/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
UBUNTU live og installation
Fra : e.c
Vist : 918 gange
10 point
Dato : 14-05-07 19:52

Dette spørgsmål bliver anulleret når teksten her er god nok.
Så der bliver ikke delt point ud.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Ubuntu live og installation.

Hent ubuntu her: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
Og denne er den nyeste >>Ubuntu 7.04 - Supported to 2008<< (kan altid bruges efter 2008 )
Den er på 697 Mb og kan tage et stykke tid at hente.
gem den i en mappe du kan finde igen.

Filen du nu har hentet, skal brændes på en CD som ISO.image

Hvis du har Nero brænderprogram:
Start Nero > CD fanen > Kopi og backup > brænd image til disk
Find din hentede fil ( evt. sæt filtype til "alle filer" )
Marker filen > åbn > Næste

Har du ikke et brænder program, som kan brænde ISO.images kan du hente og bruge det gratis CDBurner XP Pro her: http://www.cdburnerxp.se/download.php

Nu har du en boot-CD som kan bruges til flere ting.

Ubuntu kan køre fra CD skuffen uden at instalere
Du kan surfe på nettet med Firefox browseren, den har automatisk fundet dit netkort
Du kan bruge Open Office (ligner Microsoft Office og kan åbne MS Office filer og gemme i Windows format)

Og du kan:
Hente filer i beskadigede windows installationer
Installere ubuntu på harddisk
Lave partitioner

Når du vil instalere, klikker du på Install som ligger på ubuntu-skrivebordet

Begynd med at køre ubuntu i livetilstand
Start comp med ubuntu CD lagt i.
(det kræver at bios er sat til at boote fra CD)

Vælg sprog (dansk) med " F2 "
enter
Vælg "start ubuntu eller installer ubuntu"
..........( den installeres ikke før senere når/hvis du bestemmer det)
enter
Nu undersøger den computeren og det kan tage lidt tid.

Når den er rullet ind på plads vil du se et skrive bord med hjælpetekster når du peger.

Du kan rette på partitionerne sådan
System > administrer > gnome partition editor
Partitions editor er ikke legetøj...............men spørg bare.

Ved installation og hentning af opdatering ændres ubuntu til Dansk
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Konstruktiv kritik modtages gerne.
Der vil også komme en anvisning på kørsel med både Windows og ubuntu på samme harddisk -
en såkaldt dualboot

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-05-07 20:10

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-05-07 20:14

BjarneD - korrektur og kritik udbedes.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-05-07 20:15

Må jeg låne din guide på et tidspunkt og lægge den op på min hp?når den er færdig,selvføgelig under dit navn.
e.c's klumme
Manse9933

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-05-07 20:20

Læg du den bare op uden underskrift. (jeg vil gerne undvære en "klumme" )

O.V.N. har også en finger med i spillet.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-05-07 20:22

så kommer der til at stå snittet fra e.c på kandu

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-05-07 20:23

Jeg har ikke fundet noget at kritisere. Jeg er imponeret over hvor præcist du har formået at formulere det.

Hvis jeg skulle foreslå noget skulle det være lidt tips omkring partitionering i de tilfælde hvor man har andre styrestystemer i drift på maskinen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-05-07 20:23

og O:V:N

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-05-07 20:26

Jo Bjarne - men det vil jeg ikke blande sammen med en alm. prøvekørsel og installation.
Men en vejledning for sig selv.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-05-07 20:30

Så har jeg snittet del 1,nu skal den bare formateres til HTML,venter ned at lave den til den er færdig,uredigeret.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 14-05-07 20:38

Uha uha uha - en der vover livet :D lækkert at se
Der kan kommes med mange tilslutninger eftersom det er et stort område at komme ind på:

En liveCD kan bruges til mange ting - f.eks at redde data udfra en Smadret installation (Både Windows og Linux) eller desideret mounte de forskellige partitioner og dermed kopiere maskiner som også kan gøres på andre måder.

Omkring Dualboot er der flere muligheder:
Vil man køre med en eller 2 harddiske?
Kører man med 1 ( og evt har installeret Windows i forvejen - finder Ubuntu selv ud af dette og skriver det ind i grub.
Kører man på 2 forskellige harddiske skal man hen og notere hvilke diske der skal startes på efter ønske
Selve partitioneringen af harddisken er der også mange muligheder:
istedet for at lade maskinen gøre det - kan man hoppe i en anden konsol og bruge kommandoen:
mke2fs -j -O dir_index /dev/hd?? -> dermed sørger man for indexering af hardisken. Godt til servere mm.

Samtidigt med kan man faktisk bruge en LIVED til extremt mange ting -. ikke mindst tjekke generelle ting såsom lydopsætning på Digital lyd osv (Ubuntu er en af de bedste til dette) og derefter gengive dette på sin egen Distro - hgvis man ønsker dette.

En OK Guide - alldeles nyttig for nye mennesker indenfor Linuxverdenen! Et godt initiativ - men der er mange af denne slags.
Dog syntes jeg du skal komme meget mere ind på forskellige ting såsom netværksopsætning - redigering/opdatering af pakker, rekompilering osv da dette også i mange tilfælde er nødvendige for den almindelige bruger

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-05-07 20:47

Jo peque - men for ikke at afskrække skal denne være så enkel som muligt.

Jeg har selv i mange år forsøgt med forskellige distro, og hoppet fra igen fordi indlæringskurven var for stejl. Og da ubuntu faktisk installerer sig selv både på min nyere hurtige stationære og mine ældre Compaq bærbare, så syntes jeg den er for absolut begyndere.

Naturligvis skal der henvises til www.ubuntudanmark.dk , som i øvrigt har hjulpet mig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-05-07 20:57

Ja, en unørdet vejledning vil uden tvivl få mange flere til at prøve den absolut velkørende Ubuntu.
Det med en netværksguide ville jeg nu gerne se for for der mangler jeg muligheder til at lave stabile lokalnetværk på tværs af platformene. Der føler jeg mig begrænset og jeg har ikke unnet finde noget der har kunnet give mig løsningen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-05-07 20:58

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Ubuntu live og installation.

Hent ubuntu her: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
Og denne er den nyeste >>Ubuntu 7.04 - Supported to 2008<< (kan altid bruges efter 2008 )
Den er på 697 Mb og kan tage et stykke tid at hente.
gem den i en mappe du kan finde igen.

Filen du nu har hentet, skal brændes på en CD som ISO.image

Hvis du har Nero brænderprogram:
Start Nero > CD fanen > Kopi og backup > brænd image til disk
Find din hentede fil ( evt. sæt filtype til "alle filer" )
Marker filen > åbn > Næste

Har du ikke et brænder program, som kan brænde ISO.images kan du hente og bruge det gratis CDBurner XP Pro her: http://www.cdburnerxp.se/download.php

Nu har du en boot-CD som kan bruges til flere ting.

Ubuntu kan køre fra CD skuffen uden at instalere
Du kan surfe på nettet med Firefox browseren, den har automatisk fundet dit netkort
Du kan bruge Open Office (ligner Microsoft Office og kan åbne MS Office filer og gemme i Windows format)

Og du kan:
Hente filer i beskadigede windows installationer
Installere ubuntu på harddisk
Lave partitioner

Når du vil instalere, klikker du på Install som ligger på ubuntu-skrivebordet

Begynd med at køre ubuntu i livetilstand
Start comp med ubuntu CD lagt i.
(det kræver at bios er sat til at boote fra CD)

Vælg sprog (dansk) med " F2 "
Tryk enter
Vælg "start ubuntu eller installer ubuntu"
Tryk enter
.......................( den installeres ikke før senere når/hvis du bestemmer det)

Nu undersøger den computeren og det kan tage lidt tid.

Når den er rullet ind på plads vil du se et skrive bord med hjælpetekster når du peger.

Du kan rette på partitionerne sådan
System > administrer > gnome partition editor
Partitions editor er ikke legetøj...............men spørg bare.

Ved installation og hentning af opdatering ændres ubuntu til Dansk

En god hjælp kan du bl.a. få her: www.ubuntudanmark.dk
Der er også en del Linux og ubuntu brugere her på Kandu.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-05-07 21:02

BjarneD - du har vel kigget på den specialsyede SME/linux som snakker med windows maskinerne.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 14-05-07 21:04

Det er aldeles ikke for at den skal være være nørdet eller lign.

Men hvis det nu er en netkort der ikke findes i Ubuntu's distro hvad så - ca 2/3 af Acer's PC'er som er dem der pt bliver solgt mest af herhjemme -. virker netkort ikke fra start af. Dell's har virkelig problemer med deres 3com - Så er det lidt ligesom man er lige langt.

Det er ikke for at skal være nørdet eller lign - Men man kommer bare ikke så langt med ikke at have diverse detaljer med!
Men det er jo noget omkring hvad der er hvad - jeg ved godt at det bliver nørdet på et eller andet punkt - og derfor er det jeg ikke vil - men vil bare gøre opmærksom på at der er nogle synspunkter man íkke kan komme udenom. Uanset om man vil eller ej.

Uanset hvad - er mit bedste råd at have en windows maskine ved siden af - så man kan google uanset hvad - for der skal ikek meget til at løbe ind i problemer med Linux - når man står på bar bund.
Det er ikke for at skulle blæse det op eller lign - Det er bare min mening - og efter den er det er ret vigtigt punkt at f.eks netværk virker. og man evt skal lave /etc/networking/interfaces i hånden hvis det er en Dell eller Acer man installerer på.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-05-07 21:15

OK peque - så er det måske på sin plads at skyde ind:

Det anbefales at prøve i live udgave - altså ikke slette noget windows men bare køre fra
den nylavede ubuntu CD og se om comp er klar til ubuntu.
(eller noget i den retning)

Det burde vise om der er hul i gennem til internettet og om andet grej kan køre.

Ps. jeg har selv været oppe at slås med 3com et par gange, men har aldrig haft vrøvl med Compaq enkelt og dobbeltnetkort som altid gled ind uden problemer.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 14-05-07 21:38

Det er ikke for at kritisere eller lign - men at gøre opmærksom på disse problemer og derfor er det at jeg mener det er en del af det - Måske ikke i den lige udgave - men så i den udvidede eller hvad du kalder det. Du spurgte selv om kritik eller lign. Selvom jeg bruger linux til størstedelen af min hverdag - så er det et problem uanset hvad.

Men jeg syntes ideen omkring en total "unørdet" guide, men det er meget svært at få den til at passe omkring dette . Derfor er det blandt andet jeg ikke selv har skrevet en. Men keep up the work .
Det hjælper en kommende linuxbruger igang.

Jeg ved ikke hvordan man skal kunen skrive noget uden det bliver opfattet negativ for det er ikke min mening - Jeg mener bare - hvis jeg nu har købt en bærbar hvor jeg er træt af Linux på den - så har jeg ihvertfald ikke råd til at gå ud og købe en anden. Derfor ville jeg nok være interesserede i disse ting.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-05-07 21:49

Ja tak til kritik - men så du ikke hvad jeg skrev lige oven over. Jeg prøver at tage højde for dem som kan få problemer ved at slette windows på bl.a. de bærbare.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-05-07 01:20

Din guide er jo lige til at gå til, selv jeg ville kunne forstå den, hvis jeg skulle prøve Ubuntu i dag, rart at guiden bliver analyseret med flere øjne, jeg tror også der skal stå et eller andet om netværk, selvom jeg ikke er stødt på problemer hverken med den gamle bord model eller den nye bærbare, der er dog et lille netværks problem på den bærbare, en lille knap som aktiverer det indbyggede trådløse netkort, den kan jeg ikke aktive med Linux distroer, men så kører jeg bare med kabel men som i de ovenstående indlæg; lidt om netværks problemer som man måske kan støde ind i, bør måske tilføjes
Når en gang jeg bliver færdig med min harddisk guide, tror jeg også den bliver lagt frem til analysering, før jeg sætter den endelig på plads

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-05-07 10:57

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Ubuntu live og installation.

Hent ubuntu her: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
Og denne er den nyeste >>Ubuntu 7.04 - Supported to 2008<< (kan altid bruges efter 2008 )
Den er på 697 Mb og kan tage et stykke tid at hente.
gem den i en mappe du kan finde igen.

Filen du nu har hentet, skal brændes på en CD som ISO.image

Hvis du har Nero brænderprogram:
Start Nero > CD fanen > Kopi og backup > brænd image til disk
Find din hentede fil ( evt. sæt filtype til "alle filer" )
Marker filen > åbn > Næste

Har du ikke et brænder program, som kan brænde ISO.images kan du hente og bruge det gratis CDBurner XP Pro her: http://www.cdburnerxp.se/download.php

Nu har du en boot-CD som kan bruges til flere ting.

Ubuntu kan køre fra CD skuffen uden at instalere
Du kan surfe på nettet med Firefox browseren, den har normalt automatisk fundet dit netkort
Du kan bruge Open Office (ligner Microsoft Office og kan åbne MS Office filer og gemme i Windows format)

Og du kan:
Hente filer i beskadigede windows installationer
Installere ubuntu på harddisk
Lave partitioner

Begynd med at køre ubuntu i livetilstand
Start comp med ubuntu CD lagt i.
(det kræver at bios er sat til at boote fra CD, men det er de fleste sat til)

Vælg sprog (dansk) med " F2 "
Tryk enter
Vælg "start ubuntu eller installer ubuntu"
Tryk enter
.......................( den installeres ikke før senere når/hvis du bestemmer det)

Nu undersøger den computeren og det kan tage lidt tid.

Når den er rullet ind på plads vil du se et skrive bord med hjælpetekster når du peger.

Inden du klikker på Install som ligger på ubuntu-skrivebordet, er det en god idé lige at prøve dit internet og netværk af - for ikke alle stationære og bærbare computeres netkort/wireless adapter kan håndteres uden videre af ubuntu

Du kan rette på partitionerne sådan
System > administrer > gnome partition editor
Partitions editor er ikke legetøj...............men spørg bare.

Ved installation og hentning af opdatering ændres ubuntu til Dansk

En god hjælp kan du bl.a. få her: www.ubuntudanmark.dk
Der er også en del Linux og ubuntu brugere her på Kandu.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Mangler der mere...................

Kommentar
Fra : peque

Dato : 15-05-07 11:05

Well - jeg har dog ikke været ude for andet end det med knappen evt også kan have en betydning omkring BIOSsettings.

Jeg har en IBM X60 hvor div. ting i BIOS skal være aktiveret( inkl. wireless) for at Linux kan finde det.
F.eks skal der være aktiv serialport for at Lydkort kan findes ???

Men alt dette er de små detaljer, som generelt i de fleste tilfælde er ligegyldigt - Men som betyder meget for de få.
Samtidigt med dette - Skal min SATA harddisk være sat i compare mode istedet for ANCI for at Linux kan finde denne ( Dette gælder dog også for Windows)

En sidste ting er nu mere de start parametre man kan sætte hvis man har problemer med at kunne starte CDrommen - f.eks enkelte IBM skal have floppy=thinkpad (eller lign) med i deres bootlinie.

MEn igen hvornår bliver det for nørdet - Men flot guide!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-05-07 11:21

Ja for meget kan virke uoverskueligt, og for lidt er utilstrækkeligt.
Derfor er der også en henvisning til det Danske ubuntu-forum.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-05-07 13:20

e.c>sådan endte din guide>
http://manse9933.dk/index.htm
Råb højt vis der skal laves noget om.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-05-07 14:14

Tak - jeg har været ovre og kigge..................... ok - super

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-05-07 17:04

Nu havde jeg proklameret dette:
Citat
Dette spørgsmål bliver anulleret når teksten her er god nok.
Så der bliver ikke delt point ud.

Det vil også blive sådan.
Men der kom da dejlig konstruktiv kritik og det sige jeg tak for.
Eyvind.

Annuller spørgsmålet
Fra : e.c

Dato : 15-05-07 17:06

Jeg har modtaget gode input, men annullerer som lovet dette spørgsmål.