/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
cpu går ned i multipli :(
Fra : dayworker24
Vist : 499 gange
500 point
Dato : 17-10-08 17:42

hej. Jeg har samlet en computer, men den har den ulempe at den går ned i multipli når den kommer under hårdere pres. Det er en quad core processor der hedder 9950 phenom.

Hvis jeg sætter en HD film på, så går der ca 20 sek hvorefter den går ned i ydelse (50%) og der er nemlig nogle indstillinger hvor du kan tage det fra (den sparer jo reelt på energi)

Men min computer bestemmer selv at den vil ned i mhz under load og det er jeg sku xxxxxxx træt af. Jeg kan se at det er multiplien der svigter den. Den giver nomalt 13.0 i multipli og bus speed er på 200 hvilket giver 2600 mhz, men under load hedder det 6.5 x 200 hvilket er 1300 mhz. Og jeg kan ikke ændre det på nogen måde. Den er stærk nok til at klare det på 1300 mhz, men hvis jeg sætter et meget krævende program i gang der tager 100% så går multiplien alligevel ikke op. Så det er sku lidt træls.
Synes min psu skulle være stærk nok (omkring 500 watt)
Der er kun installeret windows og motherboard cd, og så lige nogle codec. Men har i nogle ideer om hvad det kan være?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-10-08 17:44

Jeg ville sætte en større PSU i den.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 17-10-08 17:46

har lige løst mit cpu problem,der osse gik ned ved krævende grafik,grund støv på cpu køler (ikke blæser)så er der køling nok til den - spil med åbnen kabinet !?!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-10-08 17:49

Ja - det er et varmeproblem du har....

Cpuen fejler ikke noget

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 17-10-08 17:50

Men det er kun når jeg sætter noget større igang at den går ned i ydelse. Når den ikke laver noget, så kører den med 2600 MHZ. Vel og mærket uden nogen belastning.

Her er linkene til Mb og Cpu
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=459702&searchArea=&Soegeord=
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=426968&searchArea=products&Soegeord=m3n78+hdmi

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 17-10-08 17:52

Så vidt jeg kan se så er kerne på 28 grader, og selve cpu'en på 44. Så kan næsten ikke forstå det kan være et varmeproblem. Da alle tingene er helt nye kan støv osv heller ikke være problemet

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 17-10-08 18:51

Har du nogen måde sat den til at SPARE strøm,
mener der er en funktion i BIOS, der minder rigtig meget om dit problem...?

ER DET EN BÆRBAR, så se efter i strømstyring / BIOS.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-10-08 18:59

De herrer, der er forskel på CPU og PSU.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-10-08 19:25

Ja...

Det ene er processor det andet strømforsyning

Hvorfor fortæller du os det

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 17-10-08 19:46

Øhhh__What´s up DOC.
Citat
De herrer, der er forskel på CPU og PSU.

Inden jeg overlader strømmen, / til strømmen.
Selv fatter jeg INTET__! ingen nyhed, men man kan DA LÆSE/ forkert til tider...
SKODA _ værre end skulle forklare et STORT problem.

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 17-10-08 19:51

Vil dog stadig mene_____at HVIS der er skuet ned for STRØMMEN
eller adgangen til MEMORY i BIOS, får man samme resultat.
Men det er vel OP TIL BUNDKORTET.
Og så vidt/ HVIDT jeg kan læse, er det noget
Citat
Jeg har samlet en computer, men den har den ulempe

MAKVÆRK__prøv at skifte RAM-blokkene ud eller byt dem om...

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 17-10-08 19:54

Citat
Der er kun installeret windows og motherboard cd, og så lige nogle codec. Men har i nogle ideer om hvad det kan være?

Frem med TRYKLUFTEN og se dine SLOTS efter...
Kender ikke KORTET, men kan det køre XP...

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 17-10-08 20:03

Hey. Det kan fint køre xp. Jeg har et program fra amd hvor man kan vælge strøm besparelser, men det er alt sammen slået fra (hvilket betyder den skulle køre max speed hele tiden)

Jeg prøvede at bruge 6000+ og skiftede cpu nogle gange (på 2 forskellige bundkort) men kan det være på baggrund af manglende pasta imellem cpu og køler?
Eller tror i det er psu'en der giver o og fortæller systemet at det skal sætte hastigheden ned?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-10-08 20:08

500w burde ikke give problemer...

Tror stadig mest på varmen...

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 17-10-08 20:10

ok. jeg prøver lige at smide den over i min anden pc, så kan jeg se om det bundkort giver problemer.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 17-10-08 23:12

hey. Smadrede min ene køler, men umidelbart så det lovende ud. Men jeg kan lige få skaffet en ny køler, og så se på det der.

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 22-10-08 20:29

drenge for saten da,det er sku da logisk han har Cool'n'Quiet slået til det sænker cpu hastigheden når den ikke laver noget derfor,mener du skal i bios for at slå det fra,er ikke så stiv i amd cpu'er længere

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 23-10-08 16:22

Hej. Jeg har haft c'n'q slået til og fra, men lige lidt hjælper det. Men med C'N'Q burde den også hæve hastigheden når den blive sat til noget hårdt, men i mit tilfælde sker det modsatte. Nemlig at den sæmker hastigheden, og så når den har stået idle i ca 10 sek, så får den de 2.6 ghz igen (højeste)

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 23-10-08 20:38

nej det gør den ikke det er derfor det hedder Cool'n'Quiet kølig og stille når man ikke belaster cpu,en,det vil aldrig gå over cpu'ens fabrikshastighed ,hvis du vil have den til at overclocke cpu'en ved hård belastning hedder det noget anden,du kan læse lidt om CNQ her
http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118_9485_9487%5e10272,00.html

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 26-10-08 15:58

Jeg prøver ikke at oc cpu'en eller noget i den stil. Jeg vil bare have den til at køre ved maks hastighed når det er krævet. Den står i idle på 2600 mhz og i load på 1300 mhz (hvilket er halv speed)

Men jeg tror jeg har fundet problemet. Cpu'en er ikke understøttet af bundkortet (soklen er, men selve cpu'en er ikke)
Tror i ikke også det er det?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-10-08 18:05

Det er da absolut en mulighed - men sådanne ting har du vel tjekket inden

Vi kan jo ikke se din "indmad"...... Samt alle data.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-10-08 18:06

Citat
Jeg har samlet en computer

Men dette burde selvfølgelig have givet et fingerpeg.....

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 26-10-08 22:55

Hej refi. Jeg er faktisk også skuffet over min egen research da den altid plejer t være i top.

Men altså mit eget bundkort kan levere 95 watt til cpu'en og min cpu kræver 140 watt. Så efter min forklaring (problemet) vil jeg sige at jeg har lokaliseret fejlen. Er i ikke enige?

Annuller spørgsmålet
Fra : dayworker24

Dato : 15-11-08 23:40

Hej. Ingen ramte jo det rigtige svar, men tak for alle mulighederne ;)
Nu har jeg bare det problem at min cpu bliver varm, men det er jo amd