/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Seagate Barracuda 7200.7
Fra : ppk
Vist : 585 gange
300 point
Dato : 04-10-08 19:15

Hej

Har en HDD af ovenstående på 120GB, som er partioneret i 2 diske, nu er det så bare blevet sådan at partion nr. 2 på den pludselig vil formateres inden den kan bruges.

Begge partioner har hele tiden fungeret, og der ligger en masse ting og sager på den som jeg gerne vil have fat i igen.

Så spørgsmålet er Nu hvordan får jeg fat i disse filer ?

Findes der evt. et program som kan finde det og evt. rep. drevet, så det måske ikke er nødvendigt at formatere det ?

PPK

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-10-08 19:43

Denne ubuntu CD kan muligvis læse din harddisk.
Det er muligvis bedst når harddisken sættes til efter opstart .........altså hvis det er en USB harddisk.
http://www.kandu.dk/Spg104389.aspx

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-10-08 21:13
Kommentar
Fra : ppk

Dato : 04-10-08 21:33

Hej Eyvind

Nu skal det lige siges at harddisken er sat i en extern harddisk boks, såleds at jeg kan sætte den til mit USB stik og bruge den som extra lager.

Ang. Ubuntu har jeg for nogle år siden prøvet dette program på en "gammel" pcèr, og det så meget smart ud. Men jeg kørte sur i det og opgav til sidst, maskinen står idag stadig med Ubuntu og vil nu ikke starte.

PPK

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 04-10-08 21:39

Hej peet49

Uha uha, det ser godt nok lidt indviklet ud !

Men kan man ikke installere et eller andet program som kan læse harddisken, det er jo kun den ene partion jeg ikke kan få lov at læse, men den har stadig et drevnavn men når jeg klikker på det er beskeden at den vil formatere det.

Mener at have hørt der findes noget der kan læse bl.a. gamle HDD som måske kunne bruges.

Hilsen
PPK

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 04-10-08 21:42

Jeg har mulighed for at tilslutte disken både XP og VISTA !

Hvilken der er bedst ved jeg ikke.

Så det er heldigvis ikke selve C drevet der er "kuk" i heldigvis.
Men en extra disk i en USB-boks.

PPK

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-10-08 22:26

Det gør det måske lidt nemmere.
ubuntu skal ikke installeres men bare køre i LIVE, altså starte comp. på den brændte CD og "køre" i Rammen. Og så sætte USB HD til og se om ikke den finder den.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-10-08 09:41

Hvis du sætter den i usb stikket og kigger under egenskaber for den partition der ikke kan læses fra, hvad filsystem står den så til

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 05-10-08 12:37

hvad siger den i diskhåndtering?

Muligvis kan denne guide hjælpe dig:
http://www.helgec.dk/lost%20data.html

Kommentar
Fra : sym

Dato : 05-10-08 15:13

jeg tror du helst skal læse den med win xp for vista har en ide med ikke at kunne læse andet end ntfs filsystemer. Det kunne den i hvertfald ikke med mine usb-nøgler så dem måtte jeg læse med xp. Håber bare for dig at Vista ikke har spoleret din partion!!!

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 300 point
Dato : 05-10-08 18:47

NTFS kan læse FAT32
FAT32 kan ikke læse NTFS
ubuntu kan læse dem begge, og måske også når der er kludder partitionsoplysningerne på HD

Hvis ekstern USB harddisk- stikke trækkes ud uden at "afmontere" HD først kan der gå kludder i partitionoplydningerne på HD. et kan rettes på flere måder.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 05-10-08 20:20

Foreløbig tak for de mange gode råd, vil afprøve det inden for de næste par dage.

PPK

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 13-10-08 07:38

Hvis det ikke er lykkedes for dig og du skal have data ud af den syge partition, så prøv her:
www.diskhelp.dk

Godkendelse af svar
Fra : ppk

Dato : 04-11-08 17:43

Tak for svaret Eyvind.