/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
avel af slørhaler
Fra : meller147
Vist : 5771 gange
180 point
Dato : 11-10-08 16:23

jeg har 3 store slørhaler ca. 8-13 cm. jeg har haft dem ca. 1 år, jeg har ikke set æg eller lignene, det undre mig lidt. de har gået sammen med mange andre fisk, men de er der ikke mere, kun en enkelt Ancistrus (en malle) kan det være derfor?
Hvad skal jeg gøre når der kommer æg? eller jeg kan se de skal havde æg? skal jeg tage hunen over i et andet akvarium inden hun ligger ægene?
Er der noget jeg bør vide inden jeg for "unger"?
skal der nogle speciele forberedelser til?

pliz. hjælp mig, det kunne være så fedt selv at avle slørhaler, jeg har nemlig prøvet at avle hvores guldfisk, men de går i en stor havedam nu :D

mvh.
mathias/meller

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-10-08 16:33

Slørhaler er meget, meget svære at få til at yngle...mange af dem kan slet ikke formere sig, fordi de er avlet så vanskabte.

Når de kommer i "leg" (Parringstid) svømmer de hurtigt tundt i akvariet.....hannen efter hunnen....og hun lægger så æggene, som han befrugter.....når det er sket, drysser æggene så ned og lægger sig på bunden, sten, planter og hvor de nu havner.de er så små, at de næsten ikke er til at se med det blotte øje.........derfra skal de så passe sig selv...hvis man er heldig klækker æggene så efter få dage...ungerne er meget små, helt gennemsigtige, og de vokser meget langsomt

Citat
Hvad skal jeg gøre når der kommer æg? eller jeg kan se de skal havde æg? skal jeg tage hunen over i et andet akvarium inden hun ligger ægene?

Du kan ikke gøre ret meget, du kan kun se om der kommer æg, hvis fiskenen begynder at parre sig.....nej, du skal ikke fjerne hunnen, for så bliver æggene ikke befrugtede af hannen...

Min datter har haft slørhaler til at yngle et par gange, de gik i et akvarium hvor der kun var slørhaler....men den første gang var der ingen af ungerne der overlevede og den anden gang overlevede en enkelt, og den blev 4-5 cm stor, men så kunne vi se den var vanskabt og kunne ikke leve....

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 11-10-08 16:34
Kommentar
Fra : meller147

Dato : 11-10-08 16:40

dova
okay, jeg har været inde og se nogle af de der goldfish farmer på youtube, der presser de ægene ud i en anden balje, jeg tænkte på om man så ikke kunne få hunen til at lægge æg i en anden balje, fjerne hende og så putte handen der over i en lille dag, og så fjerne ham?
stouenberg
har set linket men ville godt vide mere :D det link kan jeg jo heller ikke svare på :D

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-10-08 17:35

Slørhaler er guldfisk (karudser) som er avlet specielt til den mærkvlærdige form.
Ved indbyrdes avl af slørhaler, kan der komme hvad som helst af degenerete ud af det. Megen af avlen er næppe levedygtig.

Læs lidt elementært om arvelighedslære.

Kommentar
Fra : meller147

Dato : 14-10-08 13:52

det var jo ikke lige det svar jeg havde brug for

Kommentar
Fra : meller147

Dato : 14-10-08 20:50

er det kun i april-maj de ligger æg?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-10-08 22:18

Citat
er det kun i april-maj de ligger æg?

nej, det er det ikke, men som tidligere nævnt er det meget svært at få dem til at yngle, det er noget man en sjælden gang kan være heldig at de bare gør........ og nu så jeg i et andet spørgsmål, at du har dem i et 60 liters akvarie...det er alt for lille til slørhaler, de kræver meget plads og yngler helt bestemt ikke deri.

Slørhaler er i det hele taget nogen dumme fisk at beskæftige sig med......fordi de ikke ser sådan ud oprindeligt, men er fremavlet med en defekt krop, fordi nogen engang har synes det så smart ud og uden at tænke på, at en slørhale faktisk er handicappet.
Og mange slørhaler kan slet ikke formere sig fordi de er vanskabte.

Hvis du gerne vil avle fisk, så forsøg med nogen der føder levende unger i stedet for at lægge æg, eller også nogen af de æglæggende der er nemme at få til at yngle...eks. zebracichlider (men de kan ikke gå sammen med andre fisk når de skal yngle, for så er de meget agressive fordi de passer på æg og senere unger.

Kommentar
Fra : meller147

Dato : 14-10-08 22:29

ja, men jeg vil jo gerne prøve med min slørhaler da det er dem jeg har :D
mine slørhaler er ikke så storer inu, så tror du ikke det er nok med 60 litter? de ser ud til at havde det meget fint.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-10-08 23:27

Jo, så længe de er små, men du skriver jo at dine er store """ jeg har 3 store slørhaler ca. 8-13 cm...."""" så de har ikke for meget plads...... men altså, du skal ikke forvente at dine slørhaler vil yngle, hvis de vil er det bare held.

Du ved jo ikke engang om det er hanner eller hunner du har........hvis nu det er 3 hanner eller 3 hunner, kommer der i hvert fald hverken æg eller unger.

Men okay.... lad være med at sætte flere fisk derned og sælg mallen, for den æder æggene hvis der kommer nogen.

Vandet i akvariet må ikke være for varmt.....maks 20 grader og det skal være rent.....og godt med iltning/luft i vandet.

Så er det bare at lade det være og se om ikke du er heldig på et tidspunkt.

Hvis det er både hanner og hunner, så måske de begynder at svømme uroligt og hurtigt rundt i hele akvariet. lige efter hinanden , som om de leger tagfat.....så er de i gang med parringslegen og det varer nogen timer sådan, og så vil du kunne se en gang imellem, at der kommer en "sky" af æg fra hunnen og umiddelbart efter befrugter hannen æggene inden de falder ned på bunden, sten og planter.

Hvis æggene hurtigt bliver hvide, dur de ikke......men ellers vil der komme små unger...og de er meget små, du vil næsten ikke kunne se dem, udover deres øjne og så er de helt gennemsigtige det første stykke tid.

Kommentar
Fra : meller147

Dato : 15-10-08 09:27

okay, det vil sige min temp. skal sænkes til ca. 20* ?
men min malle kommer næsten aldrig ud fra et lille bjerg jeg har i akvariumet.
jeg tror det er 2 hanner og en hun, eller 1 han og 2 hunner, for den ene jagtert tit de andre :D

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-10-08 15:49

En malle lever af det bundfald der er i akvariet, altså foderrester o.s.v. på bundlag og planter, og hvis der ligger fiskeæg der, er det kun et ekstra lækkert måltid for den.....

Kommentar
Fra : meller147

Dato : 15-10-08 16:43

okay, men skal graderne sættes ned på 20?

Kommentar
Fra : meller147

Dato : 25-10-08 09:33

hvorfor skal graderne sættes ned på 20?
og hvor stort skal akvariumet være for mine 3 fisk for der er chane for de avler?

Kommentar
Fra : stellajoh

Dato : 05-11-08 20:24

hejsa jeg vil lige fortælle at jeg har to slørhaler og for tre uger siden fik jeg syv unger og dem tog jeg i et andet lille akvarie og ringede til en forhandler som sagde at hun ville sætte dem tilbage så det gjorde jeg og nu er de døde allesammen øv øvmen vi prøver igen

Kommentar
Fra : meller147

Dato : 06-11-08 18:39

ja men hvad kraver det at få dem til at yngel?

jeg vil tro du skal skaffe dig et 20l og havde dem der indtil de ikke kan komme imunden på de store:D
jeg har haft samme problem med andre fiskeunger

Kommentar
Fra : meller147

Dato : 08-11-08 14:35

kan:
http://www.akvarieudstyr.dk/netshop/showProduct.asp?pid=42699
det bruges til at avle mine slørhaller i eller skal jeg op og havde
http://www.akvarieudstyr.dk/netshop/showProduct.asp?pid=42700
eller stører?
jeg har nemlig ikke alt for meget plads på mit værelse til ret meget støere ind de der akvarier

Annuller spørgsmålet
Fra : meller147

Dato : 20-11-08 15:27

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål