/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
DVD-rom drev strejker
Fra : annled
Vist : 449 gange
350 point
Dato : 20-03-03 10:21

Hej
For nylig er mit dvd-rom drev (compaq sr 8584A) ved læsning af alle cd'er (data og lyd) begyndt at vise følgende fejlmeddelelse (hvid skrift på blå skærm):
" En undtagelse OE er opstået ved 0028:C182B073 i VxD scsi1hlp(03) + 00000583. Denne blev kaldt fra 0028:c182AFF8 i VxD scsihlp(03) + 00000508. Du kan muligvis fortsætte som normalt"...hvorefter computeren fryser fuldstændig og ikke engang lader sig genstarte.
Er der nogle, der kan fortælle, hvad der er galt, og hvordan jeg får drevet til at virke igen?
Mvh. Anne

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 20-03-03 10:55

hej anne,

eh... nu ved jeg ikke lige hvilken version af windows du bruger... men da den kommer med en fejlmeddelse hvor den nævner scsi, ka' det være noget med ASPI... ang. ASPI hva' det er, hvordan det ka' kontrolleres hvilken version, og om det er installeret og hvis det ikke er hvordasn det så ka' gøres, ka' du få lidt oplysninger omkring på denne side... -->
http://www.strarup.net/kandu/help/aspi/

på siden står der XP men det er mere eller mindre samme fremgangsmåde til de andre version af windows... jeg ved ikke om det er ASPI det er galt med, men du ka' da afprøve det...

mvh

Strarup

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 20-03-03 17:32

Hej Annled

Prøv først at gå ind på http://compaq.dk/derhjemme/support/ og se om der skulle være nogen opdateringer til din compaq......er der ikke det/det ikke virker så gå ind i enhedshåndtering:
Højreklik på denne computer --> vælg egenskaber --> vælg fanebladet hardware --> tryk på enhedshåndtering --> find dit DVD-drev --> højreklik og vælg fjern ---> sig ok til advarslen
Genstart derefter computeren, så skulle den selv finde en driver til maskinen igen.....denne kunne være korrupt, eller overskrevet af et andet program ell. lign.

Kommentar
Fra : annled

Dato : 27-03-03 19:30

Hej Strarup og Uffe.
Jeg har nu prøvet jeres forslag - begge uden nogen som helst effekt. Flere gode idéer - anyone?
Mvh.
Anne

Kommentar
Fra : summer

Dato : 27-03-03 19:43

Jeg kan ikke lige se om du har skrevet windows version. Rart at vide.
mvh
summer

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 27-03-03 19:44

Mange.....men jeg er nødt til at vide hvilken model du har. Hvis det er en presario hedder den typisk xxxxEA

Jeg supporterer dem til dagligt, og ren undtagelsesvis så kan du sende en mail til mig ( askelund@worldonline.dk ) med dit
* Telefonnummer
* Modelnummer
* Serienummer
* Operativsystem

Så skal jeg finde ud af noget (eller finde ud af at jeg ikke kan finde ud af noget) og ringe tilbage til dig

Kommentar
Fra : annled

Dato : 27-03-03 20:48

Ups, sorry. Her er lidt mere info: Det er en gammel swinger: en compaq pressario 5358 med windows 98.

Accepteret svar
Fra : Uffe29

Modtaget 350 point
Dato : 27-03-03 21:01

Nederst på denne side: http://www29.compaq.com/falco/sp_result.asp?Model=1405&Os=8
finder du patch's til din DVD.....prøv dem først

ellers prøver du denne http://www29.compaq.com/falco/sp_detail.asp?Model=1405&Div=4&Os=8&SoftwareVer=14434

hvis det stadig ikke virker, så smider du bare et indlæg.....så får jeg (og de andre) en mail

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 27-03-03 21:21

Hej Anne,

oki doki...

win98 sku' ha' ASPI per default...

umidelbart hva' jeg har kunnet forstå på "scsi1hlp.vxd" som åbenbart er problemet, så sku' det være en gammel SCSI driver... bl.a. denne sider nævner det... -->
http://www.duxcw.com/faq/win/scsihlp.htm

win98 drivere er en blanding af gamle VXD driver (tilbage fra win95) og den nye Windows driver Model... (som kom med Win2000)... det som siden bl.a. nævner er at du ka' omdøbe "scsi1hlp.vxd"... på siden foreslår de at omdøbe den til "scsi1hlp.dux", men reelt set ku' det være hva' som helst... nu hedder deres side så bare DUX...

"scsi1hlp.vxd" ligger i mappen... --> c:\windows\system\iosubsys

prøv og omdøb den fil og så se om det ikke hjælper... hvis det ikke gør ka' du jo altid ændre den tilbage til "scsi1hlp.vxd"...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 28-03-03 23:48

Hej igen annled
Fik du det til at fungere ??

Kommentar
Fra : annled

Dato : 01-04-03 09:45

Hej
jeg har desværre ikke testet alle mulighederne endnu, da en influenza har meldt sig... jeg melder tilbage så snart jeg har prøvet alle forslag.

Godkendelse af svar
Fra : annled

Dato : 09-04-03 08:07

Tusind tak for svaret Uffe29 (det var det første link, der gav pote) - det er ubeskrivelig skønt atter at have adgang til cd-rommen.
Anne

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 09-04-03 08:59

godt at høre...men det må være ligeså dejligt at have sluppet af med sygdom