/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Kan jeg starte Windows fra USB
Fra : Hausbaer
Vist : 557 gange
100 point
Dato : 06-11-08 09:40

Hej

Nu da man kan få USB nøgler med op til 16 GB til rimelige penge tænkte jeg på om det er muligt at bruge en USB nøgle til Windows.

Det jeg vil er at jeg ikke bruger min harddisk til windows men kun USB nøglen.

Er det muligt??

Henrik

Kommentar
Fra : hardy

Dato : 06-11-08 09:54

kej httHausbaer
du kan købe en 16 gb nøgle her til rimlig penge
p://www.kreativshop.dk/shop/usb-noegle-16-gb-usb-n%C3%83%CB%9Cgle-c-78_468.html

mvh hardy

Kommentar
Fra : Rasmuzzen

Dato : 06-11-08 09:55

jeg ledte efter det samme den anden dag og fandt dette

http://www.liliputing.com/2008/04/install-windows-xp-on-mini-note-usb.html

jeghar dog ikke prøvet det

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 06-11-08 10:24

er med på en kigger -- det ser intressant ud
anuarak

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 06-11-08 10:38

Boot And Run Windows Xp From A Pen Drive
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=607454

mvh klaudi

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-08 10:39

Det vil mere eller mindre være umuligt med mindre du ALTID bruger USBen på samme maskine (dermed er der ikke noget formål)...

Installationen skal jo bruge alle data fra dit hardware og det er ikke tilstede på en anden maskine....

Hvis det var så simpelt kunne MS jo bare sælge styresystemer på USB - så kunne alle skifte maskiner efter forgodtbefindende....

Men smart ville det være - så behøvede vi kun EEN gang i livet at købe et styresystem....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-08 10:43

Hov - misforstår vi hinanden

Du kan godt lave en installations-stick....

Men IKKE et KØRENDE system.....

Kommentar
Fra : hardy

Dato : 06-11-08 10:47

hej igen
refi der er nogle pcér der ksn boote fra usb , så det kræver bare at windows er installeret på den maskine han skal boote ? men det er rigtigt så kan han kun boote på maskiner der er ens i
hardware ?

mvh hardy

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-08 10:51

Citat
men det er rigtigt så kan han kun boote på maskiner der er ens i hardware ?

Nemlig...

Det kan bruges hvis man skulle forsyne 100 ENS maskiner med styresystem....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-11-08 12:28

Der findes ikke to maskiner-med rimeligt hardware- som er ens. Både bundkort og netværkskort indeholder unikke identifikationer. Mest kendt er Mac nummeret på lan-kort.
I øvrigt er den usbtilsluttede dims som I snakker om, og som Rasmuzzen linker til ikke en nøgle, men en pind. USB stick.
Vi mangler et godt dansk navn til dimsen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-11-08 13:18

Hvis dimsen er på 16 gb, så kan du sagten have f.eks. XP liggende på den, men hvad er formålet? Vil du bruge den som backup? Du vil have store problemer med at installere nye PC'er med den. Det vil også være smadder besværligt.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-11-08 10:39

Hvis i får det til at virke på en alm. USB-stick,
så er det nok en god ide at bruge een USB-stick som den her :

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=433882&searchArea=&Soegeord=

Den er dyr, men den er til gengæld dobbelt så hurtig som andre USB-sticks.
Jeg er MEGET glad for min 8 GB Corsair Flash Voyager GT.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Rasmuzzen

Dato : 28-12-08 20:36

Man kunne måske installere windows på USB-sticken, men det kræver så at man har den siddende i den samme PC hele tiden. Og det er vel også ok, da man jo så sparer harddisken
En harddisk larmer og afgiver varme. Jeg ved så ikke med hastigheden...måske er hastigheden mindre gennem USB end gennem SATA foreks. ( Harddisk direkte på bundkortet )
Det ville nu egentlig være smart nok, den bruger mindre strøm, larmer ikke, holder måske længere ( ? )...måske man kunne lave to "partitioner" på den, til filer og programmer.

Kommentar
Fra : Rasmuzzen

Dato : 28-12-08 20:40
Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 28-12-08 20:48

Citat
Det jeg vil er at jeg ikke bruger min harddisk til windows men kun USB nøglen.

Er det muligt??

NEJ - ikke som en live win-nøgle..... (på samme måde som med ubuntu)

Godkendelse af svar
Fra : Hausbaer

Dato : 27-01-09 19:00

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-01-09 19:43

Selv tak....