/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Hvad betyder K i københavn K?
Fra : Toby14dk
Vist : 10730 gange
168 point
Dato : 15-10-08 18:39

Så simpelt kan det skrives da jeg lige har diskuteret med en kammerat her over middagsbordet kunne jeg godt tænke mig at vide hvad K og S står for i henholdvis københavn.k og københavn.S

Og i kilde Ref. for på google kan vi læse i et forum at det står for købmagergades posthus men i min familie har vi altid hørt at det skulle stå for klædebo. pga. de mange skrædere der boede i den indre bydel en årgang. så hvad er den orginal grund?
Håber nogle kan svare mig.
Mvh Tobias.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 15-10-08 18:39

Det er postbokse

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-10-08 18:44

Da dem der har oprettet det er døde, må man jo tro på det skrevne....

Og da de ikke er enige bliver vi det nok heller ikke...

Der er forskellige versioner af betydningen - så må man finde en at tro på.....

Personligt tror jeg mest på Købmagergade

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 15-10-08 18:47

Nemlig - der må man jo sige at posten fylder ret godt inde.

Kommentar
Fra : Toby14dk

Dato : 15-10-08 18:49

hehe.. joh.. men Det afgører jo ikke rigtigt noget? der må vel være et sted hvor det er registreret i sin fulde længde første gang?

Står det nogle steder i et lektikon? ( ejer dog ikke et )

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-10-08 18:52

Citat
men Det afgører jo ikke rigtigt noget?

Korrekt....

I må tro eller lade være - del gevinsten og kald det uafgjort.....

Procentmæssigt vinder Købmagergade dog overlegent....

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 15-10-08 18:52

Prøv at ringe til Post Danmark i København.
Måske kan de komme med det konkrete svar. De burde da vide det.

hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-10-08 18:56

Citat
De burde da vide det

Vi ved jo hvad DE svarer

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 178 point
Dato : 15-10-08 18:59

Citat
Adressering af Brevforsendselser til Kjøbenhavn af 21. februar 1876, at ’K’ dækker over ’Kjøbenhavns Brevpostkontors Omdelingskreds’, altså det indre København«.

http://www.bold.dk/snak/?action=thread&id=464092&vis=

K = det indre København

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 15-10-08 19:04

københavn s står vel for syd.
og københavn k står vel for københavn københavn.

Hvis man siger københavn så er det jo et stort område men siger man københavn k (københavn københavn) så mener man det inderste af københavn...

det bare hvad jeg tror.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-10-08 19:04

K = kerne
Kjøbenhavns kjerne

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-10-08 19:07

København S må vel være det "sydlige" København, N det nordlige, Ø det østlige V det vestlige.

Kommentar
Fra : Toby14dk

Dato : 15-10-08 19:15

København .S er mig meget bekendt sundby.. men igen umuligt for mig at bevise.. :) men indtilvidere rigtigt godt klaret tak.. :)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-10-08 19:28

Ja Ans - og det henviser til de porte som gav adgang til Kjøbenhavn

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 15-10-08 19:42

som toby skriver er københavn S sundby københavn K er området der strækker sig fra Købmagergades postkontor, til de omkringliggende Vetsrebro Nørrebro Østerbro mm.

per

Kommentar
Fra : lunalovegood

Dato : 15-10-08 19:43

K står for Købmagergades Postkontor

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 15-10-08 19:43

vidste i at alle gadenumre starter fra den ende der ligger nærmest Kongens Nytorv med de lige numre på højre side og selvklart de ulige til venstre.

per

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-10-08 20:14

Ja - de er slet ikke så "dumme" de kjøvenhavnere.....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-10-08 21:14

København S er i dag en stor del af Amager, som er en del af Københavns Kommune. Sundby kommune eksisterer ikke som selvstændig kommune.

Jeg holder stadig på at S står for syd. Den sydlige del af kommunen. N står for den nordlige del af kommunen (Nørrebro) Nørre = (i stednavne) som ligger mod nord.

vestre adj.
1. (i stednavne) som ligger mod vest.

søndre2 adj.
1. (ældre) som ligger mod syd.

østre adj.
1. (i stednavne) som ligger mod øst.

nørre adj.
1. (i stednavne) som ligger mod nord.

Og i det tilfælde er det centrum i København, der er udgangspunktet.

Kommentar
Fra : Toby14dk

Dato : 15-10-08 22:12

Jeg lader lige tråden stå åben til imorgen.. da jeg har skrevet ind til politiken..
Tror nu stadig på sundby.. men kan godt se logikken i syd.. :)

Kommentar
Fra : werter

Dato : 15-10-08 23:25

Endnu en mulighed: Som barn lærte jeg, at K stod for Kongens (København) og S stod for Sundbyerne (var der mon flere? - men sådan husker jeg det)
vl h W

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-10-08 12:16

Her er biblioteksvagtens svar på spørgsmålet

Citat
Jeg har søgt oplysningerne i bogen "Danmarks Posthuse 1624-1989". Her fremgår følgende:

København K = Købmagergade
København S = Sønderbro

Så S´et står altså hverken for Sundby eller syd

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-10-08 14:56

Sønderbro = syd basta

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-10-08 15:07

Og N står for Nørrebro, som ligger nord, Ø for Østerbro, som ligger øst, V for Vesterbro, som ligger vest, S for Sønderbro, som ligger syd for centrum i København.

Så S, V, N og Ø er en betegnelse for, hvor bydelen ligger i forhold til centrum.

Der er også SV = Sydvestkvarteret og NV = Nordvestkvarteret.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-10-08 15:11

Med mindre I kan vække de "døde" bliver I næppe enige

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-10-08 15:45

Ha ha - ja selvfølgelig betyder Sønder syd .... men det var vel ikke det der var spørgsmålet
Citat
jeg godt tænke mig at vide hvad K og S står for i henholdvis københavn.k og københavn.S
Det var så det jeg besvarede med Sønderbro og Købmagergade

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-10-08 17:15

Citat
Det var så det jeg besvarede med Sønderbro og Købmagergade

Og det mener DU så er det ENDEGYLDIGE SVAR

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-10-08 09:22

I København er der Nørrebro, Østerbro, Sønderbro og Vesterbro.

Men godt at du fik det opklaret, nu skal du bare overbevise din mor om K

Godkendelse af svar
Fra : Toby14dk

Dato : 17-10-08 10:02

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-10-08 13:19

Selv tak og god weekend