/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
salg af udlejningshus.
Fra : copycatDK
Vist : 684 gange
500 point
Dato : 28-10-08 13:10

Håber på nogen her kan hjælpe.

Vi står i den situation at vi bor til leje i et hus ejet af kommunen. Kommunen har nu valgt at sælge nogle af deres ejendomme, bla det vi bor i. Vi bor i et af ialt fire huse som ligger på en lille vej. Alle husene ligger på en matrikel. Husene er ikke udstykket.

Den eneste måde vi ifølge kommunen kan købe på er ved at købe alle 4 huse!

Hvordan står vi rent juridisk? Ville jo gerne købe det hus vi bor i.
Kan vi godt smides ud i tilfælde af at en evt opkøber river alle husene ned?

Er den eneste løsning at købe alle husene sammen med de andre, og så lave en andelsforening.?

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 28-10-08 13:17

Er grunden ikke stor nok til, at i kan udstykke den,så i kun behøver købe et hus??

Hvorfor skal det være andelbolig, og ikke alm. ejerbolig?

Ja, i kan godt blive smidt ud, hvis en anden køber husene og vælger at rive dem ned, i kan også blive smidt ud, i det hele taget,når en anden ejer kommer til, da den nye ejer ikke er forpligtiget til at overtage lejerne ved salget

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 28-10-08 13:21

Det er lidt svært at svare på ud fra de oplysninger du giver og jeg vil da også råde dig til at henvende dig til en boligadvokat alternativt Lejernes LO.

Men umiddelbart vil jeg mene at du ikke kan smides ud og såfremt der skal ske nedrivning så vil der være pligt til genhusning.

Der er jo også den mulighed at en af jer køber alle lejemål og så genudlejer men som sagt så mener jeg du har brug for juridisk rådgivning.

Alle de tilfælde jeg har hørt om der har det været en god forretning at købe sin bolig af københavns kommune.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-10-08 13:28

Er du sikker på det Olesen.
Lejeloven gælder da også selv om en ejendom skifter ejer.

Jeg tror ikke på at man kan blive sagt op bare på grund af ejerskifte.

Tjenesteboliger eller boliger hørende til landbrug, som hænger sammen med et bestemt job ved jeg , der er særlige regler for.

Skal lige nævne at der foruden andelsbolig vil være mulighed for opsplitning i ejerlejligheder.
Det hedder det med flere boliger på samme grund. Det behøver ikke at være i samme hus.

Men løsningen kræver enighed mellem beboerne eller kommunens velvilje, hvis der ikke er en som vil købe det hele , og derefter splitte det op.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 28-10-08 13:31

Husene er fritstående huse med have og indkørsel.
Men kommunen ønsker ikke at udstykke.

Og havde jeg pengene kunne det være en god forretning da de sælges meget billigt.

Vil prøve at kontakte LO sammen med mine naboer og høre hvad mulighederne er for os.

Accepteret svar
Fra : hawaii7

Modtaget 510 point
Dato : 28-10-08 13:40

En køber kan ikke smide jer ud.
En køber af et hus eller en udlejningsejendom kan opsige lejeren hvis køber selv ønsker at bebo ejendommen. Det er så med 1 års opsigelse.
Normalt når en kommune sælger ud af deres ejendomme stille de nogle betingelser med hensyn til huslejestigninger, opsigelser, modaniseringer m.m.
Alle lejere kan købe ejendommene i fællesskab og lave en såkaldt andelsboligforening.
Så tag det helt rolig

hawaii7

Kommentar
Fra : kj

Dato : 28-10-08 14:35

I kan jo også købe i fællesskab, og derefter udstykke hvis grundene er store nok.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 28-10-08 16:51

Mener at have læst at de nuværende lejere skal have budet først inden det kommer ud offentligt. Er der noget hold i det? Kan nemlig ikke lige finde noget om det nu..

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 28-10-08 17:47

Til copycat
Jo det er rigtig. Hvis der er over et vist antal lejere skal de have tilbuddet inden man må sælge det til andre. Da jeg solgte mine sidste ejendomme med hver 6 lejligheder skulle lejeren have tilbudet først.

hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : copycatDK

Dato : 15-01-09 00:32

Tak for svaret hawaii7.