02-06 15:51

hej

du kan ringe til mig på 20852641

mvh kim

Godkendelse af svar
Fra : Hansen84

Dato : 12-02-06 15:55

Tak for svaret sverola.

Nu kører den og damen er glad ;)

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 12-02-06 16:47

Selvtak ...bare hyggeligt at kunne gøre damer glade og hjælpe dig selvfølgelig

Mvh sverola

Kommentar
Fra : Hansen84

Dato : 12-02-06 18:42

Så fik Sikringerne self :/

havde kørt en omgang, Inden den sku blive sat i brug gik også fint nok!
Da damen skulle sætte en vask over. Giks trømmen og sikringerne gik!
Havde self ikke flere sikringer så skal ha fat i nogen nye!

Sikringerne kan sagtens være gamle, så tror det evt er derfor?
Vaskemaskinen gør for sig selv. Så bliver ik påvirket af lys/konfur/tv eller andet.

hva tror i?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 12-02-06 20:07

Hvor mange af dine sikringer gik???
Normalt skal ingen sikring gå uden at der bliver trukket for meget strøm????

Kommentar
Fra : Hansen84

Dato : 12-02-06 20:10

Der er 3 sikringer til Vaskemaskinen! ALLE 3 gik sig en tur!

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 12-02-06 20:20

Er det muligt for dig at demontere dækslet på dit stik i væggen for at se hvilke farver der sidder hvor????
Du kan derefter prøve om du kan se hvilke ledninger som går fra dine sikringer og ned til det stik for at sammen ligne farverne...Du ser om den blå feks går til den som skal være nul på stikket fra maskinen...
Jeg boede selv i et gammelt hus engang hvor installatøren må ha røget hash før han monterede strømmen alt var kaos og byttet om..Prøv lige og check disse ting før du begynder at skifte sikring...

Venter spændt

Kommentar
Fra : Hansen84

Dato : 12-02-06 20:27

Jeg vil chekke.. Farverne i stikket ser således ud:

Brun / Sort / Gul/grøn / Hvid / Blå

Vil chekke efter hvad du skrev.
Svar kommer..

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 12-02-06 21:07

hvis det er en indstalation fra før 70 erne skal du passe på
dengang blev sort brugt som 0

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 12-02-06 21:11

Helt sandt Bredker ..det var det jeg ville have Hansen til at checke før han satte nye sikringer i

Kommentar
Fra : Hansen84

Dato : 13-02-06 13:00

Kigget lidt på det igår.
Og på stikdåsen kan man se dette fra Venstre -> Højre

O----F----J----F---- F

Jeg Tror jeg skal lave så jeg har:

Blå= Nul - Sort = P/F - Gul/Grøn = J/jord - Hvid = P/F - Brun = P/F

Da det er en rimelig gammel installation.Tror godt det kan være før 70´erne

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 13-02-06 17:55

Det ser meget rigtigt ud

Kommentar
Fra : Hansen84

Dato : 13-02-06 23:53

Okay har ventet lidt på et svar, før jeg vil gøre det prøver nu så^^ Hvis jeg ikke skriver mere her inde er det fordi jeg er kommet i Stødet

Kommentar
Fra : Hansen84

Dato : 14-02-06 00:16

Hehe, der gik 2 Min så gik strømmen^^ Det var ikke et godt valg!

Nu prøver jeg at gå tilbage til det gamle. Da sikringerne var gamle! Så det evt kan ha noget med det at gøre!

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 14-02-06 06:25

hansen , mon ikke det er på tide at få fat i en fagmand , inden det går galt
det er jo tydeligt at du ikke aner hvad du har med at gøre , og det er netop den slags folk der er skyld i at der er så strenge regler , så vi andre ikke må ret meget , man skal stoppe mens lejen er god