/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Genopladelige batterier
Fra : o.v.n.
Vist : 668 gange
200 point
Dato : 05-10-08 17:56

Dem har mange af os flere af, mig selv inklusive, det være sig almindelige AA batterier og batteri til mobil telefoner og kameraer, jeg har ekstra batteri til alle apperater. Men hvordan er det bedst at opbevare dem ?
Skal de bare ligge til jeg får brug for en og så lade op ?
Eller skal de lades op regelmaæssig, og holdes fuldt opladede i opbevarings tiden ?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-10-08 17:59

Vent med at oplade til de er kørt flade så holder de længst. (selv om det ikke er den måde der er skønnest)

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-10-08 18:12
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-10-08 18:13

Du foreslår altså at jeg skiftes til at bruge batterierne, og når den er afladet, så skifte til en frisk opladet, i stedet for at have reserven liggende klar ?

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 210 point
Dato : 05-10-08 18:16

Nej jeg ment4e bare at du ikke skal pjatlade på dem så holder de ikke i lang tid. Men jeg gør som dig. Har flere sæt og når de er flade skifter jeg til et nyt sæt, oplader de flade og lægger dem pænt i skuffen til næste gang

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 05-10-08 18:25

Det kommer an på hvilken type batterierne er.
Det findes f.eks
NiCd
LeadAcid
NiMH
Lithium Ion

Du skal næsten læse på wikipedia om batterier.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_battery_sizes.

NiMH er nok de mest almindelige genopladelige batteri i AA størrelsen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-10-08 18:28

Mit ekstra fotobatteri ligger i camerataske.................opladet, og skiftes til at blive brugt.
Mine to musebatterier bliver ladet op straks efter udskiftning.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-10-08 21:19

Hej
Jeg hører en masse lydbøger, både mens jeg gør rent, er i køkkenet - og ikke mindst som falde i søvn. Min Sony CD og Walkman bruger 2 AA batterier. Jeg kører dem flade og har i mellemtiden opladet et andet sæt. Min erfaring er at fuldt opladede batterier kun har ½ gejst allerede efter at have ligget i skuffen i 14 dage. Det kan ikke betale sig at have gang i flere hold end dem jeg skal skifte ud efter ca. 20 timers drift.
Kamerabatteri har jeg 2 stk. af og jeg synes ikke at de aflades så hurtigt. Eet nyopladet i kameratasken og et i kameraet.
Jeg har kørt med de samme sæt AA opladelige batterier i næsten 2 år nu og kan ikke mærke nogen forringelse af ladekapaciteten.
Men jeg bliver sur, når gemalen snupper mine AA batterier til ting som vejrstation, ringeklokke, ur osv. Det skal man ikke bruge de genopladelige batterier til.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 05-10-08 22:50

som scootergrisen er inde på.

Det kommer helt an på hvilken type batterier der er tale om, ikke størrelsen.
Det kommer også helt an på hvor lang tid du vil opbevare dem?? 1 dag, 1 uge, 1 måned, 1 år???
Der findes ikke kun 1 svar, og der kan skrives tykke bøger om emnet, hvis alle muligheder skal med.

MVH

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-10-08 01:02

Ja det er vist et emne med mange muligheder, jeg har et ekstra til mobilos, den har aldrig været i brug, måske ligger den og bliver ødelagt, jeg må hellere få den ind i rytmen og skifte mellem to, det gør jeg allerede med mit kamera, AA batterier skiftes regelmæssig og bliver opladet lige efter skift så de er klar, de bruges til mange forskellige ting, AA er Ni-MH - telefon og kamera bruger infolithium

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-10-08 22:46

Tak for svaret Fijala. Jeg vil så sørge for at batterier er i kredsløb og bruge dem på skift