/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Tanker om Tools
Fra : svendgiversen
Vist : 1551 gange
143 point
Dato : 05-11-08 17:43

Jeg var ved at skifte en pære i min bil.
I Fords katalog står der "brug en Phillips skruetrækker..."
Og så kom jeg til at tænke på alle de mærkelige navne på værktøjer der findes...

Dels nationale:
Eksempelvis en "svensk nøgle" for en skifte nøgle...
Jeg mener at kunne huske at vi engang sagde en "engelsk nøgle" for det samme,
og engang jeg var på service besøg i Tyskland sagde en lokal montør: ræk mig lige "den franske"...

Er der nogen der kan godkende/huske alle tre betegnelser?

Dels firma relaterede:
Som den nævnte Phillips skruetrækker for en kryds eller stjerne skruetrækker.

Mere almindelig er jo en Unbrako nøgle.
Hvem kan komme med andre betegnelser for værktøjer, der tilsvarende har fået navne fra firmaer??

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 05-11-08 17:53

En Svensknøgle hedder egentlig en skiftenøgle. Det er et stykke spændeværktøj til firkantede og sekskantede bolthoveder og møtrikker. Fordelen med en skiftenøgle fremfor en fastnøgle er at dens 2 parallelle kæber kan stilles til den rigtige indbyrdes afstand ved hjælp af en stilleskrue.

Navnet svensknøgle har den fået, fordi det svenske værktøjsfirma Bahco har produceret den i mange år i en god kvalitet
http://da.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Dagens_artikel/juli_2005

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-11-08 18:15

Og skruer/bolte med "Russisk havelåge-gevind" bruger man når det ikke er til at opdrive en møtrik der passer.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-11-08 18:17

En støvsuger hedder Hoover på amerikansk

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-11-08 18:19

Skydelære er da en underligt navn

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-11-08 18:21

Og så er der jo selvfølig en papegøjetang!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-11-08 18:23

Men Basil misforstod vist ordet screwdriver engang i "Halløj på badehotellet"?

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 05-11-08 18:27

SvuksSvans.????
Hvem ligger navn til den

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 05-11-08 18:28

En koben
vvdriver

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-11-08 18:30

SvuksSvans? Fukssvans? Rævehale på dansk?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-11-08 18:34

Ja jeg kender Bahco men ikke det rusiske gevind...

Hoover et godt eksempel på firma navne overførsel.

Skydelære må vi dyrke lidt mere...
måske forkert oversat? Lehren også læse??

Også glemte jeg udseeendet: papagøje og dobbelt betydninger: drinks

hedder det ikke Fuchsvans? Rævehale sav??

Der er allerede mange gode...
Ingen bekræfter den franske???

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-11-08 19:01

Den franske nøgle kunne være udledt af at tyskere og franskmænd traditionelt hader hinanden, og en skiftenøgle er jo kun noget man griber til hvis man ikke har en passende stjernenøgle eller top da den er kendt for at smadre møtrikker og fingerknoer og derfor er udsat for had og spøg.

Hvorfor hedder det nu lige loddekolbe da en kolbe er en beholder af glas med en hals ?????

Og hvem ved hvad en bævskider er ?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 05-11-08 19:06

Citat
Og hvem ved hvad en bævskider er ?

Det er vist en skævbider

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-11-08 19:07

Qui...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-11-08 19:20

Koben hører jo til samme kattegori som papagøje tang, efter udseendet...

Jeg tror ikke "den franske" har noget med modsætningerne at gøre?
Snarere at der nok engang fandtes et Bacho lignende firma i Elsass eller deromkring,
ligesom de skiftenøgler vi først anvendte herhjemme nok var engelske??

Lodde kolbe den må vi også dyrke lidt mere...

Og bævskid, vi skal vist ikke ind på mere slang, heller ikke den med links gevind?
Heller ikke en "vupti", som jeg tidligere har efterlyst...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-11-08 19:27

Lodde kolbe?

Hvad med eksempelvis majs kolbe, det er jo heller ikke en glas beholder??

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-11-08 19:37

Og så har jeg en amerikanerskruetrækker, eller to, jeg har ikke kigget i flere år

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 143 point
Dato : 05-11-08 19:45

Kaninpik = Elektrisk stiksav

Ornepik = Boltudtrækker (Tror jeg nok det hedder på fint dansk)

Hestehalehulborer = Lokketang (Det bli’r den i hvert fald kaldt i min familie)

Elektriker slang :

Elefantkondom = En bestemt slags kabelafslutning i master.

Reklamedåse = PR-dåse = Plastrørsdåse

Montering mukkert
Bruges, når det kniber med plads i reklamedåsen til alle de ledninger
og samlemuffer, man gerne vil ha’ til at være der.
Gambrinus

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-11-08 19:47

>amerikanerskruetrækker

Kender jeg heller ikke?
Hvordan ser den ud??
Er det sådan en der drejer når man trykker???

Der findes også en der holder skuen fast, indtil man får bid...

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-11-08 19:54

Words synonymordbog :

Kolbe :

Håndtag
Fæste
Greb
Hank
Håndgreb
Skaft
Skæfte

Så loddekolbe virker da logisk nok.
Gambrinus

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-11-08 19:57

En skruebider?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-11-08 20:13

Nej, og heller ikke en bænkebidder...

Jeg tror Kolbe oprindeligt er tysk,
og både betyder håndtag, glaskolbe og en frugt stand, ligesom klase og aks?

Mange af vore værktøjer kommer jo sydfra og oversættelserne er ofte mangelfulde...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-11-08 04:30

En amerikaner er ganske rigtigt den man trykker ud og ind, jeg solgte en del for 30 år siden, til samme pris som en skruemaskine i dag, den største model fra Stanley kostede faktisk på den anden side af 300 kr.

Tip til fastholdelse af skruer:
Tag et stykke tape og stik skruen igennem på klæbesiden og før tapeenderne op på klingen, riv tapen af så snart skruen har fået fnat (fat)

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-08 07:13

Tak for svaret Gambrinus.