/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Slørhaler og yngel ?
Fra : Elina87
Vist : 6879 gange
10 point
Dato : 28-04-04 11:00

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan :
jeg får nogen af mine 6 slørhaler til at yngle?
ser man det på dem?
Jeg har hørt at fisk er intetkøn... Er det sandt ?

Knuzz
//Elina87

Kommentar
Fra : legind

Dato : 28-04-04 11:45

kan dette bruges
Føder levende unger

Guppyer føder levende unger. Derfor må de parre sig, mens æggene stadig ligger inden i hunnen.

Hos de fleste fisk befrugtes æggene først efter, at de er lagt. Da guppyen føder levende unger, må æggene dog befrugtes, mens de stadig er inde i hunnen. Det er ikke helt let, for fisk har nemlig ingen penis, som kan føre hannens sæd op i hunnen til æggene.

Hannernes bugfinner er dermod trukket ud til et slags spyd med en rille i bunden. Disse finner kaldes et gonopodium og fungerer som hannens ydre kønsorgan. Gonopodiet kan bevæges til hver sin side, så spidsen kommer til at vende fremad.

Når hannen vil parre sig, svømmer han op på siden af en hun. Så gyder han sin sæd ud i rillen i sit gonopodium, vender det fremad, og fører det i en hurtig bevægelse op i hunnen. Her afsættes sæden, som så befrugter æggene. Det hele går ret hurtigt, men er let at se hos guppyerne i et akvarium.

Når æggene er befrugtet udvikler de sig inde i hunnen. Hunnen bliver nu tykkere og tykkere, og kort før hun skal føde, kan man af og til se ungernes øjne gennem hunnens bug. Efter 4-5 uger klækkes æggene, og ungerne fødes. Ungerne er allerede kønsmodne i en alder af 3 måneder.

Kommentar
Fra : graph

Dato : 30-04-04 10:43

åh... det her handlede da om slørhaler??

Kommentar
Fra : leneogbo

Dato : 10-05-04 00:23

hmm slørhaler yngle?? i danmark?? 1.maj?? eijh så vidt jeg ved yngler de ikke. de er importeret fra japan og kina. har 6stk i et 120l. på 2. år. men hvis nogen ved andet vil jeg da gerne høre...
lene

Kommentar
Fra : SmukkeErik

Dato : 05-01-05 22:38

jeg kan se at det er gamle sprøgsmål og svar, men jeg er lige stået på.
Man kan sagtens få slørhaler til at yngle i et akvarie - det største problem er næsten at skille hanner og hunner fra hinanden, idet det er meget svært at se forskel - udover yngletidspunktet, hvor hannen får hvide knopper på næseryggen og på gællerne, det ser vildt sjovt ud.
Sådan gør jeg, uden at gøre krav på at dette er de vises sten:
Jeg har gjort det 2 gange. Første gang kender man som sagt ikke forskel på kønnene, og derfor gik alle 5 fisk i opholdsakvariet. Jeg skiftede ½ delen af vandet med frisk vand fra hanen, satte ekstra gennemluftning på, for at fjerne klor, det kørte i 2 dage. Så tappede jeg halvdelen af vandet over i et andet akvarie og hævede temperaturen i opholdsakvariet med 2 grader. Allerede næste morgen kl 04.30 blev jeg vækket at et enormt plaskeri i vandet, og jeg kunne konstatere at af 5 fisk var der kun 1 han, han havde til gengæld travlt. De legede i ca 3 timer, samtidig med at de guffede æg i sig. Mine fisk er meget store, ca 35 cm, hele bundlaget, sten, planter, og filter var fedtet ind i æg.
God fornøjelse. MVH SmukkeErik