/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Jeg er et rode hoved
Fra : Mille1966
Vist : 691 gange
100 point
Dato : 01-10-08 11:08

Jeg er et rode hoved med min filer og mapper på min Pc og server.
Jeg smider det over alt og kan ikke finde det igen når jeg skal bruge det.
Findes der et eller andet program eller lignende der kan hjælpe med mit roderi

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-10-08 11:16

Ja...

Mærk det af og tryk på Del

Nå det var nok ikke det du ville....

Du må lige forklare lidt om HVAD det er du flytter/gemmer rundt på.....

Hvis du kører med egen server er du vel ikke helt nybegynder

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-10-08 11:44

Jeps - sådan et rodehoved kender jeg godt.........................

Vigtige filer får et navn + en dato så de kan søges på flere måder.

De kopieres hos mig over på en ekstern harddisk.
I mapper med sigende navne

Foto:
> familie
> biler
> ferie
> blandet

og kan se sådan ud:
flot bil 1okt08.jpg

Nu kan der søges på
bil
dato
fra dato til dato ( hvis jeg ikke kender datoen)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-10-08 12:57

Du kalder dine mapper for - rod nr. 1, nr. 2 osv.
Så ved du hvor rodet findes.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-10-08 13:21

Tror bare ikke der findes et program der hjælper dig.
Dit hovede skal sendes ind til undersøgelse.

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 01-10-08 13:25

Mille1966

Her er en lille trøst:

Du er ikke alene!

Fra en der kender det.

Mvh
Joan

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 01-10-08 13:53

Gør som Eyvind, men brug stifinder til at oprette nye mapper og til at flytte rundt på filerne, du kan som reglen se på filens efternavn (.xxx) hvad det er for en fil.

Din PC er også sat op til at gemme filerne et bestemt sted og det er som reglen i Dokumenter.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-10-08 14:04

Masser af programmer gemmer i EGNE underbiblioteker....

Dette kan i de fleste tilfælde rettes i opsætningen af programmet så f.eks. alt hvad du laver i programmet bliver gemt i dine "dokumenter".....

Der er dog visse programmer der IKKE tillader dette og pr. automatik gemmer hos sig selv....

Det er et spørgsmål om at "læse" osv. ved installationen og ikke bare sige OK til alt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-10-08 14:25

opret mappe til det forskellige

brug søg til at lede og overføre til mapperne

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-10-08 14:53

Citat
opret mappe til det forskellige
brug søg til at lede og overføre til mapperne

Ja ikke osse................

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-10-08 15:00

Citat
opret mappe til det forskellige

brug søg til at lede og overføre til mapperne

Kvindelogik

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 01-10-08 15:37

Citat
Jeg er et rode hoved

Velkommen i klubben

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-10-08 15:47

Hvis vi laver en klub for rodehoveder - skal det nok være uden kontingent.................ellers bliver der bare rod i regnskaberne.

Ps. Faktisk findes der et meget fint stykke værktøj som netop kaldes et "rodehoved" og det bruges til at lave meget nøjagtige huller i metal.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-10-08 15:50

Citat
Hvis vi laver en klub for rodehoveder

Kan man blive passiv medlem - eller er det en betingelse at man har "sygdommen"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-10-08 15:51

Mine 2 celler kan ikke lave meget rod - så bytter jeg dem bare om

Kommentar
Fra : leob

Dato : 01-10-08 18:03

Jeg prøver at organisere mit rod, men ind imellem kan jeg ikke flnde tingene.
Så benytter jeg programmet Copernic Desktop Search og finder normalt det søgte
Se nærmere her
http://www.copernic.com/en/products/desktop-search/home/index.html
Det har reddet mig mange gange
leob

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 100 point
Dato : 01-10-08 20:57

Man skal da ha' en smule boghoildergen for ikke at rode. Os, som har bevæget os i kontorverdenen fra dengang der ikke fandtes computere, har sikkert lidt nemmere ved at holde orden i alt det vi har på computeren.
Men der er da mange måder at organisere sine ting på: Årgangsmapper, hvor man altid har de samme undermapper: Privat, Familie, Hobby, Køb/salg osv.

Som regel kan man huske, hvilken årgang det søgte befinder sig i.
En anden metode er Hovedkategorier
Privat
2008 osv.
Privat kan så have undermapper med:Officielle breve, private breve og kort osv.

Det kommer jo helt an på hvad man gemmer.
Jeg har ikke rod i mine mapper, men jeg kunne også kunsten at "arkivere".
DEt fik jeg nok af da jeg var i lære.

Og senere har jeg af "langtidsledige uden gnist" lært at arkivere sådan at man bare åbner en mappe og smider tingene derned. Man skal jo alligevel ikke være der når tingene skal findes".
Jeg vil ikke fornærme nogen med dette sidste afsnit, for der var da mange, som også var pertentlige med arkiveringen.

Mange hilsner Ingelein ikke bogholder, men korrespondent.

Godkendelse af svar
Fra : Mille1966

Dato : 02-10-08 06:46

Tak for svaret ingelein.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-10-08 10:52

Ja det er en god måde til at holde orden.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-10-08 11:04

Hej Mille 1966

Tak for accepten. Jeg beklager både stave og formuleringsfejl i svaret, som jeg burde have læst på inden jeg sendte det. Særlig slem er
Citat
Os, som har bevæget os i kontorverdenen

Der skulle have stået: Vi, som har bevæget os..........
Det sker at jeg får den slags sendt ud...... beklager.
Håber at du får lidt orden i dine mapper.
Mange hilsner Ingelein.

Eyvind - du har da vist orden på mapperne i forvejen?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-10-08 11:17

Både ja og nej - der er en masse kopier rundt omkring, på mine løse harddiske, og lige nu er jeg ved at flytte 200 GB over fra en harddisk som laver underlige lyde og nok snart kolapser.
Det er min backup harddisk.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-10-08 13:21

Eyvind
Hvorfor var det nu lige I grinede når jeg havde spørgsmål vedr. min lille HD på 6 GB. Måske har den hjulpet mig til at holde orden? Med mine store lagermuligheder i dag forsøger jeg at holde alt download og andet kram nede på minimum.
Jeg tror at jeg med så mange "lagermuligheder" som du har måske kunne løbe sur i det.
God weekend
Ingelein