/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Bruger en mobil oplader strøm
Fra : vedikkealt
Vist : 2365 gange
100 point
Dato : 19-10-08 19:25

Har tænkt på om en oplader til en mobil ... eller andre af alle disse små opladere man får til alverdens ting i dag, bruger strøm når den blot sidder i stikket ... uden at være tilsluttet f.eks., mobilen.

hilsen vedikkealt

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-10-08 19:28

Ja, lidt spild er der altid. Du får det dog igen i form af varme. Så helt spildt er det ikke.

Accepteret svar
Fra : k1975

Modtaget 110 point
Dato : 19-10-08 19:38

Ja hvis kontakten er tændt, så bruger den strøm.

Men tag de opladere ud, når de ikke bliver brugt.

Det gør jeg altid på den måde ved jeg også, at jeg ikke bruger unødig strøm.

Det er da et godt spareråd

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-10-08 19:44

Alt efter typen af oplader, bruger det et sted mellem ca. 10 øre og 1 kr. i døgnet med nutidens priser på strøm.
Den billigste type er de elektroniske,hvor imod de dyreste er de gamle modeller med trafo.
Prøv blot at sætte din lader til i en af de strømmålere som man kan købe for under 100 kr.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-10-08 20:28

De "strømmålere " til 100 kr er værdiløse i den sammenhæng.
Laderens tomgangsforbrug er lavere end den slags måleres misvisning.

1 kr i døgnet er jo omkring 25 W . Det er nok mere end 10 gange tomgangstabet for de dårligste opladere.

Kommentar
Fra : Lindaha

Dato : 19-10-08 23:01

Bruger opladeren stadig strøm, selvom stikket er slukket???
Hvis den gør har jeg tre stk der skal ud....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-10-08 23:28

Nej er der slukket på kontakten bruges ikke strøm

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-10-08 23:33

Nej når der er slukket på stikkontakten, så er der ikke et forbrug.
Når u de strømmålere ikke tilfredsstiller hr transor, så kunne man sætte et universalinstrument imellem, og måle den strøm der løber, men så skal man selv hend og regne på det.
Og det er det vi har transor til, eller er det?
Har man ingen af delene, så sluk eller træk laderen ud, det er trods alt det billigste!

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 20-10-08 00:28

Mange fine svar.

Så det er altså ud med de ladere ... der af "praktiske årsager" sidder i strømskinner sammen med andet, hvor det at slukke selve kontakten på væggen ikke er muligt når man er hjemme.

Jeg har iøvrigt indrettet mig således at ALT er slukket, når jeg tager hjemmefra...undtagelsen er mit køleskab.

I forvejen er min el regning så lille at selv el selskabet har været ude at tjekke min måler for ikke længe siden...

For alle ens el apparater tager en del strøm også selv om de er "slukket".

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-10-08 01:29

Nej severino.
Du kan ikke bruge en strømmåling til noget.
For de elektroniske er strømmen langtfra sinusformet, og så er den sædvanlige formet forkert.

Ved trafo typerne er tomgangsstrømmen næsten 90° ude af fase med spændingen, og der skal en meget nøjagtig fasemåling til for at man kan udregne den aktive effekt bare nogenlunde nøjagtigt.

Der skal bruges et professionelt wattmeter, som de færreste råder over. Visse elselskaber og kommuner (biblioteket) udlåner dem dog.

Det er den lille effekt og store faseforskydning, som får de billige målere til at vise helt forkert.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-10-08 01:57

Nu ikke så meget teori, er en trafo varm eller en bette LED-pære gløder bruges der strøm, hvoraf 80% af prisen går lukt i den glubske statskasse.

Mit selskab er også mistænksom over mit lave forbrug, men det er ikke mit problem.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-10-08 08:55

Citat
Har tænkt på om en oplader til en mobil ... eller andre af alle disse små opladere man får til alverdens ting i dag, bruger strøm når den blot sidder i stikket ... uden at være tilsluttet f.eks., mobilen.
I bekræftende fald,må det være usansynlig lidt,den bruger.Vi har fået nogle nye stik-kontakter,uden afbryder.Min lader sidder der også hele tiden.Når den lader,er den da varm,men når jeg fjerner telefonen bliver den da kold igen.Deraf afleder jeg da,at den ingen strøm bruger.
Vil det så også betyde at en defekt pære i en lampe,stadig bruger strøm,hvis afbryderen,er "slået til".

Mosebaek.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 20-10-08 16:59

# Mosebaek

Lidt har jo også ret

Og mange bække små

Mine er ude af stikket ... da jeg tror ... dog uden at have målt det at trafoen ... "står og snore" også selv om du ikke kan mærke nogen temperatur forskel på laderen.

Om en defekt pære har samme "egenskaber" ved jeg ikke ... men det er jo om ikke andet et langt mindre problem da den som regel hurtigt bliver skiftet.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-10-08 19:54

Citat
Når den lader,er den da varm,men når jeg fjerner telefonen bliver den da kold igen.Deraf afleder jeg da,at den ingen strøm bruger.

Varmen står i forhold til det forbrug der er, så når den er i tomgang, udvikler den kun meget lidt varme.

Citat
Vil det så også betyde at en defekt pære i en lampe,stadig bruger strøm,hvis afbryderen,er "slået til"

Nej kun når du har pæren i orden!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-10-08 20:07

Defekte pærer kan genbruges i et mørkekammer................hvis da ellers nogen bruger et sådant i disse digitale tider.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-10-08 20:19

De er nemlig gode til sort lys

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-10-08 07:27

Den forstod jeg godt:
Citat
Nej kun når du har pæren i orden!

Og denne:
Citat
Defekte pærer kan genbruges i et mørkekammer................

Og denne:
Citat
De er nemlig gode til sort lys

Men jeg er nu også ret kvik.

Mosebaek.

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 17-11-08 18:54

Tak for svaret k1975.

Du svarede flot ... hele vejen rundt om mit spørgsmål...