/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Digitalt TV ?????????
Fra : Eyvind
Vist : 981 gange
120 point
Dato : 25-10-08 17:05

Altså - for os som kun ser TV når kaffen er skænket, og ellers ikke tænker over hvordan
det nymodens fjernsyn virker.

Hvad er det for noget vi skal tage højde for ved evt. køb af nyt TV......................

Sådan en lidt skematisk forklaring/oversættelse af alt det der står i de smarte annoncer, kunne være rart at se.
Så kære jer der ved noget >>>>>>>>>>>>>>> kom frem på banen.

Ps. Jeg ved at spørgsmålet er stort men det skulle også gerne være til at købe bagefter.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 130 point
Dato : 25-10-08 17:10

Hvis du skal modtage signal fra egen antenne skal den indbyggede digitale modtager kunne modtage i MPEG4 i modsætning til nu MPEG2 da det er det foirmat de danske tv selskaber begynder at sende i i 2009

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-08 17:16

Er det også det der menes med HD ready

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-10-08 17:29

Herligt spørgsmål Eyvind, kors hvor er man forvirret omkring det at købe fladskærms TV. Skal vi købe nu, skal vi vente, hvad skal vi kigge efter så vi er fremtidssikret.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-10-08 17:29

Nej slet ikke, det har intet med hinanden at gøre. Det viser blot at skærmen kan klare en vis opløsning.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-10-08 17:31

Åhh et indlæg er ikke kommet med, men da skrev jeg at du vil ikke opleve problemer hvis du modtager fra fiber, kabel og fællesantenne, samt hvis det er fra egen parabol

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-10-08 17:34

Og for at man kan se ægte HD ( High Definition ) skal dit tv kunne vise 1920x1080. Mens et HD ready kan "nøjes" med 1280x720

http://zapiens.net/artikler/er-du-hd-ready/

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-10-08 17:37

lidt mere til forvirringen

LCD eller plasma

http://www.zapiens.net/artikler/lcd-eller-plasma/default.asp

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-10-08 17:38
Kommentar
Fra : ferik

Dato : 25-10-08 17:39

? er der nogen der ved hvilke kanaler vi kan se når det nye kommer
f eks fra Nibe senderen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-08 18:15

Citat
du vil ikke opleve problemer hvis du modtager fra fiber, kabel og fællesantenne, samt hvis det er fra egen parabol

Jeg har bare nogle antenner på loftet og der er ikke så langt til Hove senderen.
Så de skal måske gøres digitale.
Naboen har købt en flagstang til den nye knop med inbygget antenne.

Det lyder måske fjollet men de der TV annoncer er lidt tåget for mig.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-10-08 18:25

Kan det ikke være lige meget om vi har kabel eller hvad. Vi vil have et TV som er fremtidssikret.
At vi har kabel betyder bare at vi kan vente med at skifte til de nye kommer frem.

Og jeg ved godt at udbyder sikrer at selv gamle fjernsyn virker på kabel.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-08 18:28

Jeg kender en der har kabelTV og de får monteret en box her snart fordi kablet går over til digital.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-10-08 18:46

kabeludbyderne sørger for i en rum tid at konvertere signalet til et vi kan bruge i vores "gamle" fjernsyn.

Problemet er de fladskærme der har indbygget DVB-T og/el DVB-C digitale modtagere. De er beregnet til MPEG2 og ikke til det nye MPEG4 antennesignal . Derfor vil det blive nødvendig at købe en digital MPEG4 box der konverterer signalet til et MPEG2 signal for at vi kan se det.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-10-08 19:24

Hurra Fijala, endelig en forklaring man kan forstå.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-08 19:31

Måske jeg lige skal vente lidt med at udskifte det Tv som også virker godt nok.

Ps. En anden jeg kender måtte møblere hele sin stue om på grund af sådan en flad skærm, fordi de ikke kunne sidde i hver sit hjørne og se noget.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-10-08 21:23

Altså - modtager du idag de danske kanaler via alm. antenner kan du efter november næste år KUN se fjernsyn hvis du har et TV med mpeg4 modtager (eller en løs mpeg4 box)..... (uanset om det er gammelt eller nyt)

Alle andre kan stadig se fjernsyn (fællesantenne - kabel osv.)

Problematikken er at ALLE fjernsyn til dato bliver opreklameret med at folk skal have digitale modtage for at se fjernsyn fremover....

Men butikkerne sælger noget UBRUGELIGT

Det er først på det sidste at man er blevet opmærksom på dettte problem - hvorfor forhandlerne ENTEN IKKE skriver hvilken modtager der sidder i fjernsynet ELLER gør opmærksom på at det er den RIGTIGE type der er i - nemlig mpeg4

99% af de fjernsyn der til dato er solgt som "fremtidssikret til det nye digitale fjernsyn - start nov. 2009" er med en tuner der kan smides i skraldespanden - det er nemlig en mpeg2

Derfor min advarsel i tippet - SPØRG - Det SKAL være mpeg4 men er det sjældent - og slet ikke alle de tilbud der kører

Men lad det lige være fastslået at ALT DETTE KUN har betydning for folk med EGEN antenne - ALLE andre kan se fjernsyn som hidtil.....

Dette var i det store og hele blot en gentagelse af hvad der allerede ER skrevet - blot med andre ord....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-10-08 02:18

Citat
skal vi vente, hvad skal vi kigge efter så vi er fremtidssikret
det eneste vi kan være sikker på, er at vi skal skifte fjernsyn tiere end før, se bare siden snakken begyndte med digital sendere er formatet skiftet fra mpeg2 til mpeg4, de fjersyn vi køber nu med mpeg4 kodning, kan godt være umoderne om fem år, til den tid og måske før, så sendes signalet i en helt fjerde format det er ikke som i "de gode" gamle analoge dage hvor et fjernsyn kun skulle skiftes hvis den gik i stykker og var for dyr at reparere, jeg modtager med parabol og kan godt se DR1 og DR2 som sender fra satellit, men ikke TV2, kun Zulu og Charlie, TV2 sender kun analog tv, hvad med dem når det digitale tager over ? Nogen som ved om TV2 vil sende fra en satellit ? Som de gør allerede nu med Zulu og Charlie

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-10-08 09:48

TV2 har visat rigelige problemer

De kommer IKKE på sat.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-08 10:14

Tja - det næste kunne så blive at købe en fed opkopling til nettet og kigge TV den vej.
Eller lave computerrummet om til eget TV studie...............studievært søges til lav løn.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-10-08 10:35

Studieværter har du da her på Kandu - UDEN LØN....

Kan det være billigere....

Underholdning fra morgen til aften.....

Og sågar en del af natten....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-10-08 10:37

Og INTET i elektronikkens verden er FREMTIDSSIKRET

Så skulle fremskridt da gå i stå

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-10-08 12:08

Din sidste bemærkning er lige så rigtig, som den sagt/skrevet Refi

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-10-08 18:42

Glem alt om fremtidssikring. Alle der gennem tiden har købt "fremtidssikret" har senere fundet ud af at fremtiden blev anderledes.

Køb noget, som kan det i har brug for her og nu, samt det i ved at hav brug for om kort tid.

Hvis i ikke har et fællesantennesystem, af en art, eller parabol til satellit, vil i have brug for et fjernsyn med digital tuner , såkaldt dvb-t. Alt andet er gøgl og ordgas.

Digitaltuneren skal i have fiordi det danske analoge tv system snart nedlægges. Selv om man kan få nogle ekstenne digitale bokse, så er det en irriterende nødløsning i praksis.
Det digitale sendes allerede, og giver meget bedre billeder.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-10-08 18:51

Jammen jammen jammen - mit nuværendet TV virker jo.

Og jow jeg kan godt huske de der stereo-forberedte radiospillere.......................
Og sådan har det været lige side.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-10-08 17:32

Altså TV2 har sendt fra Viasat i laaaannnggg tid nu, jeg har ikke andre antenner end min parabol. Udbyder Viasat og til nytår kommer sågar Charlie, Zulu og TV2 film også med.

Og mit fjernsyn har kun MPEG2

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 28-10-08 08:37

Jeg blander mig lige i snakken...

Forstår jeg det rigtigt, at modtagere af kabel-TV ikke skal tænke på, om TV'et har mpeg2 eler mpeg4? Hverken nu eller senere? Eller skal man senere ud og have en mpeg4-boks?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-10-08 09:54

Ja - du forstår det rigtigt

Men ingen kan jo spå om hvad kabelselskaberne finder ud af i FREMTIDEN...

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 28-10-08 10:24

Kig her:

http://www.flatpanels.dk/

Her er en superguide..

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 28-10-08 13:44

Så bliver antennestikket vel også forældet nu. Der kan jo ikke køre et digitalt signal i et alm antennestik.. Altså jeg tænker bare at noget af kvliteten må gå tabt med alle de konveteringer. Fra stationen er signalet digitalt. Igennem dit antennestik er det lavet om til analog. Og så ind i fjernsynet som igen konveter signalet til digitalt.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 28-10-08 16:13

Jamen er det ikke DVB-C man vil bruge, det har jeg da set,
altså et med en DVB-T/DVB-C tunere indbygget, kan vel bruges?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-10-08 16:55

Det er IKKE det det drejer sig om...

Citat
altså et med en DVB-T/DVB-C tunere indbygget, kan vel bruges?

Ja - for kabelleverandørerne converterer det så du kan se det....

HELE problematikken gælder KUN for folk med EGNE antenner.....

Alle andre kan købe et gammeldags rørtv for den slags skyld

Så det lille 5" der står i garagen (med teleskopantenne) kan du godt give til børnehjælpsdagen..... Det viser kun sne fremover....

Kommentar
Fra : peque

Dato : 29-10-08 09:42

Citat
TV2 har visat rigelige problemer [Hahahahaha]

De kommer IKKE på sat.

Det passer da ikke.
Jeg personligt har kun parabol TV på mit mediecenter - og der har jeg da TV2 (men de er nævnt som lokalprogrammer) dvs TV2 Øst - TV2 Bornholm osv - men sender alt fra TV2.

Men det er kun parabol jeg har ind og ingen problemer med at se TV2

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-10-08 10:01

Hold nu op....

TV2 sender IKKE fra sat.

Kanalerne på dit mediacenter får du vel via internet ELLER en anden udbyder der sender det fra sat.

At nogen kan se TV2 via via deres TVudbyder har jo ikke noget med sagen at sagen at gøre

Hvis TV2 sendtre pr sat kunne den jo også ses i f.eks. Frankrig

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-10-08 10:12

PS..

Det samme gælder iøvrigt DR1....

Den kan ganske vist ses via sat visse steder i udlandet - men det er noget der BETALES for (Intelsat.)

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 29-10-08 14:31

Hvad så med en DVD-optager, der er tilsluttet fjernsynet? Skal den også have MPEG4 for at kunne optage et fjernsynsprogram? Eller er det nok at fjernsynet har det? Antennen er jo tilsluttet DVD-optageren og derfra videre til fjernsynet.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 29-10-08 14:53

Hey Refi.

Ganske vist betaler jeg for mit viasat - men derfor sendes kanalewn jo stadig via satelit!
Og har ingen problemer med at se hverken DR1/DR2 eller TV2.

Du kan jo så stadig vælge at nøjes med de fri kanaler (det kunne man da fopr 1½år siden) og betale deres kortafgift - for at se de frie kanaler.

Kode
MTV3 Sarja:11919:h:0:27500:4496:4497:4495
XSI_Data:11919:h:0:27500:0:0:924
TV 2 Nyhetskanalen:11919:h:0:27500:4451:4452:4450
TV1000 Premium:11919:h:0:27500:4461:4462:4460
Russia Today:11919:h:0:27500:0:0:4490
TV 2/Bornholm:12476:v:0:27500:4671:4672:4670
TV 2/Fyn:12476:v:0:27500:4641:4642:4640
TV 2/Lorry:12476:v:0:27500:4661:4662:4660
TV 2/Midt-Vest:12476:v:0:27500:4611:4612:4610
TV 2/Nord:12476:v:0:27500:4601:4602:4600
TV 2/Syd:12476:v:0:27500:4631:4632:4630
TV 2/?st:12476:v:0:27500:4651:4652:4650
TV 2/?stjylland:12476:v:0:27500:4621:4622:4620

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-10-08 15:03

peque

Du ville IKKE kunne se TV2 med blot de frie kanaler

Citat
Hvad så med en DVD-optager, der er tilsluttet fjernsynet? Skal den også have MPEG4 for at kunne optage et fjernsynsprogram?

JA - den er jo tilstuttet antennen...

men stadig kun hvis du er på EGEN antenne - det er ikke nok fjernsynet har (med mindre du vil "tappe" derfra - det er selvfølgelig en mulighed - men så skal du jo se samme kanal)

Det er signalet fra dåsen der er mpeg4

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-10-08 15:14

Meeen - de er skam begyndt at blive opmærksomme

http://admin.tilbudonline.dk/pdffiles/1672.pdf

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-08 22:06

Tak for svaret Fijala.
Jeg lukker tråden ....................... men fortsæt bare.